Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Heeft alles te maken met het gegeven directe benzine injectie.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Jemig wat een reacties!! Allemaal hartelijk dank. Zoals Deeluh al schreef hebben we een identiek probleem nl.het stotteren/inhouden van de motor wat erger wordt bij afstanden van meer dan 40km. Daarbij komt dat hoe meer je de motor belast (hogere snelheid,meer belading) het verschijnsel zich eerder voordoet. Ik heb inmiddels een fonkelnieuwe EGR-klep gemonteerd. De enige verbetering die dit gebracht heeft (tot nu toe!!) is dat de motor soepeler reageert op het gas en na lange ritten niet meer afslaat (maar ook dat kan zomaar terugkomen!) Mijn idee is dat het een “temperatuur gerelateerd” probleem is. Wat mij opviel is dat de EGR-klep gloeiend heet wordt en behoorlijk wat warmte afstraald naar het LPG-manifold (verdeelklep?) wat er recht boven zit. Als de EGR-klep is losgekoppeld gaat er geen uitlaatgas doorheen en wordt hij dus ook niet zo heet. Ik dacht aan vapour lock, temeer omdat het probleem zich zowel op gas als op benzine voordoet, al duurt het met benzine langer voordat het begint. Als ik op gas rijd en het hikken begint, schakel ik over op benzine. Dan loopt ie nog even “ruw” (10-20 sec) en dan draait ie weer als een zonnetje. Even 1 of 2 liter benzine erdoorheen en dan weer op gas. Dat gaat dan weer goed voor 40-50km. Soms meer, soms minder. Maar de verhalen over interne vervuiling boeien mij ook wel: toen ik met dat plaatje heb lopen knoeien viel het mij op dat er na slechts 200 km een kloddertje lichtbruine kleverige toei op een van de “afdichtingscirkels"was terecht gekomen. Ik weet helaas niet meer of het nu uit de motor of uit de klep kwam. Vreemd was het wel maar ik heb er verder geen aandacht aan gegeven…...
Door de dealer in Haarlem is mijn auto inmiddels afgedaan als “aspirine-auto” m.a.w. je krijgt er hoofdpijn van. Het nare is: het is een fijne auto maar dit euvel vergalt je plezier. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn vapour lock theorie vinden. Ik ben aan het proberen of ik met alufolie de warmte wat kan wegleiden bij het LPG-manifold, maar tot nu toe geen echt merkbare verbetering. Hoewel: ik heb hem wel naar Zwolle en terug uit de storing kunnen houden….......weet iemand een effectievere en toch eenvoudige manier van warmte-isolatie??
Groeten,
Johan.
isolatie is afhankelijk van de beschikbare ruimte.
al het folie reflecteerd, maar isoleert niet.
je zult moeten denken aan een warmte bestendig schuimplaatje.
je moet je alleen afvragen of de egr-klep dan nog wel voldoende zijn warmte kwijt kan.
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
Het ligt meer in de bedoeling om de brandstofleidingen te isoleren of af te schermen. Natuurlijk moet de EGR-klep kunnen ventileren. Ik kan ook een plaatje blik o.i.d. ertussen zetten. Maar dank voor de reactie, ik ga verder met expirimenteren!!!
JohanC5.
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005
- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Bij mij lopen de gasleidingen niet langs de EGR klep. Dus daar kan het bij mij niet aan liggen. Die EGR klep wordt natuurlijk loeiheet omdat daar de hete uitlaatgassen doorheen stromen. Deze isoleren betekent dat ie nog warmer wordt en dit is natuurlijk niet goed voor de electronica bovenop de klep.
Ik heb ook laatst een nieuwe EGR klep gemonteerd, maar met deze aangesloten kreeg ik ook na 200 km de katalysatorstoring en uitlaatgasstoring. Toen de stekker er weer afgetrokken omdat ik een flinke rit voor de boeg had en niet iedere keer langs de weg wilde staan. Bij thuiskomst de klep weer aangesloten, maar volgens mij is hij alweer kapot, want de auto lijkt hem niet te herkennen. Reageert nl. alsof de stekker eraf ligt. Binnenkort maar ff langs bij de dealer voor een nieuwe. Ik neem aan dat dit onder garantie valt.
Valt er eigenlijk nog softwarematig iets in te stellen in de computer mbt de klep of is het gewoon plug&play;?? Kun je hem ook uitschakelen softwarematig.
Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Lelijke Eend schreef:tom13 schreef:Wederom een goede tip om op een simpele manier een relatief duur onderdeel na de garantie te repareren.
Er zullen ongetwijfeld meer mensen last hebben (of krijgen) van deze construktiefout.
@moderator, kunnen we hier geen lijstje van maken?*kuch* Tiplijst *kuch*
Misschien de krakende ramen tip ook in de tiplijst ?
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Deeluh,
ik kan je ook wel helpen met het uitlezen van de EOBD code ik werk nl in veldhoven.
Groet,
Frank
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005
- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Frank,
bedankt voor het aanbod en ik moet dit gaan afkloppen, maar tot nu toe werkt mijn nieuwe EGR klep voorbeeldig.
Zoals ik schreef had ik in het begin nog steeds wat problemen met de nieuwe klep. Ik had hem zelf aangesloten en begreep later dat normaal de Dealer nog iets doet resetten wat ik natuurlijk niet gedaan had. Enfin, enkele honderden kilometers later (misschien ook wel 2000 km) kreeg ik geen meldingen meer op het dashboard/boardcomputer. Ik heb toen na 6000 km nog eenmaal de katalysator/uitlaatgasstoring gehad, maar rijdt sindsdien al 20.000 km probleemloos. Mocht ik toch weer problemen krijgen, dan weet ik je te vinden.
Jordi
Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).
plaats van EGR klepstekker
Even een vraag?
Waar precies kan ik de EGR stekker vinden?
Dank!
deeluh schreef:. . . Ik had hem zelf aangesloten en begreep later dat normaal de Dealer nog iets doet resetten wat ik natuurlijk niet gedaan had. Enfin, enkele honderden kilometers later (misschien ook wel 2000 km) kreeg ik geen meldingen meer op het dashboard/boardcomputer. . . .
Jordi
Ik heb ergens, kan mij niet meer herinneren waar, gelezen dat na 40 keer afsluiten van de auto zonder storing de BSI aanneemt dat de melding er niet meer is.