Stotteren en sputteren
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 01 juni 2006 01:34 AM

Stom, al jaren Citroen en dit forum nog nooit ontdekt. Een soort nieuwkomer met ervaring dus…

Het verhaal:
Ik heb een GSA Special uit 1984, met 1130cc blok. Deze heeft het laatste halfjaar gedaan waarvoor hij gemaakt is, namelijk rijden… 21000 kilometer in die korte tijd (kan ik niet beter dieselen? inderdaad! maar dat roffelt minder leuk…) en hij heeft het er goed vanaf gebracht. Dat wil zeggen: absurde plotseling opkomende roestvorming, maar hydroliek blijft prima en tot nu toe geen storingen. Ik zou trouwens teleurgesteld zijn als het wél was foutgegaan, na in anderhalf jaar 80.000 kilometer met een DS te hebben afgelegd zonder grote problemen…

Maar nu de vraag:
Sinds kort (d.w.z. vanaf 5000 kilometer terug) is hij gaan stotteren. Inmiddels valt er bijna niet meer mee te rijden. Zonder langdradig te willen zijn omschrijf ik het zo nauwkeurig mogelijk: bij volgas en hoge toerentallen loopt hij het beste, met name bij “rustig gas” (1/3 zo ongeveer) bokt hij als een gek. het voelt aan als echt haperen; even oppakken, dan weer niet, dan weer wel, enzovoort. Standaard-zaken als bougies, rotor, verdeelkap e.d. zijn vervangen. Carburateur (sproeiers) zijn gereinigd en waren ook niet vuil. De elektrische sproeier klikt bij het aanzetten van het contact. Hij knalt niet in de uitlaat. Bougies waren bij vervanging gitzwart, al betwijfel ik dat dat iets met deze kwaal te maken heeft.
Het rare is, dat als ik tegen de elektrische sproeier duw, hij beter lijkt te gaan lopen. Deze zat los, maar is inmiddels vastgedraaid. De rubber afdichting leek in orde. Verder hangt, in de buurt van de elektronica, een zwarte draad los. Ook na lang zoeken kan ik geen aansluiting vinden.

Waar moet ik verder zoeken?? alvast bedankt!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 juni 2006 01:47 AM
  [ # 1 ]

Wat bedoel je met “bij de elektronica”? Heb je een foto misschien?

Oh ja, welkom natuurlijk op dit forum! Zelf het ik met mijn dame zo’n 25k onder mij door laten glijden het afgelopen jaar. Heerlijk!
(onder het motto “stilstand is achteruitgang”. Enneh, LPG is ook een hele goede optie voor een GSA.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 01 juni 2006 01:55 AM
  [ # 2 ]

Je hebt gelijk, dat was niet helemaal duidelijk. Ik zal proberen een foto te maken, maar de draad hangt bij het linkerscherm, ter hoogte van bobine en verdeelkap/ontsteking. Het lijkt alsof hij op die laatste moet uitkomen. Hij komt uit een bundel, welke weer afkomstig is uit het vierkante kastje gemarkeerd met “electrifil” of iets dergelijks (uit mijn hoofd).

Corrosion sympa!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 01 juni 2006 11:25 AM
  [ # 3 ]
Freek1971 schreef:

Je hebt gelijk, dat was niet helemaal duidelijk. Ik zal proberen een foto te maken, maar de draad hangt bij het linkerscherm, ter hoogte van bobine en verdeelkap/ontsteking. Het lijkt alsof hij op die laatste moet uitkomen. Hij komt uit een bundel, welke weer afkomstig is uit het vierkante kastje gemarkeerd met “electrifil” of iets dergelijks (uit mijn hoofd).

Dat zwarte draad hoort daar zo te hangen zonder aangesloten te zitten. Waarom weet ik zo niet.
Als je bougies er zwart uitkwamen moet je volgens mij het probleem gaan zoeken in de brandstof/ ontsteking voorziening. Laat het CO gehalte eens afstellen bij de garage evenals de ontsteking. Zitten er nog contactpunten in ?? Vervang deze dan ook maar eens.

Succes ermee Wink

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 19 augustus 2006 02:14 AM
  [ # 4 ]

Update…

De auto staat er nog net zo. Contactpunten bleken geheel versleten, maar vervanging bood geen verbetering. Als ik de motor start slaat hij nét aan en is nét aan te houden, krachtig haperend. Ik vermoed een doodsimpele maar lastig te vinden draadbreuk. Als ik een toerenteller aansluit “hapert” de naald op de maat van de motor. Eenvoudige dingen als aan massa liggend vast contactpunt zijn al bekeken en uitgesloten.

Ik moet wel zeggen dat ik aan de motor twijfel. Een ventilator met nog maar één blad is lang onopgemerkt gebleven. De zoektocht waarbij ik die destijds gevonden heb kwam voort uit flinke rookontwikkeling uit de uitlaat tijdens filerijden met warm weer… Olieverbruik was vrij hoog (liter op 1500 kilometer, ik weet, het mag nog wel), daarnaast pingelde de wagen nogal makkelijk.

Hoe kan zo’n fan eigenlijk kapot gaan? Mijn altijd pessimistische brein kwam even op krukasschade uit, waardoor hij tegen de mantel aanslaat…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 19 augustus 2006 11:17 AM
  [ # 5 ]

GSA

Als de ventilator nog maar 1 koelblad heeft en 1 liter olie op 1500 km verbruikt kun je inderdaad beginnen te twijfelen aan de conditie van de motor. De bladen kunnen afbreken door ouderdom o.i.d.. Het nare daarvan is dan het vaak in de koelkanalen en rond je cilinders gaat zitten , wat de koeling ook niet bevorderd.

Ik denk niet dat de krukas kapot is , gaat bijna nooit af. Wel denk ik dat je opzoek moet naar een nieuwe cilinderset. die zal wel versleten zijn Crying or Very sad

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 19 augustus 2006 10:47 PM
  [ # 6 ]

Voorlopig moet hij eerst maar eens draaien… Als hij dat weer doet is het tijd voor nader onderzoek op slijtage.

vandaag weer wat nader onderzoek gedaan, deze is voor de ontstekingsspecialisten… Ik meet keurig een plusje op de ‘bat-’ aansluiting van de bobine. Ook meet ik, bij gesloten contactpunten, 12 volt als ik de ‘min’ van de multimeter op de LOSSE uitgaande draad van de ontsteking aansluit. Dat lijkt allemaal goed te gaan. Als ik die draad echter aansluit op zijn geeigende ‘min’ aansluiting op de bobine, valt de spanning onmiddelijk weg. Resultaat is, dat ik nooit 12 volt meet op de bobine bij aangesloten draden. Dan zou ik, als ik bobine heette, ook geen zin hebben om te vonken….

Zit ik er nou naast, als ik zeg dat de aansluitingen van de bobine bij gesloten punten 12 volt moeten afgeven?

Bobine is overigens al een keer vervangen geweest door een zeker werkende uit een andere auto, maakte niks uit.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 augustus 2006 12:14 AM
  [ # 7 ]

Bij gesloten contactpunten kan de stroom door de bobine meteen wegvloeien en zal je dus geen 12V meer meten. Bij open contactpunten moet je wel 12V over de 2 bobine-aansluitingen meten.

Groeten,

DriverD Cool

Citroen!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 20 augustus 2006 12:33 AM
  [ # 8 ]

Hoe is het met je carburateur gesteld ??
Ik denk dat je het daar in moet zoeken ( electrische stationair sproeier o.i.d.) in plaats van de ontsteking.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 20 augustus 2006 01:26 AM
  [ # 9 ]

Ik denk dat de carburateur in ieder geval niet de hoofdmoot van het probleem is. De aangesloten toerenteller “hapert” immers op de maat van de motor, waaruit je mag afleiden dat de vonk onregelmatig/onbetrouwbaar is. Bovendien start hij ook op remmenreiniger niet, althans niet beter. Als de brandstoftoevoer de oorzaak is gaat hij meteen als een lier als je dat goedje inspuit.

Daarmee is natuurlijk weer niet uitgesloten, dat de carb OOK niet helemaal lekker is. De elektrische sproeier klikt, maar dat is geloof ik niet zaligmakend? Hij is wel brandschoon.

Inmiddels via internet op de kop getikt een fan, een ontstekingshuis, een carburateur en misschien zelfs een nieuw blokje… Maandag ophalen, dan weer verder knoeien…

DriverD, zou je nog iets meer kunnen uitleggen? De contactpunten schakelen toch de ‘-’ van de bobine aan massa bij sluiten? Die een vonk produceert bij het wegvallen van de primaire stroom? Stom dat je dat soort dingen ineens vergeten kan zijn of aan kan gaan twijfelen…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 augustus 2006 11:21 PM
  [ # 10 ]

GSA up and running!

Ik had na een dag werken even niets te doen, en besloot van de net gekochte sloopmotor die zo te zien al vijf jaar in een tuin lag het ontstekingshuis over te zetten. Zonder verwachtingen verder en ook ingebouwd zoals de Fransen het na vijven doen: niet schoonmaken, punten nauwelijks bekeken en ook niet afstellen.

Ik schrok me gek toen ik de sleutel omdraaide, want ze kraaide het meteen uit van genot! Toen de choke eraf kon meteen rustig stationair draaien, enzovoort. Voor de vorm nog even aan het huis gedraaid, maar de oorspronkelijke (lukrake) afstelling bleek de beste.

Voor de puristen onder ons, natuurlijk gaat hij er weer af en voer ik wat schoonmaak- en afstelwerk uit. Maar op deze manier is het wel leuk diagnoses stellen. Ik snap er verder geen bal van maar ach… alles begrijpen is leuk, maar lekker autorijden nog veel leuker!

Nu nog twee bandjes, nieuw uitlaatklemmetje, fan overzetten van het sloopblok, poetsen en naar de keurmeerster. Met een beetje geluk kan ze dan weer worden ingezet voor het dagelijks verfraaien van het straatbeeld. Of de motor gaar is zie ik dan tijdens het gebruik wel, een tijdje ermee rijden zal allicht lukken!

Nogmaals dank voor jullie reacties.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook