Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik ben vandaag gebeld door een meneer die gehoord heeft dat ik op zoek ben naar een GS. Nou de meneer heeft geen GS maar een GSA staan. Hij doet de wagen weg omdat hij de auto samen met zijn vader had en vaderlief is overleden. Meneer zelf is geen geregistreerd Nederlander dus kan de auto niet op zijn naam laten overschrijven. Hij heeft er in de tijd al best veel aan laten doen zoals een nieuw subframe, laten spuiten, nieuwe uitlaat en nog meer van die dingen. Hij heeft me uitgenodigd om langs te komen en dat heb ik gedaan, wat een plaatje!! Ik doe een opsomming,
Pluspunten:
- GSA break club C-matic, (alleen deze combi is al helemaal top!)
- bj 1984,
- 79.897 kilometers op de teller,
- geen olielekkage onder de motor,
- lichtblauw metallic van kleur zonder roest,
- blauw interieur,
- nieuw subframe,
- lekt niet in de auto, ik heb de auto bekeken met een mega stortbui.
- veel onderdelen aanwezig,
- zag er goed uit onder de kap.
min puntjes:
- de bekleding is niet helemaal top meer,
- bodemplaat bijrijderskant rot (nieuwe aanwezig),
- meneer heeft de sleutel nog in zwitserland laten liggen. Hij had wel de sleutel van een andere GSA mee maar daar kon alleen de deur mee open.
- dus ik heb de motor niet horen draaien.
Eind van de maand komt hij weer terug met de goede sleutel en mag ik een proefrit maken. Hij wilde er eerst 2000 euro voor hebben en dat is naar beneden bij gesteld tot 1600 euro.
Wat moet ik hier mee? Kopen of niet? Ik heb geen idee of dat bedrag veel is voor een auto in deze redelijke tot goede staat.
Ik wil zowiezo eerst een stukje rijden en de wagen helemaal goed inspecteren. Want bij die 1600 blijft het natuurlijk niet als er veel onkosten aan zitten.
En nog een klein vraagje, komt de combi break club C-matic veel voor? Ik ben het nog niet vaak tegen gekomen, en wat voor motor hangt er onder?
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Op zich komt die combinatie wel meer voor , dus echt bijzonder is het niet. Alleen kom je al niet veel GSA’s meer tegen en een C-matic helemaal niet. Er zit een 1300cc motor in.
Ik ken deze man en zijn GSA. Hij heeft hem al heel lang en wil er ook al heel erg lang vanaf. Dat hij er niet vanaf kwam lag hoofdzakelijk aan de prijs. Als je hem voor 1600 of minder in handen kan krijgen moet je het zeker doen , al moet je het niet onderschatten wat voor werk het is om er nieuwe vloerplaten erin te (laten) zetten. De vloerplaten zijn nog nieuw te krijgen.
Dat de motor lekvrij is moet je niets op doen , de GSA staat al een hele tijd stil. Als je er weer mee gaat rijden gaat ie vast lekken , alle keerringen zijn vaak hard.
wat ben ik toch gek op dit forum!!
ons landje is klein, de kenners verzamelen zich
en ons kent steeds meer ons
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
De bodemplaat krijg ik er bij. Lassen kan ik een kennis laten doen. Hoeveel werk is het om de keerringen te vervangen? Mocht ik de GSA kopen dan krijgt ze natuurlijk een hele grote beurt. Distributie, olie, LHM en dat soort dingen zit er natuurlijk ook al eeuwen in zonder dat het ooit vervangen is. Het liefst wil ik dat allemaal zelf doen. Leer ik de wagen meteen goed kennen.
Eind van de maand ga ik dus nog een keer langs om een grondige inspectie te doen. Het roest monster heeft zijn slag nog niet geslagen aan het exterieur maar ik ben wel benieuwd naar het chassis. Hoeveel gaten er inmiddels bij zijn gekomen in de jaren van stilstand.
Heb je nog wat meer informatie over deze auto? Of ken je de meneer en de auto allen van zien en horen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het een hele mooie auto vind en als ik geld te veel had ‘m meteen mee zou nemen. Mijn probleem is dat als ik iets zie wat ik al heel lang wil (echt al heel lang) en de kans krijg om te kopen een beetje blind wordt voor alle mankementen en nadelen wat het met zich mee kan brengen. Een beetje het liefde maakt blind idee.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mathijs schreef:De bodemplaat krijg ik er bij. Lassen kan ik een kennis laten doen. Hoeveel werk is het om de keerringen te vervangen? Mocht ik de GSA kopen dan krijgt ze natuurlijk een hele grote beurt. Distributie, olie, LHM en dat soort dingen zit er natuurlijk ook al eeuwen in zonder dat het ooit vervangen is. Het liefst wil ik dat allemaal zelf doen. Leer ik de wagen meteen goed kennen.
Eind van de maand ga ik dus nog een keer langs om een grondige inspectie te doen. Het roest monster heeft zijn slag nog niet geslagen aan het exterieur maar ik ben wel benieuwd naar het chassis. Hoeveel gaten er inmiddels bij zijn gekomen in de jaren van stilstand.
Heb je nog wat meer informatie over deze auto? Of ken je de meneer en de auto allen van zien en horen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het een hele mooie auto vind en als ik geld te veel had ‘m meteen mee zou nemen. Mijn probleem is dat als ik iets zie wat ik al heel lang wil (echt al heel lang) en de kans krijg om te kopen een beetje blind wordt voor alle mankementen en nadelen wat het met zich mee kan brengen. Een beetje het liefde maakt blind idee.
Om de motor goed klaar te maken moet ie er uit. Dan kun je alle pakkingen en keerringen vervangen. Het is niet gezegd dat ie direct gaat lekken maaar de kans is groot.
Ik ken de auto zelf niet maar een goede kennis is er heengeweest om hem te bekijken en het viel hem tegen. De man in kwestie ( ik ga zijn naam hier niet noemen ) ken ik wel persoonlijk , heeft (of had ) ook nog een boel CX’en.
Op zich hoeft de bodem niet slecht te zijn. Waar je goed op moet letten zijn natuurlijk de onderkanten van de deuren en achterklep , beide vloerplaten voor en achter en de binnenschermen achter. De binnenschermen achter zijn ook vaak doorgeroest maar je kan geluk hebben. Verder de keienvanger goed bekijken , kan ook goed roesten en is slecht aan te komen en te repareren.
Ik zal mijn kennis wel eens vragen , misschien weet hij meer.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Klopt, hij heeft in ieder geval 1 CX. Die stond voor de deur. Of hij er meer heeft weet ik niet, ik heb er niet naar gevraagd.
Als je na zou willen vragen is dat helemaal geweldig. Als er te veel onkosten aan zitten kan ik beter uitkijken naar een betere. In Frankrijk staan er ook best wel veel voor zachte prijzen maar dat is weer zo’n gedoe en vooral ver rijden. Je moet er wat voor over hebben he?
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mathijs schreef:Klopt, hij heeft in ieder geval 1 CX. Die stond voor de deur. Of hij er meer heeft weet ik niet, ik heb er niet naar gevraagd.
Als je na zou willen vragen is dat helemaal geweldig. Als er te veel onkosten aan zitten kan ik beter uitkijken naar een betere. In Frankrijk staan er ook best wel veel voor zachte prijzen maar dat is weer zo’n gedoe en vooral ver rijden. Je moet er wat voor over hebben he?
In Frankrijk staan er wel een paar maar ze zijn vaak erg gedeukt , en een C-Matic Break zie je niet erg vaak.
Kijk maar eens op deze site :
http://www.gs-gsa.org/
Maar wat zoek je precies ? Ik heb nog een gave GSA Break die ik misschien wel weg wil doen.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Wat ik zoek is een mooie GS/A. Vanaf kleins af wil ik graag een GS/A ik heb nog getwijfelt tussen een type 1 GS en een GSA. De laatste heeft toch de voorkeur. Het liefst een GSA waar niet al te veel aan gedaan moet worden. Een bodemplaat of een roest plekje hier en daar mag maar ik moet niet een restauratie project zijn. Maakt niet uit of het een berline of break is, beide zijn ze mooi. Welke in het rijtje wil je misschien kwijt dan :
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik wil misschien de GSA Break “Cottage” wel weg doen.
Is dat de heer uit Hengelo? Zo ja, is hij flink gezakt in de prijs. Ik kon ‘m vorig voorjaar kopen voor 3250. Als ik me niet vergis heeft hij nog een mooie gsa in Zwitserland. Die was toen ook te koop. Hij had zelfs een Panhard 24 CT met HP vering. Rijdend en werkend Hij vertelde dat die GSA break icm de halfaut redelijk uniek is.
De wereld is idd klein (als dit tenminste die man is)
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ja dat is inderdaad dezelfde meneer uit Hengelo. Hij had de sleutels van de andere GSA uit zwitserland verwisseld met die wat in hengelo staat. Dus alleen de deuren kunnen open.
Wat vond jij van de GSA? Hoe langer ik er over denk hoe meer problemen ik begin te zien die geld gaan kosten. Achterstallig onderhoud, denk aan olie, LHM, veerbollen, hoogte regelaars, distributie, verdroogde rubbers etc. Er is laswerk nodig. De banden zullen inmiddels wel verstikt zijn, de remmen zullen muur vast zitten. En zo kan ik wel even door gaan. Voor zover ik weet staat de wagen vanaf 2000 al stil. Eerst in een schuur en de laatste tijd buiten.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik denk dat in de prijsklasse waar jij een GS/A in zoekt dat je gauw te maken hebt met achterstallig onderhoud. Dus die zaken dat je net opnoemt moet je bijna altijd vervangen. Als een auto vanaf 2000 stilstaat hoeft geen probleem te zijn als ie droog staat , buiten is iets anders
p.s. je hebt een pb’tje
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik weet niet vanaf wanneer ze buiten staat. Volgens mij in ieder geval een jaar. De schuur waar de auto stond was een schuur bij een boerderij. Uit ervaring weet ik dat schuren op de boer nooit droog zijn. Afwachten dus maar.
Jij hebt ook een pb.
My other car is a broomstick.
Ik heb de wagen niet gezien. Hij belde me vorig voorjaar op om te vragen of ik interesse in de break had. Maar de combinatie van 3250 euro en toen al 5 jaar stilstand zag ik niet zitten en ben toen afgehaakt.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Voorlopig laat ik die gsa even voor wat ie is en kijk ik even verder. Ik heb al een ander op het oog.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Wat die prijsklasse betreft… De mijn kostte me 700 euro met een half jaar APK en was meteen goed voor 21000 kilometer achter elkaar. De belangrijkste roest zit op de deuren, dus niet op subframe, bodemplaten en dergelijke.
Nou heb ik echt de mooiste niet, maar de prijzen die ik hier zie langsflitsen vind ik erg hoog… Let wel, voor het genoemde bedrag kwam de vorige eigenaar er ook nog moeilijk vanaf, hij heeft echt lang op Marktplaats gestaan. De kunst zit hem waarschijnlijk vooral in geduld hebben…
Corrosion sympa!