Vanmorgen reed ik van Alphen aan den Rijn naar Zuidlaren (Drenthe). Ik reed ter hoogte van Lemmer met een (hoogst illegaal) vaartje van 145/150 km/h. Dit ging een kilometer of 20 goed, totdat opeens midden op het dashboard het lampje ‘STOP’ oplichtte en het rode lampje bij de koelvloeistoftemp. meter begon te branden. Beide lampjes gingen ook gelijk weer uit en na een paar seconden gingen ze allebei weer aan. Ik ben toen gelijk langzamer gaan rijden (lampjes waren uit) en enkele km’s later bij een benzinestation gestopt. Koelvloeistof peil was redelijk laag maar nog boven minimum. Ik heb er een kwart liter vloeistof bij gedaan en heb rustig mijn weg vervolgt tot aan Zuidelaren. Terugweg no problemo, maar ik heb niet harder dan 130 gereden.
Vorige week is mijn condensor (voor de airco) vervangen. Hierna moest ik er ruim een halve liter vloeistof bijgooien.
Rara, waarvoor brandden deze lampjes? Luchtbel in het koelsysteem?
Wie kan me gerust stellen?
Sinds vorige week nergens meer last van gehad. Zou het een luchtbel geweest zijn? Ik heb geen hoge snelheden gereden, maar in de file zou het euvel toch ook moeten optreden?
C1 Ambiance 2006
Re: rood lampje ’ STOP ’ stoppen?
René de Winter schreef:Vorige week is mijn condensor (voor de airco) vervangen. Hierna moest ik er ruim een halve liter vloeistof bijgooien.
Rara, waarvoor brandden deze lampjes? Luchtbel in het koelsysteem?
Wie kan me gerust stellen?
Zeer waarschijnlijk een luchtbel en/of niet goed ontlucht, heb je een halve liter bij het pompstation bijgegooid omdat het lampje ging branden? of moest je daarvoor al bijgooien?
probleem is te vinden in je koelcircuit.
door je hogere snelheid is je bedrijfstemp hoger, daardoor ontstaat er meer druk in je koelcircuit,wat normaal gesproken word opgevangen door je drukvat (expansievat).
de overmaat aan koelvloeistof word daarin opgevangen, en bij erg hoge druk via het overdrukventiel (vaak de dop zelf) word het overtollige koelmiddel afgevoerd.
aangezien het geen hoogzomer is, en eerder koel is te noemen, kun je stellen dat je koelcircuit defect is, en dat je de oorzaak van de matige koeling bij extreme belasting moet vinden.
te onderzoeken onderdelen zijn:
/ je radiator,, verstopt intern of extern vuil, beide verminderen de koelcapaciteit.
/ je was’termostaat. die tussen je cilinderkop en radiator zit, “vaak” nog in de cilinderkop zelf gemonteerd.
bij verminderede werking van de termostaat, kan het de doorgang gaan belemmeren van water, ergo de koelcapaciteit gaat omlaag, ergo ,bij hogere bedrijfstemperaturen kom je bij het expansievat verhaal uit.
/zeer onwaarschijnlijk, maar niet onmogenlijk is je waterpomp de oorzaak.
bij navullen van de verkeerde koelvloeistof, kan het een kristalvorming krijgen.
die kristallen werken op de waterpomp als een zandstorm,waardoor de vinnen van de pomp beschadigen.
echter dat is zeer zeldzaam.
mijn weg zou zijn/
termostaat vervangen (kost een drol dus risico uitsluiten)
koelvloeistof compleet vervangen met verse.
en voorraf zeer exact de ontluchtingsprocedure vaststellen.
Xsara’s staan erom bekend dat het een lastige is met ontluchten.
radiator spoelen en in en extern reinigen.
geheel is een leuk klusje voor op de zaterdagmiddag.
en met wat voorbereiding in een uurtje of anderhalf te doen.
mvgr wupke:
Re: rood lampje ’ STOP ’ stoppen?
ZX1.4i schreef:René de Winter schreef:Vorige week is mijn condensor (voor de airco) vervangen. Hierna moest ik er ruim een halve liter vloeistof bijgooien.
Rara, waarvoor brandden deze lampjes? Luchtbel in het koelsysteem?
Wie kan me gerust stellen?Zeer waarschijnlijk een luchtbel en/of niet goed ontlucht, heb je een halve liter bij het pompstation bijgegooid omdat het lampje ging branden? of moest je daarvoor al bijgooien?
Ik heb vorige week al ruim een halve liter moeten bijvullen. Ik heb hierna ongeveer 250 km gereden zonder problemen. Woon-Werkverkeer.
C1 Ambiance 2006
kreazyV8wuppo schreef:probleem is te vinden in je koelcircuit.
door je hogere snelheid is je bedrijfstemp hoger, daardoor ontstaat er meer druk in je koelcircuit,wat normaal gesproken word opgevangen door je drukvat (expansievat).
de overmaat aan koelvloeistof word daarin opgevangen, en bij erg hoge druk via het overdrukventiel (vaak de dop zelf) word het overtollige koelmiddel afgevoerd.
aangezien het geen hoogzomer is, en eerder koel is te noemen, kun je stellen dat je koelcircuit defect is, en dat je de oorzaak van de matige koeling bij extreme belasting moet vinden.
te onderzoeken onderdelen zijn:
/ je radiator,, verstopt intern of extern vuil, beide verminderen de koelcapaciteit.
/ je was’termostaat. die tussen je cilinderkop en radiator zit, “vaak” nog in de cilinderkop zelf gemonteerd.
bij verminderede werking van de termostaat, kan het de doorgang gaan belemmeren van water, ergo de koelcapaciteit gaat omlaag, ergo ,bij hogere bedrijfstemperaturen kom je bij het expansievat verhaal uit./zeer onwaarschijnlijk, maar niet onmogenlijk is je waterpomp de oorzaak.
bij navullen van de verkeerde koelvloeistof, kan het een kristalvorming krijgen.
die kristallen werken op de waterpomp als een zandstorm,waardoor de vinnen van de pomp beschadigen.
echter dat is zeer zeldzaam.mijn weg zou zijn/
termostaat vervangen (kost een drol dus risico uitsluiten)
koelvloeistof compleet vervangen met verse.
en voorraf zeer exact de ontluchtingsprocedure vaststellen.
Xsara’s staan erom bekend dat het een lastige is met ontluchten.
radiator spoelen en in en extern reinigen.geheel is een leuk klusje voor op de zaterdagmiddag.
en met wat voorbereiding in een uurtje of anderhalf te doen.mvgr wupke:
Bedankt voor de uiteenzetting!
Uitgaande dat de koelvloeistof redelijk vers is en de condensor kort geleden is vervangen zal het een ontluchtverhaal zijn denk/hoop ik. Wat die thermostaat betreft; de koelvloeistoftemp. lag net boven de 90 graden…?
Waar te beginnen?
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Even voor mijn begrip. Zit die condenser aangesloten op je koelvloeistof systeem?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Even voor mijn begrip. Zit die condenser aangesloten op je koelvloeistof systeem?
Geen idee. Ik denk het niet. Ik denk wel, dat tijdens het vervangen van de condensor de radiator is losgehaald.
C1 Ambiance 2006
Condensor = airconditioning.
Radiator = motorkoelling.
beide zitten wel (vaak) aan elkaar vast bevestigt.
dus bij vervanging van de condensor is vermoedelijk de radiator ook los geweest.
rekening houdend met het lastige ontluchten van een Xsara , is een luchtbel niet geheel ondenkbaar.
echter 90 graden nijgt naar de te hoge kant van je koeling, dus het overdruk matige koeling verhaal is hier ook geldig.
vervang de wastermostaat , zoals al eerder gezegd, het ding kost weinig dus domweg doen.
bij het opnieuw vullen van je koelcircuit, donders goed zeker weten dat er geen lucht meer inzit.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:Condensor = airconditioning.
Radiator = motorkoelling.beide zitten wel (vaak) aan elkaar vast bevestigt.
dus bij vervanging van de condensor is vermoedelijk de radiator ook los geweest.
rekening houdend met het lastige ontluchten van een Xsara , is een luchtbel niet geheel ondenkbaar.
echter 90 graden nijgt naar de te hoge kant van je koeling, dus het overdruk matige koeling verhaal is hier ook geldig.vervang de wastermostaat , zoals al eerder gezegd, het ding kost weinig dus domweg doen.
bij het opnieuw vullen van je koelcircuit, donders goed zeker weten dat er geen lucht meer inzit.mvgr wupke
ok. houd je op de hoogte.
Alles easy going in Roy?
C1 Ambiance 2006
Vanmorgen ging op de A4 weer een aantal keer het ‘stop’ lampje gepaard met een piepje aan!
Wat bleek nu, het lampje in mijn koplamp was stuk en wat ook bleek was dat er een stadlampje stuk was. Stadslampje was waarschijnlijk al langer stuk.
Zou dit op de 1 of andere manier sluiting geven waardoor het ‘stop’lampje zou kunnen gaan branden….. Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen.
C1 Ambiance 2006
?
je verlichting is kaduuk en dan gaat het stoplampje branden??!!
ik dacht het niet dus.
je verlichting is niet gekoppeld aan het stoplampje, dus eigenlijk kan dat gewoon niet branden als er een lampenpit kaduuk is gegaan.
je stop lamp brand bij bv te hoge koelwaterthemperatuur of bij onvoldoende oliedruk of als er onvoldoende remvloeistof in het potje zit.
ik zou dus even alle vloeistoffen op hun niveau controleren, en dan eens zien of het stoplampje uitblijft, zonee, dan zou ik naar de garage tuffen ,want dan is er iets loos wat niet goed is.
komt het door onvoldoende oliedruk, dan LATEN STAAN !!!!, en met de autoambulance naar de garage brengen !!
anders kon het wel eens uitdraaien op een complete motorrevisie.
mvgr wupke
René de Winter schreef:Vanmorgen ging op de A4 weer een aantal keer het ‘stop’ lampje gepaard met een piepje aan!
Wat bleek nu, het lampje in mijn koplamp was stuk en wat ook bleek was dat er een stadlampje stuk was. Stadslampje was waarschijnlijk al langer stuk.
Zou dit op de 1 of andere manier sluiting geven waardoor het ‘stop’lampje zou kunnen gaan branden….. Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen.
Het komt gewoon puur door de hogere belasting bij 140 in combinatie met een te geringe koelcapaciteit, zoals kv8w hierboven al schrijft. Om problemen in de toekomst te voorkomen (het is nu niet “killing” maar wel irritant) zou ik het zsm aanpakken. Als de thermostaat nu matig is, kan deze het in de toekomst alleen maar slechter worden en dan kon de wagen je wel eens laten staan.
Wat die belasting bij 140 aangaat ok, maar het lampje gaat ook wel eens branden wanneer de motor van koud naar warm (lees +/- 70 graden) gaat… Dan is er nog geen sprake van grote belasting, daar ik altijd erg rustig de motor ‘warm’ rijd.
Soms brand het lampje weken niet en soms brandt hij elke dag…. En dat in combinatie met een airco die het soms wel en soms niet doet lijkt het me een electroisch probleem. Wat waarschijnlijk iets simpels blijkt als iemand het vind.
C1 Ambiance 2006