Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Met deze quote van Maarten maar even een nieuw draadje gestart, want het gaat niet over ‘pimp my c5’.
Is dit nu zo wat Maarten zegt?
De auto zakt al bij 110 km/u, dat rijdt iedereen toch ?
Ik wel eens wat gelezen op CF over overmatige slijtage van de achterbanden, maar alleen in relatie tot een Break, dacht ik.
Nou rijd ik zelf merendeels snelweg, als de files het toestaan met 110 of hoger en ik merk helemaal niks aan de achterbanden van de Berlines.
Volgens mij is het een broodje aap, maar wie het weet mag het zeggen.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Geen broodje aap wat mij betreft. Heb een Berline gehad waarvan de achterbanden scheef afsleten, wat mij betreft niet overmatig maar toch.
Na de Berline in een kettingbotsing total loss te hebben gereden heb ik nu een Break en die slijt ook scheef af maar zeker niet meer dan de berline. Ze staan toch ook allebei op zelfde onderstel ?
Dus wel scheef afslijten maar zie geen verschil tussen Break en Berline.
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
V strom schreef:Geen broodje aap wat mij betreft. Heb een Berline gehad waarvan de achterbanden scheef afsleten, wat mij betreft niet overmatig maar toch.
Na de Berline in een kettingbotsing total loss te hebben gereden heb ik nu een Break en die slijt ook scheef af maar zeker niet meer dan de berline. Ze staan toch ook allebei op zelfde onderstel ?
Dus wel scheef afslijten maar zie geen verschil tussen Break en Berline.
Ok, thx. Kan je scheef in jouw gevallen ook nog verduidelijken? Meer aan de binnenkant of juist buiten, of nog anders ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Ik ken dit verhaal wel, veel C5-en hebben dit verschijnsel. In mijn geval vormen zich haaientanden op het loopvlak (ik meen aan de buitenkant) het schijnt te maken te hebben met de achterasconstructie. Rond de snelheid 110-120 trillen veel C5-en ook, schijnt met hetzelfde te maken te hebben i.c.m. het zichzelf verlagen rond die snelheid. Ik rijd dan in ieder geval liever 100 of 130, geen eurocentje pijn dan.
Bron; een bandenboer die al 30 jaar zijn vak uitoefent en menig merk van haver tot gort kent als het gaat om onderstellen en schoeisel. Ik ben dan geneigd zo’n man enige kennis van zaken toe te dichten.
met haaientanden zul je zaagtanden bedoelen, wat duidt op cupping…
komt bij veel auto’s voor op de niet-aangedreven (achter)wielen.
je kunt het voor een deel tegengaan door regelmatig voor- en achterbanden te wisselen.
sommige bandenspecialisten adviseren dit om de 7500 km.
‘t is qua praktische uitvoerbaarheid natuurlijk afhankelijk hoeveel kilometers je per jaar rijdt.
maar als je bijvoorbeeld wisselt naar winterbanden, kun je de zomerbanden het volgend seizoen dus wisselen van voor naar achter.
evenzo bij een onderhoudsbeurt…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Mijn idee Robbert, gek kun je d’r van worden. Want naast datgene wat ik hierboven schreef, heb ik ook dat soort geluiden gehoord als wat jij schrijft. Hetgeen maar weer eens bewijst dat een auto als massaprodukt de fabriek verlaat, maar dat je daarna de wagen wel op haar eigen specifieke merites moet beoordelen ofwel; bij de ene C5 zou het raadzaam kunnen zijn voor/achter te wisselen, bij de ander zou dat uit den boze kunnen zijn. Merkwaardig toch. Aan de andere kant wel leuk, want hoe langer je je wagen hebt, des te meer leer je ‘m kennen v.w.b. z’n eigenaardigheden.
Ook ik was hoogst verbaasd over het feit dat bij de eerste keuring bleek dat de achterbanden net zo ver heen waren als de voorbanden, en dat bij nog geen 50.000 km. Dat werden dus drie nieuwe Michelins ipv 1 (want de reserveband kan best wel een tijdje meedoen).
De monteur vertelde dat de sporing van de achterbanden dit ongemak veroorzaakt. Komt vooral voor als je meestal onbeladen rijdt.
Maar goed, wel even slikken, twee extra Michelins, in financiële zin dan…...
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
geen problemen hier, de voorbanden zijn met ~45.000 vervangen de achterbanden met 75.000km.
Ik geloof niet in het wisselen van banden van voor naar achter, de beste banden moeten altijd achter zitten en na 10km zijn de voorbanden al meer versleten dan de achterbanden, die mogen dus nooit meer achter terecht komen
Bij het aanschaffen van een setje nieuwe voorbanden is het wel slim deze achter te zetten, en de halfversleten achterbanden naar voren te gooien.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Iemand schreef op dit forum over verlagen dat dit de slijtage van de achterbanden zou vergroten.
Mijn huidige C5 staat ca 2-3cm lager op de banden als mijn vorige en slijt inderdaad schever af (de buitenkant slijt eerder)
Omdat ik het wel leuk vind staan (ik vind de meeste C5’s erg hoog op de poten staan) , heb ik er nog niets aan gedaan. Mocht dit verhaal bevestigd worden, dan moet ik hem maar eens een cm hoger laten afstellen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
45000 kilometer valt me nog mee voor een diesel (met al dat koppel)
er zijn hele volksstammen die niet eens de 25000 km halen met meer dan 300 Nm op de voorwielen (vooral VW & Co)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
brian piet schreef:eviltwin schreef:geen problemen hier, de voorbanden zijn met ~45.000 vervangen de achterbanden met 75.000km.
Ik geloof niet in het wisselen van banden van voor naar achter, de beste banden moeten altijd achter zitten en na 10km zijn de voorbanden al meer versleten dan de achterbanden, die mogen dus nooit meer achter terecht komen
Bij het aanschaffen van een setje nieuwe voorbanden is het wel slim deze achter te zetten, en de halfversleten achterbanden naar voren te gooien.
dat is wel heel snel met 45000 km
maar nieuwe banden altijd op de aangedreven wielen en dan is bij de c5 voor
Da’s echt onzin, je moet bij iedere auto altijd de beste banden achter hebben. punt uit.
45dkm was iets sneller dan bij mijn Xantia HDi110, maar die had ‘maar’ 250Nm en woog flink wat minder
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
volgens mij kunnen we daar een nieuwe topic+voor/tegen-poll voor aanmaken…
ik heb mn nieuwe banden liefst vóór, meeste gewicht rust op de voorkant (XM), aandrijving is voor, meeste druk tijdens remmen is voor, wanneer t nat is krijgen de voorste banden t meeste water te verwerken, de achterste rijden dan door een “droog” spoor…
sorry offtopic… ops:
ieksEmmu schreef:volgens mij kunnen we daar een nieuwe topic+voor/tegen-poll voor aanmaken…
ik heb mn nieuwe banden liefst vóór, meeste gewicht rust op de voorkant (XM), aandrijving is voor, meeste druk tijdens remmen is voor, wanneer t nat is krijgen de voorste banden t meeste water te verwerken, de achterste rijden dan door een “droog” spoor…
sorry offtopic… ops:
Een poll aanmaken kan, maar als we het toch over slijtage hebben…
als je door een bocht rijdt komen je achterwielen nooit door hetzelfde spoor als je voorwielen en juist dan mag je onder geen beding grip verliezen, het maakt niet uit wat je doet: remmen, optrekken, achter- of voorwielaandrijving, als je achter slipt, breekt je achterkant uit en maak je een draaier.
Juist omdat bij het remmen ook nog eens het ‘gewicht naar voren gaat’ is het noodzakelijk om achter bij het remmen grip te houden, ook hier geldt, blokkeren je achterwielen dan maak je 100% zeker een spin.
btw Hoeveel water een band kan afvoeren heeft niet zo veel met het gewicht erop te maken, maar deste meer met de snelheid die je rijdt.
Daarnaast kan je te gladde voorbanden makkelijker bemerken, oa. doordat je sneller het ASR zult aanspreken, als dit lampje in de regen bij iedere keer optrekken gaat branden weet je dat je nieuwe banden nodig hebt. (ok zit niet op een Xm, maar dit is een C5 topic, nietwaar )
Ik snap wel dat je wanneer je voorbanden op zijn, nieuwe koopt en de achterbanden nog ok zijn je niet zo snel deze naar voren gooit, omdat je dan snel weer nieuwe nodig hebt, maar toch is dat logischer en veiliger.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
brian piet schreef:
vraag het maar even na bij de dealer op de aangedreven wielen! altijd de nieuwe banden voor zetten daar heb je ze nodig de achterkant die volgt je wel of je nou een v6 heb of een 1800 16v altijd voor zetten
Laat je dealer eens gaan zoeken op de site van Michelin! Staat het advies nieuw altijd achter! Glijden over de voorwielen kun je vaak nog opvangen. Als de kont gaat ben je verloren.
Ikzelf ben een keer bijna achterstevoren gegaan doordat op de auto waar ik mee reed nieuwe voorbanden had gekregen en achter de oudjes had zitten (ik wist dat trouwens ook niet, was de leasebak van mijn vader)(gelukkig niet rond gegaan, ik ving hem op, ging vervolgens de andere kant op en eindigde in het struikgewas net naast een lantaarnpaal).
Zitten trouwens ook nog andere aspecten aan:
1 (financieel): zitten de nieuwe banden altijd achter, hoef je maximaal twee banden tegelijk te vervangen!
2 (technisch): Bij de meeste auto’s slijten de achterbanden fors minder dan voor. Dat betekent dat ze er vaak zo lang op blijven liggen dat ze gaan verouderen (ja, ook michelins doen dat). Dat is ook niet bevorderlijk voor je wegligging. Mede daardoor willen er nog weleens rare slijtagepatronen ontstaan die tot trillingen leiden (waardoor je banden die je ook op een andere manier had kunnen oprijden met vaak op het oog nog prima profiel moet vervangen).
Maargoed, hier is ook een ander draadje voor.
Die dealer van je heeft geen gelijk brian/piet, lees mijn verhaal nog maar eens en dat van EW. Nieuwe banden altijd achter, ongeacht waar de aandrijving zit, dit hoor je trouwens gewoon tijdens je rijlessen te leren, daar hoef je niet voor naar de verdeler
brian piet schreef:eviltwin schreef:brian piet schreef:eviltwin schreef:geen problemen hier, de voorbanden zijn met ~45.000 vervangen de achterbanden met 75.000km.
Ik geloof niet in het wisselen van banden van voor naar achter, de beste banden moeten altijd achter zitten en na 10km zijn de voorbanden al meer versleten dan de achterbanden, die mogen dus nooit meer achter terecht komen
Bij het aanschaffen van een setje nieuwe voorbanden is het wel slim deze achter te zetten, en de halfversleten achterbanden naar voren te gooien.
dat is wel heel snel met 45000 km
maar nieuwe banden altijd op de aangedreven wielen en dan is bij de c5 voorDa’s echt onzin, je moet bij iedere auto altijd de beste banden achter hebben. punt uit.
45dkm was iets sneller dan bij mijn Xantia HDi110, maar die had ‘maar’ 250Nm en woog flink wat minder
vraag het maar even na bij de dealer op de aangedreven wielen! altijd de nieuwe banden voor zetten daar heb je ze nodig de achterkant die volgt je wel of je nou een v6 heb of een 1800 16v altijd voor zetten
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
tja, wat hebben we het als Citroen-rijders toch moeilijk
ik ken een BMW 550i die elke 10.000 kilometer nieuwe banden ACHTER nodig heeft
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)