2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
nu te hoog , eerst te laag
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2005 01:00 AM
  [ # 16 ]
Bertje Hdi schreef:

Ben ik nu kleurenblind of zitten de draadjes zo heus op de juiste plaats, groen aan bruin en bruin aan groen?????

Je moet ze geregeld omwisselen; de polariteit is onbelangrijk.

Maar hé jongens, dit is ook helemaal geen *stappenmotor* maar een stationairklep of elektroklep voor een G5 ontsteking.
Maak zo’n ding maar eens open dan zul je het wel zien (op de foto komt dat slecht tot uitdrukking omdat je dan niet het binnenste kan zien).

Voor het openen en reinigen: zie http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/15
Je kunt dus uiteindelijk de dikke ijzeren cylinder uit het kunststof gedeelte trekken; het zit alleen maar geklemd met een o-ringetje.

Dit ding kostte overigens “slechts” 315 gulden nieuw (of was dat al euro, zal nu wel zoiets in euri wezen iig.). In ieder geval geen bedrag waarvoor je zegt “nou doe maar een nieuwe dan”....

Ultrasoon reinigen, sja, eh, ik zou niet weten wat je daar mee opschiet; het is een betrekkelijk grofstoffelijk ding?

Wat je op de sloop vindt, als je er al een vindt, lijdt aan dezelfde kwalen dus daar schiet je al helemaal geen fluit mee op.

Vergeet ook niet af en toe de ECU te resetten door een accupool los te nemen en een halfuurtje tegen z’n broertje (of zusje) aan te leggen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 22 juli 2005 01:23 AM
  [ # 17 ]
karel schreef:

Ultrasoon reinigen, sja, eh, ik zou niet weten wat je daar mee opschiet; het is een betrekkelijk grofstoffelijk ding?

Shocked
Ik had het wel over een stappenmoter en niet over een stationairklep.  De plunje uit een stappenmotor is wat meer “fijn"stoffelijk Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2005 01:29 AM
  [ # 18 ]
Phritz schreef:
karel schreef:

Ultrasoon reinigen, sja, eh, ik zou niet weten wat je daar mee opschiet; het is een betrekkelijk grofstoffelijk ding?

Shocked
Ik had het wel over een stappenmoter en niet over een stationairklep.  De plunje uit een stappenmotor is wat meer “fijn"stoffelijk Wink

Haha, begrijp de rumoerige hint dan toch, deze draad gaat over een 1600 BDZ die géén stappenmotor heeft maar een stationairklep….
Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 22 juli 2005 01:39 AM
  [ # 19 ]

@Karel

karel schreef:
WYD schreef:

@jeroen28: het *is* geen stappenmotor omdat er helemaal geen motor in zit. Vandaar de officiele naam stationairklep of elektroklep dus Wink

Een stappenmotor is een heel ander mechaniek, iets wat draait in stapjes enzo.
Dit is alleen maar een plunjer die afhankelijk van een magnetisch veld (waarvoor je maar 2 draadjes nodig hebt) op een bepaalde stand gezet wordt.

Volgens mij wordt dit gewoon een stappenmotor genoemd.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2005 01:44 AM
  [ # 20 ]
Phritz schreef:

@Karel

karel schreef:
WYD schreef:

@jeroen28: het *is* geen stappenmotor omdat er helemaal geen motor in zit. Vandaar de officiele naam stationairklep of elektroklep dus Wink

Een stappenmotor is een heel ander mechaniek, iets wat draait in stapjes enzo.
Dit is alleen maar een plunjer die afhankelijk van een magnetisch veld (waarvoor je maar 2 draadjes nodig hebt) op een bepaalde stand gezet wordt.

Volgens mij wordt dit gewoon een stappenmotor genoemd.

Maar dat is het dus helemaal niet! Er zit *geen* motor in, niet eentje, en het ding *kan* geen stapjes nemen.

Ter vergelijking (no offence): ik ga jou toch ook geen “opa” noemen omdat er mannen zijn die opa zijn?  Smile

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 22 juli 2005 01:56 AM
  [ # 21 ]

Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad

Beste Karel, niet boos worden….. iedereen (althans bijna iedereen) *NOEMT* dat ding een stappenmotor, dat het in de letterlijke betekenis van het woord geen stappenmotor is, ben ik met je eens, maar waar het om gaat is dat dat DING prima te reinigen is met carburateurreiniger of ultrasonisch, ik heb daar goede ervaringen mee en dan kan dat DING best weer een tijdje mee.  Wink  Wink  Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2005 02:45 AM
  [ # 22 ]
Phritz schreef:

Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad

Beste Karel, niet boos worden….. iedereen (althans bijna iedereen) *NOEMT* dat ding een stappenmotor, dat het in de letterlijke betekenis van het woord geen stappenmotor is, ben ik met je eens, maar waar het om gaat is dat dat DING prima te reinigen is met carburateurreiniger of ultrasonisch, ik heb daar goede ervaringen mee en dan kan dat DING best weer een tijdje mee.  Wink  Wink  Wink

Nou, om te beginnen had je al kunnen weten dat ik niet boos ben. Dat iedereen het een stappenmotor *noemt* is me uit den treure bekend.

Maargoed, ik was het al langer van plan en heb nu - voor de ongelovigen, waar ik mezelf en Phritz dus niet onder reken Wink - een paar fotootjes geschoten van de darmen van zo’n ding:
Het hele ding:  

Na het uit elkaar trekken van cylinder en kunststof slangenhuis:  
En na het uit elkaar nemen van het innerlijk, waarop je ook de plunjer ziet die over de as (die je ook ziet zitten in de cylinder) schuift zodat de luchttoevoer geregeld wordt naar het magnetisch veld (geregeld met de stroomsterkte) wat de elektromagneet opwekt:
 

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 22 juli 2005 03:09 AM
  [ # 23 ]

De foto’s zijn duidelijk,  Very Happy Very Happy Very Happy
Op de laatste foto is idd duidelijk te zien dat de veertjes van vrij dun draad gebogen zijn waardoor ze na verloop van tijd slap worden. Ik heb geen ervaring met het iets uittrekken van deze veertjes waardoor de plunjer beter terugveert.

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 22 juli 2005 03:39 AM
  [ # 24 ]

karel heeft de beste foto’s en info Smile zo ziet hij er idd uit van binnen.


en toch word dat stomme ding nou eenmaal stappenmotor genoemd…

zijn die veertjes nou ergens te scoren of niet? nieuw en strak in het vel

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2005 03:44 AM
  [ # 25 ]
Phritz schreef:

De foto’s zijn duidelijk,  Very Happy Very Happy Very Happy
Op de laatste foto is idd duidelijk te zien dat de veertjes van vrij dun draad gebogen zijn waardoor ze na verloop van tijd slap worden. Ik heb geen ervaring met het iets uittrekken van deze veertjes waardoor de plunjer beter terugveert.

Ja, inderdaad. De uitvoering van de constructie (die veertjes dus) zuigt absoluut. Je moet dat uitbuigen heel subtiel aanpakken anders gaat het verkeerd; het exemplaar wat hier ligt is mijn “afvalexemplaar” waar ik ruzie had met de veertjes dus Surprisedops:

Ik heb nu een ander exemplaar, maar, na nog diverse luchtlekken gedicht te hebben, inmiddels ook weer een stationair toerental van soms 1800 toeren, soms 900. Ik moet ‘m weer eens ompolen, meja, het is maar een 2e auto dus echt hard boeit het niet.

Doet me denken aan het volgende: wispelturig stationair-gedrag kan ook komen door krokante bedrading aan de (motormanagement) thermosensor. DIe zit onder het verdelerhuis aan de achterkant v/h blok, boven het uitlaatspruitstuk dus (vandaar die krokante bedrading!). (heb ik ook last van btw, is al een keer gerepareerd maar breekt steeds verder af)

Zoals ook te zien is op de foto moet je een beetje uitkijken bij het vastschroeven (dat heeft een voorganger van me dus niet gedaan), anders breekt het kunststof onderhuis dus. Is niet héél erg, want op 2 schroeven dicht ie ook nog wel, maar dan houdt het ook wel op en moet je gaan prutsen met schroeven, moertjes en ringetjes om het ding te dichten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 23 juli 2005 03:18 PM
  [ # 26 ]

Karel , als ik naar je foto’s kijk moet je het moertje maar net over het schroefdraad draaien?
Bij mij zat het al helemaal door gedraaid, en heb ik het ook zo gehouden.

Ook es wat daarmee gaan klooien

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 24 juli 2005 05:11 AM
  [ # 27 ]
Jeroen28 schreef:

Karel , als ik naar je foto’s kijk moet je het moertje maar net over het schroefdraad draaien?
Bij mij zat het al helemaal door gedraaid, en heb ik het ook zo gehouden.
Ook es wat daarmee gaan klooien

In eerste aanleg houden zoals ie was.

En een waarschuwing: dit is wel een exemplaar wat al vaak uit/in elkaar gegaan is, en vervangen door een ander omdat van deze de veertjes niet goed meer lijken te zijn. Ik zal ‘m zeker niet precies goed gezet hebben. De klep die er nu in zit is ook wel ietsje verder doorgedraaid.

Ik denk dat je beter naar de nulstand kunt kijken (randje v/d plunjer net voorbij het spleetje aan de zijkant stellen) dan naar het aantal slagen. Het goed stellen is een verdraaide hoeveelheid gepiel in ieder geval, maar daar was je ook al achter. Maar het lijkt me, met de veertjes, wel één van de sleutels tot de oplossing van dit repeterende gezeur.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
msk69
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 22-04-2006

Gepost: 22 augustus 2006 06:34 PM
  [ # 28 ]

zijn die veertjes eigenlijk nieuw te krijgen dan?
Iets wat ik uit het verhaal er niet uit kreeg, en nu heb ik het “probleem” van jeroen28 met de auto erbij Laughing

Groet, Marco

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 22 augustus 2006 06:49 PM
  [ # 29 ]
msk69 schreef:

zijn die veertjes eigenlijk nieuw te krijgen dan?
Iets wat ik uit het verhaal er niet uit kreeg, en nu heb ik het “probleem” van jeroen28 met de auto erbij Laughing

volgens mij niet.. ik maakte hem 1x per maand of zo schoon , gewoon prutsen met wc rol , gaatjes in het blokje open maken indien nodig, veertjes beetje oprekken , terug monteren en meteen de computer resetten.

Let wel op hoe vast het moertje zit , dat alles in elkaar houd, zodat het even ver weer erop gaat.

Je kan er mee experimenteren, maar dat heb ik nooit gedaan.  Ook af en toe keer ompolen.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
msk69
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 22-04-2006

Gepost: 22 augustus 2006 07:21 PM
  [ # 30 ]

okido, bedankt…

zal het eens gaan proberen…

groet,

Marco

Groet, Marco

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook