Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Idd. Denk aan de spreg van een eend, vermenigvuldig met 2 kwa maat en zoek tegen de accu aan!
Als de koolborstels brak zijn gaat de regelaar zich vreemd gedragen en kan de spanning best af en toe knetter hoog zijn. Als de stroom die de dynamo levert laag is (door die slechte koolborstels) kan de regelaar zich niet bijstellen.
Johan zou zeggen: ” alles hep met elkaar in verband” !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zo als in de azu zit het in de DS ook! in de regelaar zitten twee relais. 1 om het lampje uit te doen en 1 om de dynamo te regelen. Als de dynamo niet geregeld wordt loopt de spanning op. het lampje echter gaat dan toch uit.
Maar omdat het een elektromagneet is is ook de geleverde stroom belangrijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Zo als in de azu zit het in de DS ook! in de regelaar zitten twee relais. 1 om het lampje uit te doen en 1 om de dynamo te regelen. Als de dynamo niet geregeld wordt loopt de spanning op. het lampje echter gaat dan toch uit.
Maar omdat het een elektromagneet is is ook de geleverde stroom belangrijk.
zijn de electronische regelaars van bij chyparse iets of wat van waarde?? en kunnen die in de originele behuizing??
fftopic
ik monteerde op mijn DS, te Le Mans (eurocitro), een eclator op mijn delco!! amai dat ding blijkt wel te werken zoals het hoort!! start koud en warm als een zonnetje!! trekt er behoorlijk op los en in het terug naar huis rijden heb ik op mijn tomtom de 175 km/uur gehaald. op de kmteller 190 km/uur! toerenteller wees 5600 toeren aan.
En voor de prijs van € 35, was het best te proberen!! het enige wat ik vergeten te vragen ben,is of je dit kan monteren als je,zoals op mijn SM een 123 bezit?? want de eclator is een spannings versterker
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
blooper1963 schreef:[zijn de electronische regelaars van bij chyparse iets of wat van waarde?? en kunnen die in de originele behuizing??
De elektronische regelaars van chyparse worden geleverd IN de originele behuizing en werken prima.
Je moet Albertronics mailen of je een eclator achter de 123 mag zetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
florann schreef:
M’n mulitmeter is overigens van prima kwaliteit, dus weet vrij zeker dat de metingen kloppen.
waarschijnlijk niet van toepassing, maar ik zeg het toch maar even. Ik heb met mijn multimeter eens hetzelfde probleem proberen (niet op DS, maar op VW G*lf) op te lossen. Ik mat ook 16-17 V en verdacht dus de spanningsregelaar. Na montage van een nieuwe regelaar waren problemen weg, maar voor de zekerheid toch even weer gemeten, wat dacht je, weer 16-17 V. Bleek aan de multimeter te liggen, batterij was bijna op. Ik kwam daar achter door een 1,5 V batterij door te meten, die gaf meer dan 2 V aan
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ALTIJD eerst je meter checken door een ‘bekende’ spanning te meten! Bijvoorbeeld je accu in rust spanning: 12,1-12,4Volt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
bogaard77 schreef:ALTIJD eerst je meter checken door een ‘bekende’ spanning te meten! Bijvoorbeeld je accu in rust spanning: 12,1-12,4Volt.
Hmm, wel gedaan, spanning van de accu was ook te hoog, daarom dacht ik dat dat aan de spanningsregelaar lag. Zowiezo lijkt me dat een accu icm een defecte spanningsregelaar niet meer een ijkpunt is.
Een analoge multimeter heeft dit probleem niet, soms zou ik willen dat ik er zo een had.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
blooper1963 schreef:bogaard77 schreef:Zo als in de azu zit het in de DS ook! in de regelaar zitten twee relais. 1 om het lampje uit te doen en 1 om de dynamo te regelen. Als de dynamo niet geregeld wordt loopt de spanning op. het lampje echter gaat dan toch uit.
Maar omdat het een elektromagneet is is ook de geleverde stroom belangrijk.
zijn de electronische regelaars van bij chyparse iets of wat van waarde?? en kunnen die in de originele behuizing??
fftopic
ik monteerde op mijn DS, te Le Mans (eurocitro), een eclator op mijn delco!! amai dat ding blijkt wel te werken zoals het hoort!! start koud en warm als een zonnetje!! trekt er behoorlijk op los en in het terug naar huis rijden heb ik op mijn tomtom de 175 km/uur gehaald. op de kmteller 190 km/uur! toerenteller wees 5600 toeren aan.
En voor de prijs van € 35, was het best te proberen!! het enige wat ik vergeten te vragen ben,is of je dit kan monteren als je,zoals op mijn SM een 123 bezit?? want de eclator is een spannings versterker
Ik weet niet wat een eclator is maar als dat hetzelfde is als een MSD ignition (multiple spark discharge) dan nee, het is niet compatible met een 123 ignition
MVG Alexander
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
boeman schreef:[
Een analoge multimeter heeft dit probleem niet, soms zou ik willen dat ik er zo een had.
Een analoge meter is eigenlijk een draaispoelmeter en die kan ook verkeerd aanwijzen door slijtage en of overbelasting in het verleden…
Een accu in rust ( een nachtje laten staan) mits in goede staat geeft ongeveer 12 volt aan. Dat is altijd een redelijk ijkpunt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
Een accu in rust ( een nachtje laten staan) mits in goede staat geeft ongeveer 12 volt aan. Dat is altijd een redelijk ijkpunt.
Yup. En dat geeft die van mij ook keurig aan bij een goeie accu zoals die van de aca. Weet dus redelijk zeker dat de spanning op de accu van de ds te hoog is.
Heb een poosje geklooid met zo’n goedkoop gamma dingetje, maar dat leverde zoveel frustratie op dat ik een half jaar geleden maar een diepteinvestering in een “echte” mulitmeter gedaan heb. Blij mee.
Spreg van de DS inmiddels gelocaliseerd (eitje, zit gewoon tegen de accusteun aangeschroefd). Tijd om de boel open te gooien en bij te stellen laat voorlopig weer even op zich wachten, maar dat komt wel.
In elk geval alvast bedankt voor ‘t meedenken en de uitleg!
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wel eerst de oorzaak goeed vaststellen. Spanningsregelaars die de dynamo zoveel te veel laten leveren komen niet vaak voor en zijn door stellen niet te verbeteren.
Ik bedoel te zeggen dat het afregelen voor de laaste tienden van volt is. In jouw geval is er iets anders aan de hand. Bijvoorbeeld een losse wisselspanningsaansluiting of zo…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit snap ik niet goed: de spreg topt het voltage dat de dynamo aanlevert toch af naar circa 14,7 volt. Komt je spanning daarboven, dan heb je toch maar een paar mogelijkheden:
1 spreg is kapot en topt niet goed af (bij een mechanische spreg niet onwaarschijnlijk toch?)
2 spreg staat niet goed afgesteld en topt te hoog af.
3 spreg maakt niet goed massa en werkt daardoor niet.
Mis ik nu iets, of is mijn punt 3 dat wat jij een “losse wisselspanningsaansluiting” noemt?
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
florann schreef:Dit snap ik niet goed: de spreg topt het voltage dat de dynamo aanlevert toch af naar circa 14,7 volt. Komt je spanning daarboven, dan heb je toch maar een paar mogelijkheden:
1 spreg is kapot en topt niet goed af (bij een mechanische spreg niet onwaarschijnlijk toch?)
2 spreg staat niet goed afgesteld en topt te hoog af.
3 spreg maakt niet goed massa en werkt daardoor niet.Mis ik nu iets, of is mijn punt 3 dat wat jij een “losse wisselspanningsaansluiting” noemt?
de spreg ‘voelt’ aan de wisselsp. aansluiting of de dynamo te hoog staat. Als die draad loshangt wordt er niet afgetopt.
de regelaar heeft een relais dat kan blijven hangen zodat het aftoppen niet lukt.
De aarding van het ding heeft ook met dat relais te maken.
De afregeling nogmaals is een fijnafstelling.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Probleempje opgelost.
Vandaag had ik tijd om de spreg even los te halen, alle stekkertjes op te schuren en binnenin ook her en der een schuurpapiertje erlangs te halen.
Alles weer gemonteerd en voilá: ook bij veel toeren topt ie mooi af op 14 komma nogwat volt en het acculampje blijft uit.
‘t zal dus inderdaad hoofdzakelijk een aardingsprobleempje geweest zijn vermoed ik.
Morgen even een wat langer stukje testrijden, maar volgens mij was het gewoon zo simpel
bedankt voor alle aanwijzingen!
vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed gedaan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>