@XBXG: Ik spel het als Sophié omdat ik die é leuk vind, niet omdat het wel of niet klopt. Vandaar.
@Karel: je hebt helemaal gelijk… m’n engels is kennelijk roestig, en grammatica is nooit een talent geweest, dus ken de grammaticale reden voor de dubbele o niet. Maar in ieder geval… het had dus Too Much Too Soon moeten zijn. My sincerest apologies.
Ben toch wel benieuwd wat er voor die 1800eur allemaal gedaan wordt hoor…
Vind het wel erg veel geld voor een auto die naar mijn weten goed rijdt…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
2Black schreef:@XBXG: Ik spel het als Sophié omdat ik die é leuk vind, niet omdat het wel of niet klopt. Vandaar.
@Karel: je hebt helemaal gelijk… m’n engels is kennelijk roestig, en grammatica is nooit een talent geweest, dus ken de grammaticale reden voor de dubbele o niet. Maar in ieder geval… het had dus Too Much Too Soon moeten zijn. My sincerest apologies.
Accepted. Ik zit er ook niet mee hoor
<college>
Maargoed, ‘too’ is zelfs een heel ander woord dan ‘to’.
TOO is vergelijkbaar met “te” in “veels te”.
TO is verwant met een actie, vergelijkbaar met “te” in “om te” of “teneinde te”.
En je hebt nog wel zo’n engelse voornaam
</college>
Ich bin ein Breaker
@SZ:
klepdekselpakking , koppeling, distributie, e.e.a. aan remmen, allerhande voorwielophangingspul, achterbanden, richt- en uitlijnwerk, sloten…. grote beurt….hydrauliek…ontbrekende afdichting motorcompartiment, verdelerkap…
Ga zo maar door… en dan was €1800 gewoon een “houd maar met het ergste rekening” schatting.
Dat een auto “goed” rijd zegt natuurlijk niet zoveel, als je’m helemaal gaat laten nalopen door mensen die al 20 jaar nix anders doen dan aan Citroëns sleutelen heb je het niet meer over “goed rijden”. Dat Sophié als de brandweer rijd vond René ook, dat is het punt niet. Maar 10 jaar gebrekkig(?) onderhoud haal je niet zomaar uit een auto.
Ik vind het ook niet echt een probleem, ‘t probleem is dat we nu teveel ineens hebben en dus moeten we kiezen…
Maar omdat Sophié met de 1800 erin, plus de aankoop én al 2 nieuwe banden en een nieuwe uitlaat, nog steeds niet klaar zal zijn voor de ‘mooi’ kunnen we haar net zo goed nu eerst even droog stallen.
Uiteindelijk komt het vast wel goed.
@karel:
wel oppassen hè... dacht dat Col(l)in toch meer een schotse (keltische) naam was. En schotten en engelsen gaan niet echt lekker samen vaak.
Gisteren, 15 augustus, hebben we Sophié de stalling ingereden.
Dus het BX 19GTi 16v MkI hoofdstuk is voorlopig afgesloten tot de fondsen die nodig zijn om haar de jeugd terug te geven aanwezig zijn.
Ze staat gezellig geparkeerd naast een Mini Estate uit 1962 aan de ene zijde en een Jaguar S-type aan de andere.
Foto’s op de website.
klepdekselpakking , koppeling, distributie, e.e.a. aan remmen, allerhande voorwielophangingspul, achterbanden, richt- en uitlijnwerk, sloten…. grote beurt….hydrauliek…ontbrekende afdichting motorcompartiment, verdelerkap…
Als je dat allemaal moet laten doen kost ‘t veel geld… maar:
- kleppendekselpakking kun je in een kwartiertje zelf vervangen en de pakking zal niet erg veel kosten
- distributie: naar de hegru. Voor een gewone BX kost ‘t all-in (zonder spanrollen) 90 euro, voor een 16v zal ‘t toch ook wel betaalbaar zijn
- moeten alle sloten vervangen worden? waarom niet alleen de defecte? kun je bij de dealer op code nieuw bestellen. kost niet veel en is prima zelf te vervangen
- grote beurt: kun je veel zelf van doen
- afdichting motorcompartiment: is dat zo’n rubber geval? die zitten alleen maar vastgedrukt, op de sloop een andere halen en klaar
- verdelerkap: kost misschien 40 euro, en zit met 2 boutjes vast. prima zelf te doen.
- hydrauliek: LHM verversen? bollen vervangen? prima zelf te doen, bollen kosten 35 a 40 euro per stuk
Van de remmen, wielophanging, koppeling en banden kan ik me voorstellen dat je ‘t niet zelf gaat doen, maar de rest?
Harm schreef:bollen kosten 35 a 40 euro per stuk
Als je ze weet te vinden, want dat is nog niet makkelijk! Ik heb al een hele tijd terug bij ID/DS Technique 16v bollen besteld maar wacht er nog steeds op, en Wim Dorsman doet echt wel zijn best. Bij Chyparse zijn ze ook niet op voorraad. Als iemand een adresje weet hou ik me aanbevolen…
Zijn ze niet gewoon bij de dealert te bestellen? Ik heb trouwens geen idee of die 16v bollen duurder zijn dan normale
kakanox schreef:
@ Colin: Misschien voortaan zowel “to” als “too” vervangen door “2”
dan kan het nergens fout gaan
In de uitspraak wel
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Harm schreef:Zijn ze niet gewoon bij de dealert te bestellen? Ik heb trouwens geen idee of die 16v bollen duurder zijn dan normale
Hmm, dat heb ik nou eigenlijk nooit gevraagd, en dat terwijl ik toch met enige regelmaat bij het Citroën onderdelenmagazijn aan de balie sta. Toch maar eens vragen. Tja ik dacht dat ik ze bij Technique Digital wel binnen afzienbare tijd zou hebben en hij is niet duur vandaar dat ik het nooit via de dealer heb geprobeerd. Maar na drie maanden(!) wachten raakt mijn geduld wel een beetje op.
Ze kosten overigens hetzelfde, iets van 35 euro per stuk.
@Harm:
maar ik wil helemaal niet zelf aan m’n 16v “knutselen”!
Ik wil dat de techniek (alle techniek) 100% is, wat kennelijk al heel lang geleden voor het laatst was, en dat echt alle rammeltjes die een ervaren Citroën monteur eruit kan halen eruit gehaald worden.
En dat is dus iets anders dan even zelf een pakkingkje of spanrolletje vervangen, of een startmotor.
We hebben het bijna over technische restauratie….
Trouwens, heb zelf al de centrale vergrendeling gedaan, electrisch ramen hersteld, schakelaars vervangen .... zelfs inmiddels een nieuwe deur gelokaliseerd.
Maar ik heb niet de pretentie een auto die voor veel monteurs technisch al een heel gedoe is te kunnen onderhouden.
Wat de sloten/sleutels betreft: deze auto is nog met het oude slottype, de korte platte sleutel zeg maar, en die is veel braakgevoeliger dan de latere types. Het kontakt is al niet origineel, en links en rechts zitten verschillende sloten. Het is me zelfs nog nooit gelukt het rechterportier met een sleutel open te krijgen…
Zo’n complete set kost ook al een eurotje of 80-90, en dan moet het er nog in.
@iedereen: het enige wat uitstekend is zijn de bollen
Hoe dan ook… ze staat nu gestald. Probleem uitgesteld.
en dat echt alle rammeltjes die een ervaren Citroën monteur eruit kan halen eruit gehaald worden.
Rammeltjes uit een BX halen? Ik zou een realistischer project beginnen, zoals de atlantische oceaan met een theelepeltje leeg maken
Nou ja, de rammelende stabilisatorstangetjes in ieder geval.
Verder zit er in een 16v weinig standaardrammel die ik uit m’n 16TGi of heel vroeger 14TE ken….
Een BX 19GTi 16v MkI kun je toch eigenlijk nauwelijks een BX noemen…
Die rechterdeur heeftf overigens wel een sleutel, een kleintje, zonder blauwe verf
Maargoed, er zat nog wat werk aan, voor een hobbiest een peule schilletje lijkt me, voor iemand die het laat doen een vermogensproject…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Maar het is me nog nooit gelukt om de rechterportier met een sleutel te openen!!!
En 1800 euro is geen vermogensproject hoor, dat is gewoon héél veel achterstallig onderhoud en/of voorkomen voor de toekomst.