Vorige week constateerde de garage, dat de bx dus koelvloeistof lekt aan de achterkant van de motor bij de aansluiting van de slang vanaf de radiateur! Ik blij, want na een paar weken begon het toch te irriteren. Tot gisteren zag ik, dat de kvs nu dan ook netjes op peil bleef.
Ga ik vandaag op pad, gaat het lampje van het koelvloeistofniveau aan en bij het openen van de motorkamp is het aan de rechterkant van de motor werkelijk kletsnat van de koelvloeistof! De slangen die vanaf het luchtfilter lopen, zijn ook vochtig en mijn vader constateerde zojuist dat dat geen kvs, maar olie is ! Nu is het oliepeil niet schrikbarend gedaald, maar het zal toch ergens vandaan zijn gekomen. De peilstok zat er goed in. Wat kan dit nu weer zijn!?! Ik ben op alles voorbereid, maar ik dacht dat een lekke koppakking altijd naar binnen toe zou lekken?
Iemand suggesties (+prijsopgaaf)?
Controleer je carterventilatieslangen maar eens. Waarschijnlijk zitten die verstopt. Na afvullen van koelsysteem is het mogelijk dat er de volgende dag nog een keer een litertje bij moet. Eventueel ontluchten nog een keer.
Zie het draadje: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172806
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Vreemd is dat ik sinds die reparatie (+ontluchting) nog een week en flink wat kilometers (200+) heb gereden en dat het peil na 1 rit fors gezakt is. Verder is het, denk ik, niet normaal dat de kvs naar buiten toe heeft gelekt (en flink!). Ik neem aan dat bij niet goede ontluchting, dit zich niet uit in een lekkage naar buiten toe.
B_iks schreef:Vreemd is dat ik sinds die reparatie (+ontluchting) nog een week en flink wat kilometers (200+) heb gereden en dat het peil na 1 rit fors gezakt is. Verder is het, denk ik, niet normaal dat de kvs naar buiten toe heeft gelekt (en flink!). Ik neem aan dat bij niet goede ontluchting, dit zich niet uit in een lekkage naar buiten toe.
Wat bij de 1600’s ook kan gebeuren is een scheur in de slang waar de olievulbuis op zit. Dat is allemaal rubber, en als er een lage scheur in zit kan je carter in 1 keer zowat leeg raken. Hoe hoger de lekkage, hoe meer er verwaait naar hoger sferen. Ik heb het een keer met vrij laag lek gezien en dat bevuilde voornamelijk de versnellingsbak.
Ik heb overigens nog zo’n slang liggen ahgi.
Ich bin ein Breaker
Nou, dat viel allemaal mee. M’n peilstok sloot niet meer goed af; ik wist niet dat er dan zoveel olie boven uit zou komen. En daarnaast was de pakking van het ontluchtingsschroefje naast de thermostaat gescheurd. Deze vervangen en met een stalen inbusboutje aangedraaid. Nu is het degelijker dan ooit.
Nog 1 vraag dan:
De koelfan doet naar mijn mening wel erg enthousiast zijn/haar werk. Hij komt er veel vaker in dan bij mijn 1400. Ik had juist begrepen dat dat bij een 1600 een stuk minder zou zijn. Bij stadsverkeer blijft hij hooguit 2 min. werkeloos en volgens mij draait hij ook op de snelweg zo nu en dan. Op het thermocontact na is nu alles vervangen, alles werkt: de slangen van/naar de radiateur worden warm, de kachel doet het uitstekend etc. etc.. Ik dacht eigenlijk dat een slecht thermocontact zou leiden tot een niet werkende ventilator, maar kan deze ook verantwoordelijk zijn voor een te hard werkende ventilator?
De hoge temperatuurindicatie licht in ieder geval niet meer op; ook niet bij lange ritten en een hittegolf. Het blijft trouwens hinderlijk dat de bx zonder (standaard) koelwatertemp.-meter bedacht is.
Als er verder niets gaat branden, er geen koelwaterverlies meer is, NIETS meer aan doen. Het is zomer en zonder rijwind zal een 1600 redelijk snel opwarmen. Lijkt me niets bijzonders.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Lijkt me niet dat je zin hebt om weer het koelsysteem af te tappen maar je kunt natuurlijk de thermoswitch uit de radiateur halen en met een multimeter, een pannetje opwarmend water en een thermometer, kijken wanneer de weerstand over de contacten wegvalt. Ik heb geen boeken hier maar ik schat dat bij ongeveer 90 graden de langzame stand in moet schakelen en bij 95 de snelle stand. Als dat ding blijkt in te schakelen bij 60, tja…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Als er verder niets gaat branden, er geen koelwaterverlies meer is, NIETS meer aan doen. Het is zomer en zonder rijwind zal een 1600 redelijk snel opwarmen. Lijkt me niets bijzonders.
Toch lijkt ‘t me zeker niet normaal, ik heb de fan van mijn 1600 destijds eigenlijk nog nooit gehoord…
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Bij mij was het met mijn 205 1.6 GTI ook al opgevallen dat die FAN steevast staat te draaien als ik ergens de motor uit doe na een rit….
Ben nor niet zover gekomen om dat te controlleren. Temp meter blijft netjes op 70 graden hangen. Dit ligt aan metertje, aangezien ik er voor de test al eens snel een andere klokkenwinkel aan had gehangen, die gaf keurig 85 graden aan. Maar ja toen miste ik mijn toerenteller….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Harm schreef:Toch lijkt ‘t me zeker niet normaal, ik heb de fan van mijn 1600 destijds eigenlijk nog nooit gehoord…
Ik dacht ook niet dat het bij een 1600 zo frequent voor zou komen. Het is in ieder geval duidelijk meer dan de 1400 Deauville die ik eerst had.
Verder spreken jullie over een langzame en snelle stand. Ik hoor maar 1 stand, ik denk de snelle stand gezien de herrie.
9 van de 10 keer na een wat langere rit kom ik met draaiende fan aan. Vaak zet ik de motor dan uit en schakel ik terug naar contact, zodat de fan nog even door kan draaien. Kan het kwaad als ik dat niet doe? Want het komt niet altijd even handig uit.
B_iks schreef:
Verder spreken jullie over een langzame en snelle stand. Ik hoor maar 1 stand, ik denk de snelle stand gezien de herrie.
Ergens op de radiateur zit een thermocontact. Bij mij ziet het er zo uit:
Er zitten drie draden aan. Eéntje is massa en de andere twee staan onder spanning als de auto op contact staat. Als er bij jou ook drie draden op zitten zou ik verwachten dat je twee standen hebt. Even lostrekken en onderling doorverbinden om te testen. Dus de massa met de ene verbinden en vervolgens met de andere. Als je de twee live draden met elkaar verbind gebeurt er niks.
Als je zeker wilt weten welke de massa is, multimeter tussen een aardepunt (of de min pool van de accu) en elk van de drie connectors; als je een weerstand van 0 Ohm meet heb je de massa ta pakken.
Eén van de twee onder spanning staande draden gaat naar een weerstand die bij mij achter de voorbumper zit, ik heb dat wel eens een ‘sigaar’ horen noemen. Die zorgt voor de twee snelheden. Dus dat kun je ook nog eens nalopen.
B_iks schreef:Vaak zet ik de motor dan uit en schakel ik terug naar contact, zodat de fan nog even door kan draaien. Kan het kwaad als ik dat niet doe? Want het komt niet altijd even handig uit.
Nee hoor, geen probleem. De fan koelt de vloeistof niet meer af maar omdat de motor hem ook niet meer opwarmt komt het allemaal vanzelf weer goed…
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik meende dat de 2 standen alleen op een wagen zat met 2 fans. stand 1 is de 2 fans in serie, omdat ze samen de 12V moeten delen, krijgen ze elk maar 6V en draaien ze dus op halve kracht.
Stand 2 is dat beide fans paralel zijn geschakeld, dus dat ze allebei 12V krijgen en dus op volle toeren draaien.
Stand 1 zit ergens net boven 90 graden en stand 2 rond de 100 meende ik.
Mijn oude 1.6 heeft maar 1 fan, dus zou theoretisch dan ook maar 1 stand hebben en dat is volluit. Zal toch maar eens onder de kap duiken….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Nee hoor, ook auto’s met 1 fan hebben 2 standen