1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
tegen vastloper aan?? HEEEL raar!
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 21 augustus 2006 11:33 PM

Vandaag heb ik met de nieuwe AMI een heel wonderlijke ervaring gehad.

Het motortje is duidelijk aan een beurt toe. Hij pingelt nogal, ongeveer vanaf het moment waarop je de tweede trap van de carb aanspreekt.

Vandaag moesten Laughing we een ritje van 500 kilometer maken, om een GSA-blok op te halen. Na ongeveer 10 kilometer viel hij langzamerhand uit, dat wil zeggen, reageerde minder op het gas tot hij helemaal stilviel. Ik had de koppeling niet ingedrukt maar stuurde al gasgevend op de vluchtstrook. Uiteraard remde hij toen op de motor. Maar plotseling, remde hij wel HEEL hard op de motor! Ik dacht meteen aan een vastloper, maar bijna meteen leek hij weer los te komen. Op de vluchtstrook bleef hij keurig stationair lopen.

Na wat kijken onder de kap weer doorgereden, en het gekke is dat hij daarna 490 kilometer prima heeft gedraaid. Wel is een “nieuwe” vrij droge tik hoorbaar, onafhankelijk van de belasting van de motor.

Het eerste advies zal zijn, geef die beurt maar ik wil natuurlijk ook weten wat me nou gebeurd is. Ik zal toch geen zuigerveer hebben gebroken? En hoe kan dat ineens gebeuren? Ik had net nog de olie staan optoppen…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 augustus 2006 12:42 AM
  [ # 1 ]

ik zou hem toch open gooien nu er misschien buiten die zuigerveer nog niets stuk is

want ik lees het inderdaad ook als een zuigerveer

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 22 augustus 2006 01:07 AM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie…

Da’s echt heel erg balen. Ik hoopte nou eindelijk eens iets betrouwbaars te hebben gekocht, en op de eerste lange rit (Pekela - Rotterdam vv) liep hij als een zonnetje…

Inmiddels heb ik drie auto’s staan die het een maand geleden perfect deden, en waarvan ik nu in alle gevallen minstens de motor zal moeten uitbouwen. De gebruikers, waaronder ik zelf, staan elke werkdag om kwart voor zes bij de bushalte….

Corrosion sympa!

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 22 augustus 2006 01:09 AM
  [ # 3 ]
Freek1971 schreef:

Dank voor je reactie…

Da’s echt heel erg balen. Ik hoopte nou eindelijk eens iets betrouwbaars te hebben gekocht, en op de eerste lange rit (Pekela - Rotterdam vv) liep hij als een zonnetje…

Inmiddels heb ik drie auto’s staan die het een maand geleden perfect deden, en waarvan ik nu in alle gevallen minstens de motor zal moeten uitbouwen. De gebruikers, waaronder ik zelf, staan elke werkdag om kwart voor zes bij de bushalte….

bx-je erbij? die rollen meestal wel door

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 22 augustus 2006 01:14 AM
  [ # 4 ]

Concentreer je voorlopig op één auto, hoe vaker je met de bus moet, hoe meer zin je krijgt om zo snel mogelijk weer een GS of een AMI aan het rollen te krijgen! Het klinkt inderdaad alsof je er niet mee door moet rijden. Misschien is het motortje in een eerdere rit eens te warm geworden? Olie was op peil toch? Oliekoeler heel erg smerig misschien? Van een ontsteking die heel erg fout staat kunnen ze het ook te warm krijgen.

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2006 01:43 AM
  [ # 5 ]

Ik heb hetzelfde gehad. Nadat ik de “schraper” had naar de vluchtstrook. Daar opnieuw gestart en hij liep na enig moment weer mooi rond. Wel een tik erbij maar daar heb ik nog 1.5 jaar mee rondgereden Smile Reed prima…even zuinig en even hard….Toen het blokje later maar eens veranderd voor een andere zonder tik. Heb het blokje nog steeds maar niet meer gekeken hoe erg de schade was.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 22 augustus 2006 01:47 AM
  [ # 6 ]

Tsja, kapot is het toch al…  [smilie=91.gif]

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 22 augustus 2006 02:08 AM
  [ # 7 ]

Inderdaad, toen ik nog BX reed had ik nooit wat… of gewone dingen, zoals tot de draad versleten koppelingen, maar dan kon je het risico nog een beetje inschatten!

Jullie snelle reacties zijn wel een hart onder de riem! Ik zal morgen eens een mobilisatieplan opstellen Very Happy

Corrosion sympa!

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 22 augustus 2006 02:10 AM
  [ # 8 ]

En toch hebben A types wel vreselijk veel charme!!!  Very Happy

(en je kan er zo’n hekel aan hebben!!!)

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 22 augustus 2006 02:32 AM
  [ # 9 ]

Jer hebt zeker een vastloper gehad.
Vast lopen betkend ook altijd maar ff vast zitten, zodra het is afgekoeld loopt het meestal wel weer. Maar meestal is het blok er dan wel aan.

Zo te horen is het bij jou gekomen door het pingelen, daar kunnen de twee cylinders heel slecht tegen! dus zeker verhelpen.

Amis, acadyanes hebben vaker last van pingelen omdat het blokje er toch meer aan moet trekken, je geeft vaker plank gas.

In ieder geval zo doorrijden is geen optie, als ie blijft pingelen gaat def kapot.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 22 augustus 2006 02:39 AM
  [ # 10 ]

Precies, want zelfs met het omschreven defect hebben we lol voor 10 gehad vandaag…  Heerlijke rit van 4 uur lang over alle binnenwegen van Oost- Nederland. En goede dingen waren er ook te melden: zo bleef het binnen droog tijdens een wolkbreuk en was ik echt weer onder de indruk van de wegligging bij het rijden door diepe blank staande sporen in de weg.

Even wat gestelde vragen beantwoorden: oliepeil was goed, zowel voor als na de rit. Oliekoeler is op het oog schoon genoeg. Het pingelen was vanaf het begin raar, omdat de vorige eigenaar me bezwoor om 98 te tanken en dat dus zelf kennelijk ook deed. Voor de rest: niets bekend! Ik heb haar nog maar vijf dagen, en het was een snelle koop na constatering van weinig roest, goed lopen en een fijne prijs….

Corrosion sympa!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 22 augustus 2006 12:32 PM
  [ # 11 ]

pingelen wordt meestal veroorzaakt door een onsteking die te vroeg staat.
Je moet m waarschijnlijk iets later zetten.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 22 augustus 2006 01:22 PM
  [ # 12 ]

Dank weer.

Ik zal inderdaad beginnen met de genoemde punten van de ontsteking. Ook gooi ik er een compressietest tegenaan (lijkt me dat een gebroken zuigerveer dan aan het licht moet komen) en krijgt het apparaat nieuwe olie.

Verder: wat zijn geluiden toch moeilijk in de praktijk! Bij starten vanochtend tikte hij duchtig, maar na een paar kilometer was het geluid bijna weg en deed het weer eerder denken aan het geraas van de kleppen. Verder rookt de auto niet, loopt hij als een speer en start hij bij wijze van spreken al als je naar de sleutel wijst.

Maar goed, eerst maar eens vuile handen maken, dan is natuurlijk leerzamer dan speculeren….

Corrosion sympa!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 augustus 2006 02:07 PM
  [ # 13 ]

ik denk dat je zo op de goede weg zit

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 augustus 2006 03:28 AM
  [ # 14 ]

Even los van mijn testjes…

Deze auto MOET rijden. Vooruitlopend op het resultaat van mijn inspanningen, welk blok zou ik als tijdelijke vervanger kunnen gebruiken? Uit een eend is niet handig, maar zou de motor van een Acadiane de klus doen?

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 03 september 2006 03:55 AM
  [ # 15 ]

Nog een update…

Onder het hier opgedane motto “kapot is hij misschien toch al” zijn we gewoon doorgereden, en het geluid is merkwaardig genoeg uitgedoofd. Hij loopt na het vreemde geval al weer 500 kilometer prima. Ik heb de ontsteking “op de gooi” wat later gezet, en dat heeft het pingelen onder bedwang gebracht. Dit in afwachting van de bestelde W-onsteking, die hem helemaal geschikt moet maken voor dagelijks gebruik.

Ik herinner me nog, dat de vorige eigenaar aangaf liever niet met de auto op de snelweg te komen. Wij doen bijna niet anders, dus is het niet vreemd dat zich een aantal zaken openbaren. In de stad hebben wij ook geen last van pingelen…

Nog effe hoor: wat ongelooflijk leuk, weer eendje rijden!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook