mike schreef:Een BX GTI heeft helemaal geen MAP sensor
Zei ik toch
Twijfelde ik ook niet aan hoor
mike schreef:Andere optie is dat misschien je koelvloeistoftemperatuur sensor verrot is.
Rookt ie zwart?
Wordt ie overmatig heet?
Wat ook nog weleens wil helpen is het op frissen van de print in de luchtweger.
Nee hij word niet heet en rookt ook niet. Hij rijd gewoon goed maar is zo traag als dikke shit. Hij weigert gewoon consequent door te trekken in toeren.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Lastig zo van een afstand..
Misschien is je kat zich aan het legen in je middendemper.
Wat je kan proberen is even je middendemper weg te halen en kijken of die dan wel op toeren komt.
Ajeto!!!
trek je uitlaat eens los het klink echt als hetzelfde probleem als van die kennis van me.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
en lees de ECU uit! als het motormanagementlampje af en toe gebrand heeft, dan was er wat aan de hand en is dit opgelagen in het geheugen
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Probleem heeft zichzelf waarschijnlijk opgelost. Zoonlief belde net dat na een luide knal uit de uitlaat hij weer trok als een beest. Waarschijnlijk dus toch een in staat van ontbinding verkerende catalysator!
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:trek je uitlaat eens los het klink echt als hetzelfde probleem als van die kennis van me.
Om eerlijk te zijn geloofde ik in de eerste instantie niet dat het daar aan lag. Maar je had wel gelijk!! Ik ben samen met een aantal vrienden een huisje aan het schilderen en daarbij gebruiken we de GTI als bevoorradingsauto. Maar goed hij was natuurlijk al retetraag en na verloop van tijd begon die af en toe ook te gillen als je optrok (net alsof je een motor met kompressor hoort). En nou gisterenavond waren we op weg naar de McDonalds in Zwolle. Daarbij viel het al op dat de auto meer dan ooit moeite had om op de 120 te komen. Van 80 naar 120 duurde zeker een paar minuten!!!!
En terhoogte van Wezep hoorden we opeens een doffe plof kregen we een stoot in de rug en maakte de auto een klereherrie. Wij dus even gestopt op de dichstbijzijnde parkeerplaats en daar werd dus bevestigd wat ik al dacht middendemper totaal opgeblazen aan de bovenkant . Maandag komt er als het goed is een nieuwe onder en dan kijken we gelijk maar even naar die kat. Die stampen we dan gewoon helemaal leeg, want ik heb geen zin er nog weer een andere middendemper op te zetten . Maar goed nu rest de vraag krijg ik geen problemen met de emissie eisen bij de APK want hij moet aankomende week gekeurd worden . Wie kan mij daar wat meer over vertellen? Want ik heb hier al aardig wat verhalen gelezen van mensen die hun kat of al doorgeprikt hebben of dat willen doen.
Wie o wie dus.
(En hij trekt weer als een gek dus. Man man man wat is zo’n GTI rap )
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Als het goed is heb je voor een auto van voor 01-01-1993 geen kat nodig om de emissie-eisen te halen, er wordt geen 4-gastest uitgevoerd. Ik meende wel dat er een ‘optische’ controle werd uitgevoerd; m.a.w.: als je een lege kat-behuizing ertussen laat zitten is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Er lopen hier wel een aantal APK-keurmeesters rond, dus die zullen wel van de hoed en de rand weten.
rb schreef:Als het goed is heb je voor een auto van voor 01-01-1993 geen kat nodig om de emissie-eisen te halen, er wordt geen 4-gastest uitgevoerd. Ik meende wel dat er een ‘optische’ controle werd uitgevoerd; m.a.w.: als je een lege kat-behuizing ertussen laat zitten is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Er lopen hier wel een aantal APK-keurmeesters rond, dus die zullen wel van de hoed en de rand weten.
Dat wou ik ff weten dank je!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
rb schreef:Als het goed is heb je voor een auto van voor 01-01-1993 geen kat nodig om de emissie-eisen te halen, er wordt geen 4-gastest uitgevoerd. Ik meende wel dat er een ‘optische’ controle werd uitgevoerd; m.a.w.: als je een lege kat-behuizing ertussen laat zitten is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Er lopen hier wel een aantal APK-keurmeesters rond, dus die zullen wel van de hoed en de rand weten.
Hmm klopt niet helemaal. Toen ik mijn bx kocht (is van 1991) en ik ermee op keuring ging bleek ook dat de kat leeg gehaald was. Hierdoor gaat het CO omhoog en hij kwam er daardoor met moeite doorheen…...
Dus ik zou me dat eerst maar eens heel goed navragen
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Wat ik begrijp van degenen die b.v:
- de kat leeghalen
- De brandstofvoorziening van een injectie vervangen door gasfabrieken van Weber of Dell’Orto etc..
is dat de voorgeschreven CO-waarde ook door een katloze wagen wordt gehaald. Tenslotte heeft jouw wagen het dus (met moeite) wel gehaald.
Maar goed, er lopen hier ook APK-keurmeesters rond, die zullen weten wat wel en niet mogelijk is.
rb schreef:Wat ik begrijp van degenen die b.v:
- de kat leeghalen
- De brandstofvoorziening van een injectie vervangen door gasfabrieken van Weber of Dell’Orto etc..is dat de voorgeschreven CO-waarde ook door een katloze wagen wordt gehaald. Tenslotte heeft jouw wagen het dus (met moeite) wel gehaald.
Maar goed, er lopen hier ook APK-keurmeesters rond, die zullen weten wat wel en niet mogelijk is.
Ben nu wel benieuwd jah…. APK keurmeesters help ons hiermee aub
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
ik ben in ieder geval blij dat het raadsel opgelost is
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:ik ben in ieder geval blij dat het raadsel opgelost is
Ik ook, het heeft ook wel een voordeel die kapotte middendemper. Hij klinkt heel sportief Ik vond het een zwaar verslavend geluid alleen wel een beetje aan de luide kant
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Even een verduidelijking:
Bij een auto vanaf bouwjaar 1993 hoort de kat er pas fysiek onder te zitten. De vermelding U9 wil zeggen dat de auto standaard uitgerust is met een geregelde katalysator en de auto met de APK een CO-norm heeft van 0,5%. De vermelding K6 ofzo is een ongeregelde katalysator en heeft als CO-norm volgens mij 1,5%.
Bij verwijdering van de katalysator wordt je auto dus NIET afgekeurd, als deze van bouwjaar 1992 of ouder is!
mits je wel door de CO komt…
En wat ze nog weleens willen doen is een gaatje boren in je uitlaat zodat ie verse lucht anzuigt en de co waarde dus zakt.
Na de controle schroef je er een schroefje in en je uitlaat is weer gasdicht…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI