"Standaard" Saxo problemen ?
Brekki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-02-2005

Gepost: 05 februari 2005 01:56 AM

Hallo Saxo-ers,

Sinds december heb ik een Saxo 1.4 Exclusive 5DRS uit 1999, en daar ben ik heel blij mee Very Happy Nu was de garage zo vriendelijk om me een half jaar volledige garantie te geven. Tot nu toe niets op aan te merken ... maaaaaaar ... wat zijn de kleine dingetjes waar ik goed op moet letten, zodat ik er niet net na dat half jaar achter kom dat er toch hier en daar wat aan mankeert Confused:

Thx ... Brekki

Saxo 1.4 Exclusive 5-drs—> Xsara Picasso 2.0 HDI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 februari 2005 02:59 AM
  [ # 1 ]

De Saxo is een goede auto en heeft niet echt zwakke punten, de problemen die je kan krijgen liggen aan achterstallig onderhoud of het af raggen van de Saxo, maar dat heb je zelf in de hand. Als de auto verder probleemloos is zou ik me niet druk maken, dus motor draait goed, start goed, schakelen en koppeling is ok.

Aangezien het een exclusive uitvoering is, zal de auto wel vol zitten met zaken als elektrische spiegels, ramen, etc, controleer of dat allemaal nog goed werkt. Controleer ook even de Centrale vergrendeling als je in de auto zit, gaan alle deuren even snel dicht of is er een deur waar je de motor hoort nazoemen. De kans is dat deze dan aan het overlijden is, maar hoe snel dit is?

De slijtagegevoelige dingen zoals remmen, banden, etc vallen meestal toch niet onder garantie. Je zou een gratis remmen check kunnen laten doen bij de Kwikfit, als de achterremmen minder zijn of er zit verschil in links en rechts, kan de remcylinder achter lekken, iets wat je normaal niet ziet of voelt. Dit schijnt bij meer citroen’s een zwak punt te zijn, je zou dit gewoon onder garantie kunnen verhalen bij de garage.

PS: Laat de Kwikfit nooit aan je Citroen sleutelen, alleen de gratis checks mogen ze bij mijn ZX uitvoeren.

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 05 februari 2005 10:56 AM
  [ # 2 ]

Is het een 16v ? Tis nl. zo dat die versnellingsbakjes niet echt de sterkste kant zijn van de saxo… (aldus een paar cit monteurs) maar verder een gave bak Smile

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 februari 2005 04:03 PM
  [ # 3 ]

Lijkt mij niet dat het een 16V is, 1.4i 16V motoren zijn pas voor het eerst in de C3 geleverd als ik me niet vergis is in 2002? geweest.
De 1.4i in de Saxo Exclusive is gewoon een 1.4i TU motor met een MA versnellingsbak, waar ik niet echt iets bijzonders over heb gehoord.

@gti_styling84, jij heb eigenlijk dezelfde bak in je BX zitten en ik in mijn ZX, zullen wel kleine wijzigingen zijn doorgevoerd, maar niet veel bijzonders denk ik.

Wat de motorblok betreft, dat is eigenlijk in grote lijnen nog steeds hetzelfde, alleen meer/andere electronica en een verdelerloos ontstekingssysteem.

Profiel  
 
Brekki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-02-2005

Gepost: 05 februari 2005 04:59 PM
  [ # 4 ]

Het is inderdaad geen 16V, waar TU en MA voor staan weet ik niet Smile  Bedankt voor de reacties.

Saxo 1.4 Exclusive 5-drs—> Xsara Picasso 2.0 HDI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 februari 2005 04:44 AM
  [ # 5 ]
Brekki schreef:

Het is inderdaad geen 16V, waar TU en MA voor staan weet ik niet Smile  Bedankt voor de reacties.

TU is gewoon een naam voor een bepaalde serie motoren van Citroen/Peugeot, dit zijn de 1.0, 1.1, 1.4 en de 1.6i in de Saxo en Xsara. Kenmerkend voor deze motoren is dat ze rechtopstaan ipv achterover gekanteld zoals bij de andere Citroen/Peugeot motoren welke van het XU type zijn, eigenlijk alle andere motoren m.u.v. van de bovengenoemde. De 1.6i in de BX, ZX en Xantia is ook een XU motor, m.u.v. de 1.6i in de Saxo en Xsara uiteraard, dat is een TU motor.

Hetzelfde verhaal geld ook voor de versnellingsbak, een TU motor is altijd gekoppeld aan een MA type versnellingsbak en een XU motor is altijd aan een BE versnellingsbak gekoppeld.

Profiel  
 
Brekki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-02-2005

Gepost: 21 april 2005 06:49 PM
  [ # 6 ]

Ik heb er gelukkig nog geen problemen mee gehad Smile ... rijd heerlijk ... bijna 1 op 17 (1 op 14 op de duitse snelweg Wink), en dat kan alleen maar beter worden nu het langzaaaaam richting zomer gaat Very Happy

Saxo 1.4 Exclusive 5-drs—> Xsara Picasso 2.0 HDI

Profiel  
 
BGT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005

- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Gepost: 11 augustus 2006 01:00 AM
  [ # 7 ]

Heb 2 saxo’s in de familie en allebei hebben ze t probleem gehad dat de remblokken achter los gingen zitten. 1tje is bij 60km/u eruit geschoten(heeft 120.000km op de teller) en blokkerde toen het wiel. Levensgevaarlijk. Blijkt een Saxo kwaal te zijn. Lijm droogt uit en de remvoering gaat dan los zitten. Hadden de 1ste typen saxo’s.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 11 augustus 2006 02:54 AM
  [ # 8 ]
BGT schreef:

Heb 2 saxo’s in de familie en allebei hebben ze t probleem gehad dat de remblokken achter los gingen zitten. 1tje is bij 60km/u eruit geschoten(heeft 120.000km op de teller) en blokkerde toen het wiel. Levensgevaarlijk. Blijkt een Saxo kwaal te zijn. Lijm droogt uit en de remvoering gaat dan los zitten. Hadden de 1ste typen saxo’s.

Stom toeval, maar van de week was ik even met de Xantia bij dealer Johan Oldenhage in Nw-Vennep en daar was juist een monteur bezig met een (gewone) Saxo 1.6….waar bij de remtrommel rechtsachter de remvoering van de schoen was los geschoten.
(sommige Saxo’s hebben blijkbaar nog geen 4 schijfremmen)

Ik keek hoe de monteur dat op zou lossen…..hij prutste wat door de gaten van de wielbouten heen en toen kon hij de trommel eraf tikken.

Maar dat is gelukkig niet zo’n duur klusje…..beter kun je als Saxo-eigenaar goed blijven opletten op de Stuurbekrachtigings-pomp, die nog weleens stuk gaan en die kosten zo rond de 450 euro. Shocked

Profiel  
 
BGT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005

- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Gepost: 13 augustus 2006 02:55 PM
  [ # 9 ]

Hi Bram,

De Saxo waar het onder t rijden gebeurde is een 1.0 uit 98 zonder st.bekr. Het is net goed gegaan toen want hij had bijna een hele rij auto’s geramd. Levensgevaarlijk als dit bij 120 gebeurd.

Profiel  
 
BGT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 28-01-2005

- C5 Tourer 2.0 16v
- C4 (2004-heden) Picasso 5P 1.8 Ambiance
Gepost: 13 augustus 2006 08:31 PM
  [ # 10 ]

Mn vrouw heeft een Saxo 1.1 uit 97, nog nooit wat aan geweest. Staat maar 80000 op de teller maar goed. Nu dus voor t 1st die remvoeringen die vervangen zijn. Loopt 170 km/u max.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook