ik lees nu het topic pas
Maar ik zou gezegd hebben: pak de BX. Vooral omdat dat veel fijner is op de snelweg en meer auto is. En je schiet lekker op als je gewoon met het verkeer mee kan komen.
Daarbij zou ik gevoelsmatig zeggen dat dat bx-blok niet zomaar de geest geeft. Als dat wel gebeurt was ‘t blijkbaar al zo ver heen dat ie alleen maar uit z’n lijden verlost is.
Met iedere citroën heb je kans om stil te vallen, maar ach, zolang je een IRK hebt maakt niemand je wat.
Harm schreef:ik lees nu het topic pas
Maar ik zou gezegd hebben: pak de BX. Vooral omdat dat veel fijner is op de snelweg en meer auto is. En je schiet lekker op als je gewoon met het verkeer mee kan komen.
Daarbij zou ik gevoelsmatig zeggen dat dat bx-blok niet zomaar de geest geeft. Als dat wel gebeurt was ‘t blijkbaar al zo ver heen dat ie alleen maar uit z’n lijden verlost is.
Met iedere citroën heb je kans om stil te vallen, maar ach, zolang je een IRK hebt maakt niemand je wat.
Hihi, ik zou ook niet met de dyane zijn gegaan. Als ze toch allebei motorisch brak zijn, dan maar met de auto die het meest geschikt is voor de lange afstanden. Er werd als argument gegeven dat een Dynane makkelijker te repareren is dan een BX. Alsof dat in Frankrijk zo’n probleem is! Meja, toch mosterd na de maaltijd.
Overigen zou op mijn vakantie in Denemarken zo’n Dyane best leuk zijn geweest voor de ritten ter plekke: landelijke wegen waar je toch max. 80 mag rijden. Echter, je moet er ook nog naar toe rijden en lange afstanden leg ik toch het liefst af in een auto die nog comfortabel is op de snelweg.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Mielcitrofiel schreef:Hmm.. misschien wat laat.. maar ik zou met de BX gaan,je moet de oude eendjes,snoeken,dyane en andere citroens van 25 jaar en ouder gewoon behouden! goede reis nog.
daar kun je gewoon heerlijk hele einden mee cruisen hoor! zelfs zonder ze kapot te maken.
woutersmits schreef:Mielcitrofiel schreef:Hmm.. misschien wat laat.. maar ik zou met de BX gaan,je moet de oude eendjes,snoeken,dyane en andere citroens van 25 jaar en ouder gewoon behouden! goede reis nog.
daar kun je gewoon heerlijk hele einden mee cruisen hoor! zelfs zonder ze kapot te maken.
Het is ook zonde om ze in een schuur te laten staan totdat je zelf te oud bent om er nog mee aan de slag te kunnen… Dan liever gewoon mee rijden!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
woutersmits schreef:update:
helicoil is geplaatst en hij is op weg naar de dordogne…
raar land dat frankrijk
In Frankrijk duurt alles langer, kost reparatie meer en gaat alles moeizaam> Het is hier bij wet VERBODEN om een tijdelijke reparatie te doen, en ook imitatie onderdelen kennen ze hier bijna niet
Dus, ff een helicoil in een Dyane draaien zoals bij ons duurt hier 3 dagen…....
En dat is voor ons bij de ANWB een mega frustratie kan ik je zeggen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hij is net hier geweest, bij het vertrekken viel het knopje om het schuifraam vast te zetten eraf
Een behouden thuiskomst Wouter
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
precies, afdwalend zeg ik: rijden met die hap, maar als je gevoel zegt dat je geen afstand er mee moet rijden, dan moet je dat niet doen want je bent dan nooit ontspannen.
stilstaande auto’s worden er niet beter op..
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Zo, ik ben er weer hoor.
In 9 dagen heeft de Dyane 2.938 km afgelegd. Het enige wat er dus aan de hand was, was die bougie die eruit was geklapt. Gelukkig gebeurde dit nadat ik had betaald voor de péage. Ik wilde optrekken en ineens was het PLOFFF
Daar hing dus de bougie aan de bougiekabel te bungelen. Ik heb nog zelf geprobeerd de bougie terug in het gat te draaien maar merkte al snel dat er geen schroefdraad meer zat.
Gelukkig heb je bij dat soort punten altijd een restaurantje, parkeerplaats en gendarmerie.
En dan sta je daar…:
Na contact te hebben gehad met de ANWB heeft de Gendarmerie de takelwagen gebeld. Die kwam al binnen 30 minuten:
Helaas was er ter plaatse op zondag geen helicoil in te zetten. Daarom moest ik er maar een nachtje overnachten. Met een taxi ben ik toen naar een hotel gegaan dat gelukkig tegenover de Citroëndealer ligt. Maandagmorgen zou de takelwagen de Dyane naar die Citroëngarage brengen.
Die maandagmorgen was echter een dag tussen een weekend en een nationale feestdag (15 augustus). Men werd mij meteen verteld dat ik volgende week maar eens terug zou moeten komen…
Ook werd mij verteld dat helicoils alleen nog maar te krijgen zijn bij garages die oude auto’s onderhouden.
Na weer even contact te hebben gehad met de ANWB waren er 3 opties:
1. helicoil in NL zoeken en opsturen naar die Citroëndealer
2. vervangauto (vast geen Citroën)
3. terug naar NL
Het liefst had ik optie 1 natuurlijk. De ANWB verzocht mij daarom 3 uur te wachten op hun telefoontje of ze in NL een helicoil hadden gevonden. Blijkbaar hebben ze daarna ook nog even contact gehad met de Citroëngarage. Na een kwartiertje wachten namelijk, kwam er ineens een monteur aanlopen die met de Dyane aan de slag ging;
Toen zette hij de Dyane in de werkplaats en haalde een doosje met helicoils tevoorschijn. En dat terwijl zijn baas mij zojuist had verteld dat helicoils enkel nog te vinden waren bij oudere garages en zeker niet bij een moderne Citroëndealer zoals deze…
Hier is het gat iets vergroot en ligt een helocoil klaar om in het gat gedraaid te worden. Daarna kan de bougie er weer in en klaar!!!
Na navraging bij de ANWB is er toch druk gezet om mij te helpen. Stel je voor: elke volgende Nederlander die met pech in de buurt van Vierzon staat met zijn/haar Citroën, zou door de ANWB niet meer naar deze garage worden gestuurd…
Dankuwel ANWB
Kortom, om 12.00 exact kon ik weer vertrekken naar mijn vakantiebestemming. Geen enkel probleem meer gehad met de Dyane, ondanks de 326 die ik gemiddeld per dag heb gereden tijdens mijn vakantie.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Edit: ik kreeg net te horen van de ANWB dat ze inderdaad contact hebben gehad met de Citroën-garage om mij te helpen.
Er rest mij natuurlijk nog te bedanken: CitroenAZU voor de telefonische hulp en de anderen bedankt voor het steunen via sms.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
eind goed al goed
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Gefeliciteerd met je (bijna) behouden vaart!
voge schreef:Gefeliciteerd met je (bijna) behouden vaart!
Het is echt een fantastische vakantie geweest
Weet je wat nou het leuke is? Ondanks dat ik met pech kwam te staan, wist ik dat het iets simpels was. Daarnaast was ik in mijn ‘beloofde land’, het was vakantie, etc etc etd. Het kon me eigenlijk helemaal niks boeien dat mijn vakantie 1 dag korter zou duren. Ik heb wat extra kosten gemaakt, die keurig door de ANWB vergoed gaan worden.
Die avond in het hotel heb ik echt heerlijk gerelaxed. Daarna werd de vakantie alleen nog maar beter. Dakje open, rustig tourend over plattelandsweggetjes in Zuid-Frankrijk, zwaaiend naar mensen en genietend van het land.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
wat een avontuur ook ik ben vorig jaar met de cx perfect geholpen door de anwb
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
wij zijn is in frankrijk gestrand met een HD leiding die stuk was
Was de leiding die vanaf de pomp vertrok richting remmen en vering(XM serie2).
Ook goed geholpen (VAB noemt het hier) maar de leiding was niet leverbaar door Citroën, hebben we heel de tijd met gebrazeerde leidingen gereden die om x-aantal tijd weer gingen fitten
We kwamen te weten dat er een 10-15 XM’s aan kant stonden die op die leiding aan het wachten waren
nee, das niet zo leuk (en dat ding breekt alleen waar ie juist NIET moet breken hé)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Yannick schreef:Hij is net hier geweest, bij het vertrekken viel het knopje om het schuifraam vast te zetten eraf
Een behouden thuiskomst Wouter
Dat knopje om het achterste raampje in de voordeur naar voren te schuiven is maar een apart knopje hoor….. Je hoort er dus aan te draaien om het raam te kunnen schuiven. Dat knopje bestaat uit 2 delen, waarvan de bovenste vastzit met een schroefdraad. De reden dat het bij Yannick thuis niet lukte, is omdat ik niet zag dat die een omgekeerde schroefdraad is…
Net nog eens goed gekeken en bleek dus dat ik het knopje naar links ipv naar rechts moest vastdraaien. Zit weer als gegoten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX