wat een mooie verhalen en foto’s allemaal!!! Ben alleen bang dat het haast mijn voorland is.
Vanochtend damp op de ramenen typische geur in de auto
1 en 1 is 2, dus waarschijnlijk kachel kapot. Heeft iemand enig idee hoe lang je met zo’n verstoppingsmiddel kan door rijden (als het helpt) voor dat het echt nodig wordt om kachel te vervangen??
Zucht
Citroen, c’est la vie
ZX-Cruiser schreef:Zo snel mogelijk fixxen anders mol je de koppakking ook
Inderdaad, je zou de eerste niet zijn bij wie dat gebeurt en een koppakking wissel voor een 1.9D kost je al gauw € 700
Een troost is dat een Reflex bijna geen optionele bedrading heeft en een simpeler dashbord zonder een afsluitbaar dashbordkastje.
De foto’s van mij (Was ze bijna vergeten ) in dit draadje van de radiatorwissel zijn van een ZX-Furio, waar ook nog eens heel slordig de elektra voor de gasinstallatie tussen gefrommeld was. Bij de ZX1.9D-Reflex van Weefje viel het reuze mee en was het niet zo een zooitje achter het dashbord
Nog een troost is dat je de leidingen die het dashbord ingaan naar de kachelradiateur voorlopig zou kunnen doorverbinden, met de zomer in aantocht heb je de verwarming toch niet zo hard meer nodig.
Wanneer komen jullie die kachel van mij repareren ???
Heb dus ook dat probleem
Re: Lekke kachelradiateur??
Reinier27 schreef:Hallo,
Iets verderop in dit forum las ik over een lekke radiateur. Mijn Citroen zx 1.8 furio heeft dezelfde symptonen: Er komt damp uit de ventilatieroosters en de vooruit begon ineens flink te beslaan met een vettige damp. Ook mijn koelvloeistof is gaan zakken. Ik ga er dus vanuit dat mijn kachelradiateur aan vervanging toe is.
Ik heb het zelfde probleem met mijn Furio 1.8i E2…
Wat kost een kachelradiateur trouwens ?
Moet alleen nog zoeken hoe ik het goedkoop gemaakt krijg..ik heb zelf geen tijd sjah of het zou dit weekend moeten gebeuren..
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Re: Lekke kachelradiateur??
BlaZe schreef:Ik heb het zelfde probleem met mijn Furio 1.8i E2…
Wat kost een kachelradiateur trouwens ?
Moet alleen nog zoeken hoe ik het goedkoop gemaakt krijg..ik heb zelf geen tijd sjah of het zou dit weekend moeten gebeuren..
Een nieuwe kachelradiateur kost c.a. €70, gezien het werk zou ik geen risico nemen en er een nieuwe in doen.
Een Furio is vervelend, veel extra en optionele bedrading enzo, geef mij maar een Reflexje om te doen .
Bij de garage vragen ze er aardig wat geld voor, c.a. € 600 of meer, het is ook een pokke klus
Ja ik ga het samen met een maat van me doen in een garage..
We mogen de shop van een sponsor gebruiken als het goed is..
Dus dat wordt een lange dag zaterdag….
Maarja beter als een hoge rekening…
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
uurtje of 6 heb je wel nodig.
kleine tip , alle schroeven die je loshaalt plak die met wat tape weer op het onderdeel, voorkomt dat je strax weer een zakje met onbekende schroeven hebt.
De hendels van verlichting en ruitenwissers ook verwijderen, anders krijg je het dashboard er niet uit.
Label elke connector
We hebben er min of meer 8 uurtjes over gedaan ( inc 1,5 uur nieuwe radiateur halen en pauze )...
Dus knutselen kleine 6,5 uur…
Stuur en knipperlichthendels niet losgemaakt..
Gewoon de stuurkolom losgemaakt en stuur laten rusten op de vloer vd auto…
Maja..ik heb nog steeds witte damp in mijn auto…en aangezien we hem helemaal met koelvloeistof hebben gevuld stink die zooi ook nog..
Dus dan MOET het haast wel de koppakking zijn ik vrees het ergste…
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
BlaZe schreef:Maja..ik heb nog steeds witte damp in mijn auto…en aangezien we hem helemaal met koelvloeistof hebben gevuld stink die zooi ook nog..
Dus dan MOET het haast wel de koppakking zijn ik vrees het ergste…
Witte damp in de auto? Heb je de tunnelbak, dat ding waar de kachelradiateur inzit er helemaal uitgehaald en doorgespoeld met een tuinslang en warm water??? Grote kans dat daar nog een hoop koelvloeistof en meuk inzit die nu aan het verdampen is. Hou het koelvloeistofniveau goed in de gaten, om uit te sluiten dat het lekkage.
Na het opnieuw afvullen, ontluchten en warm rijden, kan het voorkomen dat er nog ergens een luchtbel aanwezig was en dat er wat koelvloeistof bij moet. Als je er elke dag wat moet bijgieten dan is het meer aan de hand.
PS: Heb je heb toch wel een nieuwe kachel-radiateur gemonteerd?
Ik heb een nieuwe gekocht bij Heuts ( Citroën Dealer had ze niet meer maar die bestelde ze ook via Heuts )
Nieuwe kachel kostte € 44,39 en er zat nog statiegeld op de oude ( € 15,20 ) dus die hoefde ik niet te betalen als ik die inleverde.
anders kostte het € 59,59
Eerst alle water uit het reservoir gelaten..
Alles gedemonteerd…
Gehele windtunnel droog geblazen met een compressor en alle rotzooi eruit geblazen…
Ventilator uit de windtunnel gehaald en schoongeblazen..
Nieuwe kachel-radiateur erin…
Alles in elkaar gezet….
Koelvloeistof bijgevuld….auto gestart…
Alles ontlucht…weer koelvloeistof bijgevuld tot hij niks meer wegtrok…
Nog ff laten ontluchten…daarna alles dichtgedraaid…
Verwarming aangezet..werkte perfect…
Alle standen uitgeprobeerd…geen problemen….
Dus ik denk HOERAAAA voor € 50,- ben ik gered….( ipv € 500 ofzo aan monteurkosten )
Nou niet dus…
Ik rij naar huis toe ( + / - 6 km )...
Ik was ongeveer op de helft…krijg ik witte damp ( koelvloeistof zo te ruiken ) naar binne…ramen beslagen…
Dus ik snap het niet meer..
Mijn vader zei dat het de koppakking zou zijn…
Dat hij zijn druk nergens kwijt kwam en dat het dan via het zwkakste punt naar buiten werd geduwd ( namelijk de kachel ) en dat het dan weer kapot ging…maar ik kan me slecht voorstellen dat die nieuwe kachel kapot is door te hoge druk .....
Iemand een ander idee…?
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
BlaZe schreef:Mijn vader zei dat het de koppakking zou zijn…
Dat hij zijn druk nergens kwijt kwam en dat het dan via het zwkakste punt naar buiten werd geduwd ( namelijk de kachel ) en dat het dan weer kapot ging…maar ik kan me slecht voorstellen dat die nieuwe kachel kapot is door te hoge druk .....
Je vader heeft ongelijk, het zwakste punt in het koelsysteem is de radiateurdop, die gaat bij een te hoge druk open. Ik dacht dat het bij 1.7bar is, de kachelradiateur kan een veel hogere druk aan. Ik heb onlangs een AX gefixt waar de compressiedruk echt in het koelsysteem werd geperst doordat de kop krom was en dus lek. Een fontein van een meter hoog uit de vulopening van de radiateur, met de dop erop word de druk netjes door de overdrukbeveiliging in de dop geloost.
Loopt er verder geen koelvloeistof in het interrieur?
Ik hoop niet dat de nieuwe radiateur al beschadigd was of bij het inbouwen is beschadigd. Heb je dat ding goed bekeken voordat je hem heb ingebouwd? ik doe dat altijd, neem geen risico als je ziet wat voor een berg werk het is.
Koelvloeistof loopt alleen beneden naar binnen aan de passagierskant..
Sjah en als ik hem op warm zet natuurlijk loopt het harder naar binnen, omdat die klep in de tunnel dan open staat..
Maar dat komt gewoon omdat de vloeistof in de windtunnel zit..
Voor de rest nergens..
Zou dan toch de nieuwe kapot zijn ?
Hij was niet beschadigd, ik werk met airco’s in bedrijven en ik zei ook al lijkt me sterk dat het ding onder druk kapot is gegaan want die moeten makkelijk 6 tot 10 bar aankunnen…
De kachelradiateur leek mij gloednieuw…
Zucht…dat wordt weer uitbouwen dus..
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
BlaZe schreef:Koelvloeistof loopt alleen beneden naar binnen aan de passagierskant..
Voor de rest nergens..
Zou dan toch de nieuwe kapot zijn ?
Als ik dit lees ben ik toch bang dat de nieuwe kachelradiateur gewoon kapot is.
Of deze al kapot was of kapot gegaan is tijdens het inbouwen laat ik even in het midden, als alles weer uitgebouwd zal dat wel duidelijk moeten worden.
Heb wel medelijden met je aangezien ik weet hoeveel werk dit is, de hele zooi weer uibouwen
ZX1.4i schreef:
Je vader heeft ongelijk, het zwakste punt in het koelsysteem is de radiateurdop, die gaat bij een te hoge druk open.
Dit is wat hij me ook vertelde..
Hij had wel gelijk ik had het verkeerd begrepen.. ops:
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
BlaZe schreef:ZX1.4i schreef:
Je vader heeft ongelijk, het zwakste punt in het koelsysteem is de radiateurdop, die gaat bij een te hoge druk open.
Dit is wat hij me ook vertelde..
Hij had wel gelijk ik had het verkeerd begrepen.. ops:
Vaders hebben meestal gelijk en je begrijpt ze altijd verkeerd