Wie heeft de nare ervaring met een V6 die warmloopt. Mijn motor temperatuur schommelt tussen de 92 en 94 graden. De motor ‘kookt’ niet, maar zou beduidend beneden de 90 graden moeten blijven. De koelventilator voor de radiateur slaat normaal aan en weer uit.
De druk in het koelsysteem is vrij hoog. Ook weer niet te hoog, want via de vuldop op het expasie vat is er geen verlies van koelvloeistof. Het doorzichtige slangetje blijft droog van binnen.
Na verloop van tijd verzamelt zich lucht in het tankje en geeft de niveau indicatie een te laag vloeistof niveau aan. Ik verdenk een slechte koppakking. Ik heb al geprobeerd om een lekstopper het euvel op te lossen, maar zonder resultaat. Zijn er mogelijk nog dingen die ik over het hoofd zie?
Citroën SM
French show, Italian go…
Re: Warmlopen V6 motor en druk in koelsysteem.
adiante schreef:Wie heeft de nare ervaring met een V6 die warmloopt. Mijn motor temperatuur schommelt tussen de 92 en 94 graden. De motor ‘kookt’ niet, maar zou beduidend beneden de 90 graden moeten blijven. De koelventilator voor de radiateur slaat normaal aan en weer uit.
De druk in het koelsysteem is vrij hoog. Ook weer niet te hoog, want via de vuldop op het expasie vat is er geen verlies van koelvloeistof. Het doorzichtige slangetje blijft droog van binnen.
Na verloop van tijd verzamelt zich lucht in het tankje en geeft de niveau indicatie een te laag vloeistof niveau aan. Ik verdenk een slechte koppakking. Ik heb al geprobeerd om een lekstopper het euvel op te lossen, maar zonder resultaat. Zijn er mogelijk nog dingen die ik over het hoofd zie?
heb ik er even uitgeknipt; heb je nu wel of geen koelvloeistof verlies :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Volgens mij is 92-94 een normale temparatuur. Kan het misschien zijn dat koelvloeistof verliest door een lekke kachelradiateur?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
ontlucht je systeem eens een keertje, met kachelkraan OPEN !!!
Kan best zijn dat er wat lucht in het systeem zit.
Bijvullen tot MAX en dan even stationair laten draaien. kijk wat het systeem dan doet.
Bij mijn BX 16V had ik ook eerst last van hoge temperaturen, zeker bij deze motor is dat heel snel het geval. Na een complete reiniging en nieuwe KVS, en goed ontluchten heeft wonderen verricht. Tijdens rijden 60 graden, in de file tussen 80 en 90 graden. Koelven gaat alleen bij extreme temperaturen rond de 30 graden continue aan, anders loopt ie wel erg snel warm.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:ontlucht je systeem eens een keertje, met kachelkraan OPEN !!!
Kan best zijn dat er wat lucht in het systeem zit.Bijvullen tot MAX en dan even stationair laten draaien. kijk wat het systeem dan doet.
Bij mijn BX 16V had ik ook eerst last van hoge temperaturen, zeker bij deze motor is dat heel snel het geval. Na een complete reiniging en nieuwe KVS, en goed ontluchten heeft wonderen verricht. Tijdens rijden 60 graden, in de file tussen 80 en 90 graden. Koelven gaat alleen bij extreme temperaturen rond de 30 graden continue aan, anders loopt ie wel erg snel warm.
Er zit geen kachelkraan in een XM, koelwater gaat altijd door het radiateurtje!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
vortex schreef:ontlucht je systeem eens een keertje, met kachelkraan OPEN !!!
Kan best zijn dat er wat lucht in het systeem zit.Bijvullen tot MAX en dan even stationair laten draaien. kijk wat het systeem dan doet.
Bij mijn BX 16V had ik ook eerst last van hoge temperaturen, zeker bij deze motor is dat heel snel het geval. Na een complete reiniging en nieuwe KVS, en goed ontluchten heeft wonderen verricht. Tijdens rijden 60 graden, in de file tussen 80 en 90 graden. Koelven gaat alleen bij extreme temperaturen rond de 30 graden continue aan, anders loopt ie wel erg snel warm.
60 graden is veel te koud, thermostaat vervangen.
Fan mag niet continu draaien tijdens het rijden, rijwind voldoet normaliter.
groetR
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Ik weet niet wat voor type xm v6 hebt maar ik weet in ieder geval uit ervaring dat bij een type 1 met airco er 2 koelvinnen aanwezig zijn en dat er vaak een van de twee koelvinnen niet goed of helemaal niet functioneerd omdat een van de relais defect is, dit zijn twee groene relais achter de koplamp aan de bestuurderskant, je kan ze heel makkelijk vervangen of omwisselen, misschien wel verstandig om de werking hiervan even te controleren voordat je aan een kapotte koppakking denkt. Groeten Gijs
ps mocht je meer info willen dan stuur maar ff een pb’tje
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
een lekke koppakkking bij een V6 is redelijk zeldzaam.
Behalve bij het oude type 24v (voor 1997).
De temperaturen zijn normaal voor als de radiateur wat ouder begint te worden. Dat er een beetje druk op het koelsysteem staat is normaal. Dit zorgt er namelijk voor dat het koelwater pas bij ca. 120 graden begint te koken ipv 100 graden.
Als je verder geen KVS verliest. Dan zou ik me niet druk maken.
Domme vragen bestaan niet.
Dank voor alle reacties. Het blijft een lastige afweging.
Mijn XM verliest wel koelvloeistof, maar niet via de overdrukbeveiliging in het expansievat. Zoals ik al melde, het slangetje dat de overdruk moet afvoeren blijft droog. Alleen verzamelt er steeds lucht in het expansie vat, ook nadat het netjes ontlucht is. Ik merk aan jullie reacties dat het geen standaard kwaaltje is van de V6. Toch een geruststelling.
Groeten, Marc.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ds23man schreef:Volgens mij is 92-94 een normale temparatuur. Kan het misschien zijn dat koelvloeistof verliest door een lekke kachelradiateur?
GRG
92-94 graden is 10 graden te hoog, thermostaat hoort bij 84 graden op te gaan.
Op het koelsysteem hoort 1,4 bar druk te staan, deze wordt afgeregeld door de dop op het expansievat…..Deze doppen (de stalen versie) geven vrij snel de geest door corrosie
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Ds23man schreef:Volgens mij is 92-94 een normale temparatuur. Kan het misschien zijn dat koelvloeistof verliest door een lekke kachelradiateur?
GRG
92-94 graden is 10 graden te hoog, thermostaat hoort bij 84 graden op te gaan.
Op het koelsysteem hoort 1,4 bar druk te staan, deze wordt afgeregeld door de dop op het expansievat…..Deze doppen (de stalen versie) geven vrij snel de geest door corrosie
Openingspunt van de thermostaat is niet de bedrijfstemparatuur! Mijn V6 hangt altijd rond 90-92 graden bij normale omgevingstemp, iets eronder in de winter. Als het warmer is (25gr) iets hoger, bij 30-35gr zelfs tegen de 100gr zeker in de stad met airco aan! Is normaal bij de V6, de hitte kan niet goed onder de motorkap vandaan. De mijne verliest ook koelvloeistof door een lekke kachelradiateur, is trouwens makkelijk te herkennen aan vieze uitstroomopeningen in de voetenruimte.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Een goed garagebedrijf kan met een testapparaat controleren of er verbrandingsgaasen in de koelvloeistof zitten, dan weet je zeker of je een lekke koppakking hebt.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ds23man schreef:Willem schreef:Ds23man schreef:Volgens mij is 92-94 een normale temparatuur. Kan het misschien zijn dat koelvloeistof verliest door een lekke kachelradiateur?
GRG
92-94 graden is 10 graden te hoog, thermostaat hoort bij 84 graden op te gaan.
Op het koelsysteem hoort 1,4 bar druk te staan, deze wordt afgeregeld door de dop op het expansievat…..Deze doppen (de stalen versie) geven vrij snel de geest door corrosie
Openingspunt van de thermostaat is niet de bedrijfstemparatuur! Mijn V6 hangt altijd rond 90-92 graden bij normale omgevingstemp, iets eronder in de winter. Als het warmer is (25gr) iets hoger, bij 30-35gr zelfs tegen de 100gr zeker in de stad met airco aan! Is normaal bij de V6, de hitte kan niet goed onder de motorkap vandaan. De mijne verliest ook koelvloeistof door een lekke kachelradiateur, is trouwens makkelijk te herkennen aan vieze uitstroomopeningen in de voetenruimte.
GRG
De bedrijfstemperatuur kan je alleen aan de olietemperatuur zien, m’n vorige V6-en bleven op de snelweg keurig onder de 90 graden zitten, alleen bij stadritten kwamen ze erboven tot de fan ging draaien (bij 92 graden) Mijn TCT blijft keurig tussen de 80 en 90 graden zitten, alleen in de stad gaat hij richting de 100 graden omdat de ventilator-aansturing niet 100% is…..
Airco aan is niet echt bevordelijk voor de motortemperatuur, ik merkte altijd dat als je de airco aanzet, de temperatuur van de koelvloeistof aardig kan stijgen. Extra vermogen voor de airco geeft wat meer warmte en de airco-radiateur geeft ook wat warmte af.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
De temp meter in het dashboard is niet erg nauwkeurig, dus in de ene auto geeft ie wat meer en in de andere wat minder aan. Een goede referentie zijn de ventilatoren, als je in de stad rijdt bij 20 graden en ze draaien continu op de lage stand of op de hoge, dan is hij te heet.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
heb hetzelfde probleem, ook hitte en verlies koelwater. Achteraf bleek het expansievaatje gescheurd…..
Gr TEun
CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92,
HY 72 uit´78
Ries schreef:vortex schreef:ontlucht je systeem eens een keertje, met kachelkraan OPEN !!!
Kan best zijn dat er wat lucht in het systeem zit.Bijvullen tot MAX en dan even stationair laten draaien. kijk wat het systeem dan doet.
Bij mijn BX 16V had ik ook eerst last van hoge temperaturen, zeker bij deze motor is dat heel snel het geval. Na een complete reiniging en nieuwe KVS, en goed ontluchten heeft wonderen verricht. Tijdens rijden 60 graden, in de file tussen 80 en 90 graden. Koelven gaat alleen bij extreme temperaturen rond de 30 graden continue aan, anders loopt ie wel erg snel warm.
60 graden is veel te koud, thermostaat vervangen.
Fan mag niet continu draaien tijdens het rijden, rijwind voldoet normaliter.groetR
60 graden vind ik perfect. zeker omdat het nogal heet gebakerde motoren zijn .
Koelvennen heb ik nu ook uitstaan, temp is zodanig laag dat ik geen last meer heb van snel warmlopen.
Maaruh, wat de Xm V6 betreft, doe eens een CO2-test op je KVS. weet je zo of je een lekke koppakking hebt. Anders gooi je er een flesje Fluor-Vloeistof in, en dan met een UV-lamp kijken of je ergens een spoor ziet, na een weekje rijden. Zo kom je heel snel achter of ie lekt
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap