LHM raakt op!!
BX-newbee
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 17-04-2006

Gepost: 22 augustus 2006 10:53 PM

Beste mensen,

ik ziet hier met een problem met mijn BX’je

Om te beginnen:

Op gegeven moment kreeg ik probleemen met mijn stuur. Ik had meer kracht nodig om hem te kunnen draaien. Een a twee dag later moest ik harder op mijn rem trappen. Ik bleef maar doorrijden maar natuurlijk een stukje rustiger. een week later kwam mijn BX niet meer omhoog. Ik ben naar een onderdelen winkel naartoe een heb gevraagd wat ik nodig heb om de vlooistoffen op te vullen. Ik kreeg van de verkoper een fles “LHM” in mijn handen gedrukt.

Later die dag heb ik dan “LHM” bijgevult.

Twee weken later begon weer dezelfde verhaal.

Heb ik geconstaateeerd dat er mogelijk sprake is van een lek.Onder de LHM-bak ziet een groene aaanslag (vermoedelijk “LHM”)

Als de LHM opraakt kan ik wel nog remmen, maar de achterkant zinkt af.

Wat is hiervoor de oorzak??
Zou die bak nier meer dicht kunnen zijn?

Om een betere bild te krijgen:

De veerbolen zijn korte tijd geleden vernieuwd samen met de waterpomp een de ditriebutieriem

BX-newbee

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 22 augustus 2006 11:08 PM
  [ # 1 ]

Als je LHM echt opraakt moet er onder de auto toch meer te zien zijn dan enkel wat groene aanslag bij je voorraadbol. Staan er ergens plassen LHM onder de auto als die een tijdje stil heeft gestaan? Zonder LHM zou ik niet gaan rijden, al helemaal niet als de auto niet meer omhoog komt…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 22 augustus 2006 11:12 PM
  [ # 2 ]

Er moet idd ergens een behoorlijk lek zitten. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de auto ff op een brug zetten en checken waar het probleem zit.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
BX-newbee
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 17-04-2006

Gepost: 22 augustus 2006 11:17 PM
  [ # 3 ]

Staan er ergens plassen LHM onder de auto

Ja ik zag wel een plas onder de auto liggen

Raar genoeg komt de voorkant altijd omhoog. Maar de achterkant gaat soms zinken. Zijn dat verschillende circuiten??

BX-newbee

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 22 augustus 2006 11:47 PM
  [ # 4 ]

LHM is de hydraulische vloeistof die in de bx diverse taken waarneemt.
LHM zorgt ervoor dat je auto kan veren (opstijgen gebeurd door LHM onder hoge druk tegen je veerbollen aan te duwen om het maar even zo te zeggen)
hoeveel druk dit is , dus hoe hoog je auto staat. wordt weer geregeld door je hoogteregelaars. Die stoppen op een gegeven moment met lhm vloeistof doorlaten als de auto de gewenste hoogte heeft bereikt.

De LHM wordt tevens gebruikt voor de remmen (!), de achterremmen halen de druk uit de achtervering (waardoor de auto dus bij meer belasting meer druk achter genergeerd dus meer remdruk.. hee slim he Wink )
de voorremmen krijgen de druk uit de oa de voorraadbol en vanaf de pomp.

Als laatste functie : de stuurbekrachtiging, je raadt het al. Het minst kritieke circruit dus hetgene wat als eerste uitvalt bij een te lage druk of te weinig LHM vloeistof.

ZOals je ziet is LHM de basis van het hydraulische systeem van citroën.
Als je hier te weinig van hebt (door bv een lekkage) dan zul je dat allereerst in je stuur merken als je stuurbekrachtiting hebt, daarna in je vering en daarna je remmen.  (in die volgorde)

In de bx zitten 2 typen leidingen (even grof gezegd): hogedrukleidingen (van koper / staal ) en retourleidingen. De hogedrukleidingen zorgen oa voor de vering, de remmen ed.

De retourleidingen zorgen voor het terugkeren van LHM in het voorraadvat (groene vat onder de motorkap), door de goedkope constructie van de onderdelen heeft elke onderdeel (bv de hoogteregelaar) een kleine interne lekstroom, deze lekstroom gaat middels de retourleidingen weer richting voorraadvat zodat het een gesloten hydraulisch systeem wordt.

De retourleidingen zijn echter van rubber, en rubber vergaat na een aantal jaar. (jaar of 10 meestal). En aangezien de jongste BX al een jaar of 12 is….
Controleer dus vooral je leidingen goed.

pff wat een verhaal Razz

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 25 augustus 2006 07:27 PM
  [ # 5 ]

Re: LHM raakt op!!

BX-newbee schreef:

De veerbolen zijn korte tijd geleden vernieuwd samen met de waterpomp een de ditriebutieriem

BX-newbee

En wie heeft die veerbollen vernieuwd dan?

Want het lijkt me vrij normaal, voor een citroën specialist althans, dat als deze de bollen vervangt of op druk brengt hij (of zij Smile ) ook gelijk het LHM niveau controleert en desnoods bijvult.
Bij demontage van bollen wordt nog weleens flink gesjord en zelfs gebeiteld om ze los te krijgen, en een specialist controleerd dus echt wel of alles nog goed functioneerd.

Vanwege de recente demontage van de bollen zou ik derhalve qua lekken eerst maar eens in de buurt van de bollen gaan kijken of daar niet iets beschadigd is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook