Zo! na 2 weken gedwongen xantia te hebben gereden, (vakantie Frankrijk) zojuist voor het eerst weer met de BX gereden. Wat een heerlijke auto zeg, en hij is nog mooi ook!
Ik denk dat ik na 1800km redelijk veilig kan concluderen dat ik een Xantia nix maar dan ook nix vindt. Van de stoelen tot de stuurbekrachtiging, het is allemaal net niet wat ik leuk vind. Het enige leuke is het 1.8 16v blokje met open luchtfilter….
In frankrijk heb ik trouwens ontiegelijk veel bx-en gezien, echt abnormaal. Ik zat in de regio Sedan/Mouzon. Allemaal speciale series: image, montreux, milesime, ourane, calanque, en in de meest geweldige kleuren, van metallic blauw tot champagne kleurig. Die champagne kleurige BX milesime was echt de mooiste BX ooit, jammer dat je ze in nl niet ziet…
Maar de 14RE heeft 2 week een ander baasje gehad, en heeft zich keurig gedragen. Nou ga ik zo weer neerlands wegen onveilig maken met de BiX.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:
Oja, ik ben er achter gekomen dat als je de auto tussen de laagste en rijstand in zet, hij veel lekkerder rijdt. Hij veert dan zoals het hoort. Hij wil nou namelijk de kleine hobbeltjes niet vlak maken, en bij grote hobbels krijg je een boot effect. Handeltje 1cm naar beneden: probleem opgelost.
Dan staat ie idd te hoog. Stel de wagenhoogte goed af. Als ie de hoogte niet goed afregelt zul je de hoogteregelaars schoon moeten maken.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
GoofBlikscha schreef:Zo! naIk denk dat ik na 1800km redelijk veilig kan concluderen dat ik een Xantia nix maar dan ook nix vindt. Van de stoelen tot de stuurbekrachtiging, het is allemaal net niet wat ik leuk vind. Het enige leuke is het 1.8 16v blokje met open luchtfilter….
grrr, het is dat je zo’n mooie BX bezit! Ik vind mijn Xantia juist erg prettig rijden, heerlijk stil, rammelvrij en het meubilair bevalt mij erg goed. Maar veel minder karakter natuurlijk dan je BX, dat snap ik best. Eigenlijk zou ik weer eens in een BX moeten stappen, maar de eerst komende meeting kan ik helaas niet.
GoofBlikscha schreef:
In frankrijk heb ik trouwens ontiegelijk veel bx-en gezien, echt abnormaal. Ik zat in de regio Sedan/Mouzon. Allemaal speciale series: image, montreux, milesime, ourane, calanque, en in de meest geweldige kleuren, van metallic blauw tot champagne kleurig. Die champagne kleurige BX milesime was echt de mooiste BX ooit, jammer dat je ze in nl niet ziet…
Maar de 14RE heeft 2 week een ander baasje gehad, en heeft zich keurig gedragen. Nou ga ik zo weer neerlands wegen onveilig maken met de BiX.
In de regio Chambéry/Aix les Bains heb ik ook al zoveel BX’en gezien. Met champagnekleurige BX Millesime bedoel je deze kleur? of zit ik helemaal mis met de kleurbeschrijving?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:
In de regio Chambéry/Aix les Bains heb ik ook al zoveel BX’en gezien. Met champagnekleurige BX Millesime bedoel je deze kleur? of zit ik helemaal mis met de kleurbeschrijving?
Patrick
Die kleur was het inderdaad. Ik zal de foto’s ook nog wel posten..
Het valt mij op dat veel fransen in auto’s met die kleur rijden.
Ik heb trouwens in die twee week ook vaak in de Berlingo van kennissen gereden, dat rijdt dan weer heerlijk! Geweldige auto…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
GoofBlikscha schreef:
Ik heb trouwens in die twee week ook vaak in de Berlingo van kennissen gereden, dat rijdt dan weer heerlijk! Geweldige auto…
Ja ja, slijm het maar weer goed…....
En ons Bertje deed het ook prima als caravantrekker, ehhh beetje off-topic denk ik, maar het mag gezegd worden.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:GoofBlikscha schreef:Zo! naIk denk dat ik na 1800km redelijk veilig kan concluderen dat ik een Xantia nix maar dan ook nix vindt. Van de stoelen tot de stuurbekrachtiging, het is allemaal net niet wat ik leuk vind. Het enige leuke is het 1.8 16v blokje met open luchtfilter….
grrr, het is dat je zo’n mooie BX bezit! Ik vind mijn Xantia juist erg prettig rijden, heerlijk stil, rammelvrij en het meubilair bevalt mij erg goed. Maar veel minder karakter natuurlijk dan je BX, dat snap ik best. Eigenlijk zou ik weer eens in een BX moeten stappen, maar de eerst komende meeting kan ik helaas niet.
GoofBlikscha schreef:
In frankrijk heb ik trouwens ontiegelijk veel bx-en gezien, echt abnormaal. Ik zat in de regio Sedan/Mouzon. Allemaal speciale series: image, montreux, milesime, ourane, calanque, en in de meest geweldige kleuren, van metallic blauw tot champagne kleurig. Die champagne kleurige BX milesime was echt de mooiste BX ooit, jammer dat je ze in nl niet ziet…
Maar de 14RE heeft 2 week een ander baasje gehad, en heeft zich keurig gedragen. Nou ga ik zo weer neerlands wegen onveilig maken met de BiX.
In de regio Chambéry/Aix les Bains heb ik ook al zoveel BX’en gezien. Met champagnekleurige BX Millesime bedoel je deze kleur? of zit ik helemaal mis met de kleurbeschrijving?
Patrick
In de Isère (38) rijden inderdaad nog steeds genoeg turbodiesels zoals je ziet. De goedkoopste manier om snel boven te zijn blijkbaar. Ook de Millesime zal haast wel een turbodiesel zijn. Ik heb er nog zo eentje te koop zien staan voor 2700 eur in de Gard=zuid, dus lak = weggebrand, maar relatief weinig km’s.
Maar o die champagnekleurige Millesimes… ik durf ze niet te fotograferen want dan ga ik kwijlen zodra ik fotoos kijk….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
karel schreef:In de Isère ( 38 ) rijden inderdaad nog steeds genoeg turbodiesels zoals je ziet. De goedkoopste manier om snel boven te zijn blijkbaar. Ook de Millesime zal haast wel een turbodiesel zijn. Ik heb er nog zo eentje te koop zien staan voor 2700 eur in de Gard=zuid, dus lak = weggebrand, maar relatief weinig km’s.
Maar o die champagnekleurige Millesimes… ik durf ze niet te fotograferen want dan ga ik kwijlen zodra ik fotoos kijk….
En de Millesime die ik gekiekt heb stond er erg mooi bij, naar Franse maatstaven om door een ringetje te halen. In dat zelfde dorp kwam ik meer Millesimes tegen trouwens. Bizar maar waar.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Goed, even iets anders.
Mijn deauville is goedgekeurd, en ik denk er over om daar in te gaan rijden.
De 14RE is geweldig, rijdt veel lekkerder, maar ik heb het even gehad met het ‘karakter’. (Carb moet alweer vervangen worden, deuren vallen nou gaten in, dashboard is deze zomer van grijs naar bruin gegaan)
Maar echt lekker zit het ook niet om hem weg te doen…
De deauville is eigelijk een uit de hand gelopen prestige object, de 14RE een leuke auto voor ‘erbij’. Maar de snelweg op is al niet leuk meer vanwege de benzine problemen. De deauville aan de andere kant heeft nix. Maar toch, een bx met 1ton rijdt heerlijk.
Hier een lijstje met specs van de deauville:
Nieuwe achterveerbollen
Nieuwe uitlaat
Remmerij 2005 (4 schijven, 8 blokken)
Draagarmen vervangen
Kofferbakhoekjes gelast
Spatscherm gelast
LHM vervangen (en gespoeld)
Goede voorbollen gemonteerd
Reactiestangetjes vervangen (door sloper exempl)
Voorbanden 2005
reserveband 2004
Achterbanden 2-3mm
Uitrusting:
Gti interieur
16v stuur
Toerenteller en digitaal klokje
CV (+ orginele ab)
Elektrische ramen voor + achter
(elektrische spiegel voorbereid)
Deur-open-indicator
Windgeleiders voordeuren
GTI spoiler voor
Spoiler achter
org. Mistlampen (met schakelaar, wel gemonteerd niet aangesloten)
Trekhaak
Motorkap geisoleerd met TZI spul
leuke grote citroën sticker op motorkap
107.*** km
Radio/cd
Dit maakt me erg aan het twijfelen… help?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Goed, even iets anders.
Mijn deauville is goedgekeurd, en ik denk er over om daar in te gaan rijden.
De 14RE is geweldig, rijdt veel lekkerder, maar ik heb het even gehad met het ‘karakter’. (Carb moet alweer vervangen worden, deuren vallen nou gaten in, dashboard is deze zomer van grijs naar bruin gegaan)
Maar echt lekker zit het ook niet om hem weg te doen…................ snip———————-
Dit maakt me erg aan het twijfelen… help?
Hee, waar ken ik dit van? Je kan je waarschijnlijk wel herinneren dat ik begin dit jaar een 14RE heb gered van de sloop. Deze had al een bruine dash (hoorde grijs te zijn) en een prul interieur.
Leuk karretje “an-sich” wat zeker na dat ik em weer APK waardig had best aardig functioneerde. Daarvoor had ik een 14 Toulouse. Net zoiets als een Deauville eigenlijk, maar dan met grijze dash.
Uitendelijk had ik vooral een hekel gekregen aan het prullerige karakter, de roestplekken (die hem te slecht maken om em echt te bewaren) en het feit dat Metro2005 op een voor mij handig moment zijn GTI in de verkoop deed.
De Toulouse deed het altijd: door en door betrouwbaar en had vrijwel geen nukken. De 14 RE had altijd wel wat.
Sja, je weet hoe het mij is vergaan. De Toulouse is verkocht, de 14 RE is verkocht en er staat een type 3 GTI die volgens veel mensen minder karakter heeft (want injectie, want geen type 1 dash met lupentacho) maar uiteindelijk rijdt ie 100 x lekkerder en is in de praktijk nauwelijks onzuiniger dan een 14 RE die stevig wordt bereden.
Edit: dit alles natuurlijk naast de BX Turbo D12 die werkelijk heerst.
Je moet dus wel sterk in je schoenen staan om er mee door te blijven gaan. Overigens heb ik nog wel een 150h blokje liggen (dubbele weber) van een persjoot. Misschien kun je daar nog wat mee?
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ja, ik heb ook altijd wel wat met de RE maar toch…..het blijft wel eem lekkere wagen. Mooi van lijn, veel glas ....dat doe je toch zomaar niet weg
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Sja…
De 14RE stallen is ook geen optie, want daar heb ik het geld niet voor, en in de buurt is niets. Verkopen kan je hem ook niet, dan krijg je alleen een topic met ‘wat zonde’ en ‘ohs’ en ‘ahs’. En de roestige deuren, hoge km stand, caburateur gerommel ed werkt ook niet echt mee.
De deauville verkopen is ook een optie, en een deel van het geld in de 14re investeren. Mja. Die gaat niet voor weinig weg, dus dat zal ook wel even duren voordat er iemand geinterreseerd is…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Nou, vanaf volgende week gaat de 14RE voor een maand oid uit de roulatie. De Deauville wordt verzekerd, en ik ga daar eens een maandje in rijden. Dan heb ik ook gelijk de tijd om wat moeilijkere zaken aan de 14RE aan te pakken. (grote beurt, velgen schoonmaken en spuiten, op deurenjacht ed)
Na deze periode maak ik een definitieve keuze…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik rijdt nu al een dag in de deauville, en ik mis de RE nou al ops:
De deauville rijdt voor geen meter op het ogenblik, zo ineens besloten de bougies en kabels er mee op te houden. Morgen maar even nieuwe halen.
Ook valt me op dat het veersysteem giga hard aan het worden is, na een dag rijden.
Voordat ik er mee de weg op ging heb ik alle bollen vervangen, LHM ververst, filters schoon gemaakt, klauwen gespoeld..
Kan het zijn dat door het lange stilstaan van de auto (2 jaar) overal vuil is blijven hangen dat nu mijn filters weer blokkeert?
Verder gaat het wel goed.. hij ligt als een blok op de weg, en zit heerlijk. Ik moet nog wel even achter nieuwe voorbanden aan, want deze maken een vreselijk lawaai. (ondanks dat ze nieuw zijn)
Hier nog enkele foto’s van het gedrocht:
Ps. ik moet zeggen dat ik wel nagekeken wordt met deze auto. Vooral door civic en astra rijder(tje)s..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
zijn het ook..
Ff om te laten zien waar ik over praat
Zijn eigen topic komt nog wel.
Ik heb vandaag de RE eens schoon gemaakt van binnen, en alle sappen gecontrolleerd. Alles zag er keurig uit. Ik heb nog nooit wat bij hoeven vullen sinds ik hem heb. (en dat na 2 ton)
Dit weekend ga ik de fusee LV vervangen, die staat nl al 2 jaar op de APK aantekening.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993