Wie heeft een idee waar de volgende kuren vandaan kunnen komen?
- als ik start kost het ca 1 a 2 seconden voordat het toerental stabiliseert.
- er klinkt een vreemd (schurend) geluid in de laatste seconde van de start (ik start niet te lang door)
- als ik daarna wegrijd gaat de motor haperen alsof het vermogen wegvalt (‘k moet een kleine helling omhoog rijden om de tuin uit te komen), soms slaat hij dan zelfs af. Zodra ik in de straat even optrek en doorschakel naar z’n 2 is het fenomeen voor de rest van de dag verdwenen.
Betreft een ZX Furio uit 1996, benzine.
Alvast bedankt!
rataplan schreef:misschien wat last van vocht (met die massa plassen en water die er waren afgelopen week in Amersfoort)
Of doet i het al langer
Ook met de hitte van afgelopen weken
rataplan schreef:misschien wat last van vocht (met die massa plassen en water die er waren afgelopen week in Amersfoort)
Of doet i het al langer
Ook met de hitte van afgelopen weken
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Re: stotterende/haperende motor
ZX-furio schreef:Wie heeft een idee waar de volgende kuren vandaan kunnen komen?
- als ik start kost het ca 1 a 2 seconden voordat het toerental stabiliseert.
- er klinkt een vreemd (schurend) geluid in de laatste seconde van de start (ik start niet te lang door)
- als ik daarna wegrijd gaat de motor haperen alsof het vermogen wegvalt (‘k moet een kleine helling omhoog rijden om de tuin uit te komen), soms slaat hij dan zelfs af. Zodra ik in de straat even optrek en doorschakel naar z’n 2 is het fenomeen voor de rest van de dag verdwenen.
Betreft een ZX Furio uit 1996, benzine.
Alvast bedankt!
Ik heb hetzelfde probleem, (alleen geen schurend geluid)
Een koude motor moet meer toeren draaien om te voldoen aan de vraag naar kracht. De eerste 2 seconde stabiliseren, is gewoon standaard ouder worden probleem lijkt me niets speciaals.
Het ligt dan ook aan een koude motor als je het mij vraagt.
Wat helpt is koppeling langzamer op laten komen, en gas bij geven, zonder dat je een schok voelt, (dan weet je dat je goed zit)
of koppeling langzaam op laten komen zonder gas bij te geven, pas gas geven als koppeling volledig is opgekomen, doortastent gas geven, tot aan het schakelmoment.
Kortom de motor zijn tijd gunnen om op snelheid te komen.
Die helling in je tuin zorgt ervoor dat de motor ook nog moet werken tegen de tegenwerkende zwaartekracht (toenemende rolweerstand), dat verklaart ook waarom ie soms afslaat/ hapert.
Die helling moet je wel nemen met gas erop, je hebt simpelweg de ruimte niet in lengte om je koppeling op te laten komen, dus moet je gelijk op het gas. Koppeling op aangrijpmoment vasthouden met gas op pakweg 2000rpm kan ook helpen om de helling op te komen.
Probeer bovenstaande dingen even, je zal zien dat je er met een warme motor geen last van hebt, en met een koude iig vele malen minder.
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Druk de bougiedoppen er maar eens goed op! Dus op het steeltje drukken en niet op de afdekkap.
Bij mij liep de auto ook af en toe op drie poten, zelfs met nieuwe kabels.
Jos van der Voort