Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
De laatste tijd heb ik continu als ik op de snelweg rij, dat ie uit de vijfde versnelling schiet. En als je naar de 4 overschakeld, klinkt het ook niet erg lekker.
Wat is hier aan te doen? Of is de bak gewoon op?
Heb ergens gehoord dat je er misschien dikkere bak-olie in kan gooien…?
Wie kan mij helpen?
Gr. Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst even je schakelstangetjes controleren op overmatige speling!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ben bang dat deze bak idd aan het overlijden is. Ruime schakelstangtjes zullen er niet voor zorgen dat ie uit de 5 schiet. Slecht schakelen kan wel (gedeeltelijk) veroorzaakt worden door rottige stangetjes.
Je kan met het vervangen van de schakelvork, synchromes en tandwielen van de 5 er voor zorgen dat ie niet meer uit de 5 schiet, maar schijnbaar heb je ook een probleem in de 4e versnelling. Denk dat de meest goedkope oplossing zou zijn om er een andere (tweedehands) bak onder te (laten) schroeven.
Dikke olie zal in dit geval weinig uithalen.
Wat voor model BX heb je trouwens?
Dat zullen de synchromesh-ringen zijn…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Door een slechte synchromesh schiet ie niet uit zn 5. Door te veel speling kan het wel dat ie NET in zn 5 komt. op het randje zeg maar. Ooit eens gehad met een Peu205!
Bij een bocht schiet er dan uit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Door een slechte synchromesh schiet ie niet uit zn 5. Door te veel speling kan het wel dat ie NET in zn 5 komt. op het randje zeg maar. Ooit eens gehad met een Peu205!
Bij een bocht schiet er dan uit…
Synchromesh inrichting en binnentandwiel is 1 geheel bij bijv. BE3 bakken. Als deze binnenvertanding slecht is (deze zorgt ervoor dat het tandwiel op de as gelockt wordt) dan kan ie er uit schieten. De schakelvork grijpt aan op een ringvormig “apparaat” waar de synchromesh ringen weer aan vastzitten. Vandaar dus de bewering dat de synchromesh “inrichting” slecht kan zijn, zonder specifiek op de slijtage ringen te duiden.
Maar wat jij beschijft (in feit krijg je de bak net goed in de 5) zou ook kunnen. Echter, dat zou vooral moeten liggen aan speling het voorwaartse selectiemechanisme (om te selecteren tussen bijv. 3 en 4) en dan zou je wellicht ook met andere versnellingen problemen moeten ondervinden. Uitsluiten kan ik het ook niet.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
idd Just a thought! de eigenaresse van de 205 had van de garage een prijsopgave gekregen van een nieuwe bak terwijl er 2 stangetjes van 3 euro in moesten….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
mpostma schreef:Wat voor model BX heb je trouwens?
Ik heb een BX GTI 8V van ‘89 (zie foto).
Nog niet eens een maand geleden gekocht.
Even voor iedereen: Wat kan ik nou het beste doen?
Die nieuwe stangetjes, synchromesh-ringen vervangen of een 2dehands bak er in zetten? Ben op zoek naar de goedkoopste oplossing. (Zoals de meeste mensen)
Gr. Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
ronaldelzinga schreef:Even voor iedereen: Wat kan ik nou het beste doen?
Die nieuwe stangetjes, synchromesh-ringen vervangen of een 2dehands bak er in zetten? Ben op zoek naar de goedkoopste oplossing. (Zoals de meeste mensen)Gr. Ronald
Probeer eerst uit te sluiten dat het de schakelstangen zijn. Zit er veel speling in het mechanisme? Voel je dat er goed in klikt of voel je bijna niks.
Als het daadwerkelijk in de bak zit en niet aan de stangetjes ligt, kun je de onderdelen van de 5 los vernieuwen zonder dat de bak helemaal gedemonteerd hoeft te worden. Nieuwe onderdelen en montage is echter al best duur. Met slooponderdelen ben je veel goedkoper uit. Met alleen het vernieuwen van de onderdelen van de 5 bespaar je veel omdat niet de hele bak gedemonteerd hoeft te worden.
Wat mij wel zorgen baart is de klachten die je ook hebt mbt de 4e versnelling. Als dit erg vervelend is, zou het toch beter kunnen zijn om geen energie meer in deze bak te steken en er gelijk een goede sloopbak onder te zetten. Voor een goeie bak moet je toch niet veel meer dan 200/300 eur uit tegeven bij een gerenomeerd adres of een paar tientjes bij een particulier die hem in de weg heeft liggen. Dan komt er nog ong. 400 EUR bij aan arbeidsloon en kleinmateriaal als je het niet zelf kunt. Overweeg gelijk de koppeling tevervangen, dat gaat nu in 1 moeite, terwijl het als je het later nog eens moet doen weer veel werk met zich meebrengt.
Hey Ronald, vervelend om te horen, vooral omdat je dat ding net hebt.
Misschien heb ik een optie voor je, deze advertenrie staat net op het 205 GTI-forum:
http://www.205gti.nl/forum/viewtopic.php?t=32444
Ik hoop dat je het kunt zien, misschien moet jeje aanmelden.
Ik ga ervan uit dat een versnellingsbak van een 205 GTI (ook BE3) dezelfde is…...zo niet wordt ik vanzelf afgeschoten
Ik heb daar gevraagd of ze hetzelfde zijn….
Die gast woont in Damwoude, is volgens mij nog niet zo heel ver van je vandaan.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Hey Ronald, vervelend om te horen, vooral omdat je dat ding net hebt.
Misschien heb ik een optie voor je, deze advertenrie staat net op het 205 GTI-forum:
http://www.205gti.nl/forum/viewtopic.php?t=32444
Ik hoop dat je het kunt zien, misschien moet jeje aanmelden.
Ik ga ervan uit dat een versnellingsbak van een 205 GTI (ook BE3) dezelfde is…...zo niet wordt ik vanzelf afgeschoten
Ik heb daar gevraagd of ze hetzelfde zijn….
Die gast woont in Damwoude, is volgens mij nog niet zo heel ver van je vandaan.
Voor zover ik weet zal er niet veel verschil zitten in de verhoudingen. Al durf ik niet blind te bevestigen dat de reducties gelijk zijn.
Let wel op dat de handle die de door de zijdelinge beweging van de pook bedient wordt verschilt op de 205 bak. Tevens heeft de 205 bak een achteruitrijvergrendeling met een kabel die je zult moeten demonteren. Dat zijn echter geen onoverkomelijke details.
ik heb ook nog wel een versnellingsbak in de aanbieding mocht het nodig zijn, van een GTI 8V type 3
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
peugeotlover schreef:
Die kabel zit op een BE1 R naast de 1
BE 3 is zonder kabel
Uhhh ja klopt!! ik rij nu ook rond met een 205 D BE3 bakhuis en die heeft idd niet meer dat kabeltje. Alleen moest je die handle waar ik het eerder over had nog wel omzetten vanaf de BX bak. Maar wellicht is TS wel meer geholpen met de GTI bak van hel1.
laat maar weten
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Hier in het hoge noorden nog een bak van 205 GTI liggen, meende met de R onder de 5. +/- 140dkm
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard