Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik vraag me wat af he, want mij lijkt het eigenlijk ook best leuk dat soort dingen te doen.
Wat zijn de kosten nu om te racen op die dagen?
Jij hebt natuurlijk de auto nog compleet verbouwd, dus die kosten wil ik even buiten beschouwing laten, maar rij jij de auto gewoon naar het circuit, of zet je hem op een aanhanger?
Mij ontbreekt het budget om een auto compleet om te bouwen, maar het lijkt me wel heel erg leuk om een AXje inderdaad helemaal te strippen en dan daar eens mee te gaan racen. Maar ja, ik heb ook geen ambulance om het ding te vervoeren, geen auto die een ambulance kan trekken en geen rijbewijs om een auto met ambulance te mogen besturen.
En daar komt bij dat Zandvoort en Assen niet echt dicht in de buurt liggen, alles is toch wel ver weg.
Maar kortom, wat kost je het om zo te racen zonder al te veel aanpassingen en hoe transporteer je hem er naar toe?
groeten Niko
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Kosten van een circuitdag variëren nogal.
Als je domweg inschrijft bij een organiserende club of bedrijf kost het meestal tussen de 170 en 200 euro.
Maar als je een beetje zoekt kun je ook voor minder geld halve en hele dagen en avonden rond scheuren. Kwestie van een beetje mazzel, goed zoeken op internet en opletten. Hangt er ook vanaf wat je wil gaan doen natuurlijk. Slalom, circuit of sprinten? Zeker dat laatste kan op verschillende autofestival vaak ook.
Oh ja, auto’s rijden niet op koffieprut. Naast inschrijfkosten heb je nog brandstof, eten + drinken. En hou er rekening mee dat sommige spullen hard kunnen slijten. Bijvoorbeeld banden en remblokken.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ik met mijn racertje naar het circuit reed, rond crosste en weer naar huis tufte. Inmiddels heb ik de mazzel dat ik een trailertje mag lenen. Daarmee kan ik de AX vervoeren en makkelijker wat gereedschap en onderdelen meenemen. Tweede voordeel is dat ik niet vast zit als ik schade rij. Ik kan met de normale auto sowieso weer terug naar huis.
Maar zolang je zorgt dat je racer APK heeft en verzekerd is kan je daarmee natuurlijk gewoon van en naar het circuit tuffen.
Racertje bouwen hoeft niet zo duur te zijn hoor. T’is ook een kwestie van waar je prioriteiten liggen. Meestal wordt 80% van het geld om voor de hand liggende redenen in de motor gestoken. Ik kies daar niet voor.
Ik wil een veilige auto, met een goed onderstel en dito remmen. Daarna ga ik wel eens kijken hoe ik het motorblok wat peper in de reet kan duwen. Maar goed, die keus moet je zelf maken.
Opbouwen racer:
absute must:
1. kooi erin (kan al voor ongeveer 300 euro)
Naast de enorme verbetering van de veiligheid zorgt een kooi voor versteviging van de carrosserie. De meeste auto’s, maar zeker een AX, zijn niet bestand tegen de zware belasting van het racen. De hele koets wordt steeds slapper.
Een kooi zorgt dan ook voor een opvallende verbetering van de wegligging omdat de auto veel minder kan flexen.
2. goede kuipstoelen + dito 4/5/6 punts gordels
Koop asjeblief goeie kuipen, geen nieuwe stoelen van 50 euro per stuk of zo. Je leven hangt mede van die dingen af als je een schuiver maakt. Nieuwe kuipen van 500 eur of meer hoeft ook niet direct, maar met goed zoeken vind je wel wat leuks.
Neem de tijd om wat modellen te vergelijken en proef te zitten. Niks is zo erg als slechtzittende kuipjes.
Wil je passagiers meenemen? Zorg dan dat die ook goed beschermd zijn. Lijkt me bijzonder onprettig om zelf een beetje stijf uit de auto te kruipen en dan de familie van de passagier te mogen vertellen dat die in een standaard flutstoel zat, waardoor ie het niet heeft overleefd of zo…
3. goed onderstel + dito remmen
Bij sommige auto’s kan je leuke dingen doen door hele onderstellen te verwisselen door die van modernere auto’s. Maar da’s zeker niet noodzakelijk. Monteer goede dempers en veren. Kijk ook even naar de staat van het onderstel. Vaak zijn de rubber ophangingsdelen van het onderstel al wat aan het verslijten. Vervangen door nieuw rubbers of - nog ruiger- door nylon of polu-urethaan bussen is vaak ook al een flinke stap vooruit.
Vette remschijven ogen bijzonder cool! Maar vaak kun je gewoon beginnen met het monteren van nieuwe of sportievere remblokken. Zo superveel kilometers maakt een racer op jaarbasis echt niet, dus dat geleutel dat je schijven er van slijten is niet zo spannend. Bovendien is dat een goeie aanleiding om dan eens naar betere schijven te gaan kijken.
Wat zeker moet gebeuren is vervangen van je remvloeistof door nieuwe. Liefst dot 5.1. Die kan de meeste hitte aan. Remvloeistof moet je eigenlijk jaarlijks vervangen op een racer.
Controleer ook asjeblief de kwaliteit van je remleidingen!!!
4. goeie helm
Lijkt me logisch.
Reken voor de opbouwkosten wel op tenminste op € 1000,00. Daar ben je zo aan hoor:
- kooi € 300,00
- kuipen 2 x € 150,00
- gordels 2 x € 75,00
- veren + dempers € 500,00
- remvloeistof + blokken € 100,00
Afhankelijk van hoe serieus je het aanpakt en over wat voor auto we praten kan het van ietsje lager tot vééééél hoger uitpakken.
Dit is maar een ruwe schets hoor. Gewoon om je een idee te geven.
Groet,
Antoine
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het begint nu heeeeeeel erg te kriebelen bij mij…..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
auw!
en dan ook nog een auto die nog door de apk komt dan -))
Misschien eerst maar eens een keer meerijden of kijken bij iemand hoe dat is.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
FLYING DUCKMAN schreef:auw!
en dan ook nog een auto die nog door de apk komt dan )
Misschien eerst maar eens een keer meerijden of kijken bij iemand hoe dat is.
Precies. Meerijden heb ik destijds niet gedaan. Kende toen nog niemand die ook dit soort dingen deed.
Maar een AX-je van een paar honderd euro vond ik wel te doen. In eerste instantie alleen maar de remvloeistof en de olie vervangen en even heel goed naar de staat van de remslangen en blokjes laten kijken.
Twee dagen nadat ik hem kocht deed ik mee aan de Eran Race experience op Zolder. Heel leerzaam en heel leuk. Toen was ik eigenlijk gelijk verkocht.
Kakanox haalt hier de cruciale factor aan: stallingsruimte
Zonder (betaalbare!) ruimte om te sleutelen en de auto onder te brengen wordt het niks!.
Hoi Jasper,
da’s al weer even geleden.
Hoe het hier is? Druk.
Heb een wat rottige tijd achter de rug, hoop aan mijn kop en zo. Daarom ook weinig op internet gezeten.
Meerijden kan nog steeds wel een keer hoor.
Oei! Helemaal vergeten om dit draadje bij te houden.
Tijd voor een update. Wat is er afgelopen half jaar allemaal gebeurd:
AX is inmiddels (uiteraard) door de APK gekomen! Daarvoor moest ik de aandrijfas links vervangen en de remklauwen achter weer gangbaar maken.
Klauwen achter gaan elk jaar weer vast zitten omdat ze relatief weinig te doen hebben en er wel een hoop troep op de glijdende gedeeltes komt.
En het scheurtje bleek te zitten in de ashoes aan de bakzijde. Daar zet je niet zo makkelijk een andere hoes op. Dus snel een andere as geregeld bij demontagebedrijf.
Probleempje: er zit een 205/Saxo naaf op mijn veerpoten. En die naven hebben langere splines die helemaal doorlopen tot aan de tripoide koppeling van de as. Verreweg de meeste AX assen hebben nog de kortere splines. Resultaat is dat de veerpoot een paar milimeter verder naar buiten komt te staan. Da’s al vervelend genoeg, want daarmee krijg je de veerpoot nog maar met moeite netjes op de fuseekogel.
Minstens zo vervelend is dat de aandrijfas zelf de wiellagers op zijn plaats houdt. Met een as met korte splines op deze naaf liggen de wiellagers dus feitelijk half los.
Maar goed, hij is goedgekeurd.
In januari heb ik eindelijkeindelijkeindelijkeindelijk een stalling gevonden. Hoera! Weliswaar weer drie kwartier van huis, maar deze keer niet door filegevoelig gebied. Verder staat er een brug en is er vrijwel dagelijks klushulp te vinden.
Het AXje staat vanaf nu Calimero te wezen in een schuur vol Volvo’s. In ieder geval is ie verlost van nog een winter buiten staan. En dat was maar goed ook. Na een aantal jaren buiten slapen begint ie minder fris te worden. Er komt gewoon wat werk aan.
De grootste klus, opknappen van de body (er begint hier en daar roest te komen, ook langs de gelaste naden) blijft nog wel even een probleem. Maar daar verzin ik volgend jaar wel wat voor! Eerst maar eens leren lassen bijvoorbeeld.
Ik had allerlei grote en kleine plannen deze winter, maar daar is door een boel vervelende zaken niks van terecht gekomen. Half april heb ik de AX weer onder het stof uit getrokken en de ergste troep eraf gewassen.
Verder vond ik deze winter gelukkig mijn korte 106GTI aandrijfas terug. Dus die zit er nu onder ipv de verkeerde 1.1 as. Het beugeltje dat de stabi vastzet op de draagarm had de mishandeling niet overleefd, dus daar zit nu ook een nieuw exemplaar. De versleten as die eronder uit kwam was trouwens ook een verkeerde, maar dan aangepast met een slijper. Dat ga ik dus met mijn 1.1 as ook doen. Dan heb ik er lekker eentje in reserve liggen.
Eind april heb ik een dagje slalom gereden op Lelystad. Dat was wel weer genieten. De eerste keer sinds augustus vorig jaar dat ik weer op het circuit reed. Het was ook zwaar wennen. Ik moest er echt weer in komen na al die maanden.
Enige probleempje is dat de AX brandstof eruit gooide in de bochten.
In mei heb ik hem helemaal gepoetst met cleaner en nu staat hij weer strak in de was te glimmen, als een verse keutel in de maneschijn. Verder heb ik hem zijn jaarlijkse beurt gegeven.
Bougies nagekeken. En die zagen er nog perfect uit, vervangen was onzin. Uiteraard ook nieuwe olie + filter, koelvloeistof en DOT 5.1 remvloeistof.
Ook heb ik de remklauwen voor even helemaal los gehaald, alle aanslag eraf en weer goed in het vet gezet. Dan moet ie weer remmen als een stootblok
En natuurlijk een nieuwe tankdap erop geschroefd.
Op 25 mei na Dodare Festival of Speed op Zandvoort gereden. Was weer erg leuk. Jammer dat ik te weinig tijd heb om vaker te rijden. Ik merk dat ik hem wel steeds beter onder de knie krijg, maar dat ik iedere keer er eerst weer even in moet komen.
Maar met name lekker geoefend op Tarzan-, Hugenholz- en Kumhobocht. Ik merk dat het onderstel nog steeds hogere snelheden aan kan dan ikzelf. Erg leuk om daar steeds iets meer van te leren.
Daarbij had ik wel voor het eerst in lange tijd weer eens een ‘momentje’. Ik was aan het spelen met de balans bij het inzetten van de Kumho bocht. Dat werkte best aardig. Bocht ging steeds sneller, terwijl ik beter de lijn hield. Langzaam maar zeker wordt me steeds duidelijker dat je op hogere snelheid met dit ding kan ‘kiezen’ tussen over- en onderstuur. Alleen hoe je dat precies doet heb ik nog niet helemaal in de vingers.
In het laatste rondje van de laatste heat was ik iets te wild. Achterkant werd niet losser, maar kwam echt om. Ik was wel op tijd met tegensturen, maar zag geen kans om hem op het gas recht te trekken en ik ving vervolgens de zwieper naar de andere kant net te laat op.
Resultaat is dat ik vrolijk rondglijdend in de grindbak belandde.
Motor was afgeslagen, maar startte direct weer. Verder bewees mijn racertje zijn off road kwaliteiten door op eigen kracht achteruit de grindbak uit te rijden.
Daarna een paar keer flink geremd om wat grind kwijt te raken en direct de pits in gereden voor inspectie. Geen lekkages o.i.d., alles in orde. Wel zit er wat grind klem tussen rand van de velg en de slick rechtsvoor.
Inmiddels heb ik een hoop grind eruit gevist en de slick ook weer kiezelvrij gemaakt.
En dat servicen van de remtangen voor wat trouwens een goeie greep. Blokkerende achterwielen is nu vrijwel voorbij. Ook hoef ik hem nu ook niet meer per se helemaal recht te zetten voor ik de remmen intrap.
Sinds vorige week gebruik ik de AX ook weer als daily driver. Wat een verschil met de Volvo! (ik heb eigenlijk toch wel een hele leuke combi voor de deur met die twee auto’s)
Ten eerste is het helemaal niet goed voor een auto om lang stil te staan. Ten tweede is het gewoon leuk om met dat ding te rijden!
Alleen maandag viel een beetje tegen. De kwaal die ie ook had bij aankoop is opeens terug: de motor houdt weer in bij volgas. Geen idee waar dat nou opeens weer vandaan komt. En om de dag in stijl af te ronden begon de homokineet rechts opeens te ratelen.
Maar goed, ik zal maar weer beginnen met vervangen van het brandstoffilter. Dat hielp vorige keer ook.
Op zich allemaal niet zo erg, valt allemaal best te fiksen. Alleen de timing is waardeloos. Komende zondag is de heuvelklim al.
Brandstoffilter lukt vast nog wel. Hopelijk vind ik snel een aandrijfas en heb ik nog tijd om die eronder te peuteren. Heeft hier iemand er nog eentje liggen?
Had ik verder al verteld dat ik het nog steeds een feest vind om in de AX te rijden? Ik ben nog steeds verliefd op dat ding.
Verder heb ik nog steeds een boel meer en minder wilde plannen (wie niet?). Wat daar mogelijk nog van terecht komt horen jullie hier wel weer.