Het begon bij mij met een lekke koelslang, direct na de waterpomp. Citroendealer verving de slang en wees me op sludge in het koelwater. Dat was volgens de monteur een symptoom van een lekke koppakking. Als ik daar niets aan zou doen zou ik lekkages in het koelsysteem blijven krijgen. De niet-merkgebonden garage waar ik mijn ZX normaal in onderhoud heb, vond dat een onzinverhaal. Paar maanden later lekke kachelradiateur. Vervangen, nee, had niets te maken met koppakking. Paar maanden later weer lekke kachelradiator. Onder garantie vervangen. Paar maanden later weer lek. Weer onder garantie vervangen. Nee, het had nog steeds niets met de koppakking te maken. Ik heb toen toch maar de koppakking laten doen. Sindsdien geen sludge meer en geen lekke kachelradiator meer gehad. Wel probleempje met de ventilator/aanjager: Begon eerst te piepen en hield er na een tijdje mee op. Ding maar eens uitgebouwd. Bleek dat die door al die troep in het ventilatiesysteem heel zwaar was gaan lopen. Met kruipolie heb ik het lager weer soepel gekregen, maar de ventilator deed nog steeds niets. Bleek uiteindelijk dat de voorschakelweerstand van de ventilator was doorgebrand. Op de sloop nieuwe voorschakelweerstand gehaald, erin geknutseld en de ventilator loopt al weer maanden als een zonnetje. Hele ellende verhaal speelde rond 130.000 km bij ZX 1.4i uit 1995. Volgens mij heeft het lekkage probleem niets te maken met druk, maar met agressief spul dat in je koelsysteem komt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
mvg Kilian
kilian schreef:Volgens mij heeft het lekkage probleem niets te maken met druk, maar met agressief spul dat in je koelsysteem komt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Interessant verhaal moet ik zeggen.
Olie in het koelsysteem is absoluut niet goed, dat even voorop gesteld, de kachelradiateur is echter van aluminium, dat word niet aangevreten door olie. Weet je nog waar de kachelradiateurs bij jouw gingen lekken? in de aluminium buizen of de kunststof aansluit buizen?
Ik heb aardig wat TU motoren (1.1 en 1.4) gezien en gefixt met een behoorlijk lekke koppakking, nooit iets gezien of gehoord van een lekke kachelradiateur. De meesten reden al maanden zo rond, ook met mijn eigen ZX heb ik een paar maanden rondgereden voordat ik het liet maken, helaas kon ik het toen nog niet zelf.
Ik denk dat er bij jouw meer aan de hand is geweest dan enkel een lekke kop, op de één of andere manier staat het wel in relatie met de kachelradiateur, maar hoe : : :
De radiateur heb ik niet zelf vervangen. Volgens de garage was de eerste lek in het aluminium huis. Klein gaatje in gerot. Ik weet niet hoe lang de koppakking toen al lek was. Hij lekte op het bekende zwakke punt linksvooraan, als je voor de motor staat, met je gezicht naar de auto. Van die lekke koppakking merk je in het dagelijks gebruikt niets, behalve dat er slugde in je koelwater komt en je blok links vooraan wat nat is. Het olielek was echter zo klein dat ik geen zwarte olievlekken op mijn parkeerplaats had en ook nooit olie hoefde bij te vullen. Kachels 2 en 3 lekten ook door gaatjes in het aluminium huis, volgens de garage als gevolg van een productiefout, daarom ook onder garantie vervangen. Ik vond het niet erg dat de garage dat vond, het scheelde mij kosten, maar ik heb het wel raar gevonden dat die nieuwe kachels dan niet meteen lekten. Bovendien was deze garage van mening dat je bij een lekke koppakking eerder water in je cylinders kreeg, en dus witte rook uit je uitlaat, dan dat er olie in je koelwater kwam. Blijkbaar had hij toch iets te weinig ervaring met Citroen ZX motoren. Enfin, ik was het na de derde kachel zo zat dat ik toch de koppakking heb laten doen, en toen was het probleem over. Toen de ellende bij mij speelde heb ik een paar keer gekeken of er wellicht extra druk werd opgebouwd in het koelsyteem, maar dat viel in mijn geval reuze mee, in ieder geval onvoldoende om het kachelhuis te slopen. Ik kan het geheel niet goed verklaren, maar tot iemand met een beter verhaal komt blijf ik ervan overtuigd dat de oorsprong van mijn ellende in dat hele kleine lekje in de koppakking zat. Ik weet ook niet of het zuivere motorolie is wat er in je koelwater komt, of dat er ook verbrandingsgassen ingeblazen worden en wat dat allemaal chemisch doet. Ik wilde mijn ervaring graag hier melden zodat iemand er wellicht een keer wat aan heeft. Misschien kunnen degenen die ook lekke kachelradiateurs hadden eens laten weten of er bij hen ook sludge in het koelwater zat. Zeg maar een soort mayonaise onder je koelwaterdop.
kilian schreef:Bovendien was deze garage van mening dat je bij een lekke koppakking eerder water in je cylinders kreeg, en dus witte rook uit je uitlaat, dan dat er olie in je koelwater kwam. Blijkbaar had hij toch iets te weinig ervaring met Citroen ZX motoren.
Water in je cylinders als de koppakking naar binnen doorslaat, naar je compressieruimte (cylinders), dit is pas het geval als de kop goed warm is geweest en dus krom is getrokken. Het hoekje linksvoor is enkel het oliekanaaltje wat naar buiten gaat lekken en op den duur loopt het ook in je koelsysteem. Dat laatste zie je snel genoeg als er een enorme bruine drap in de vulopening van de radiator zit.
Ik denk dat je toch last heb gehad van kachelradiateurs met productiefouten, de laatste is blijkbaar wel goed geweest.
Misschien mag ik mijn observatie hieraan toevoegen.
Bij mijn ZX (1.6 XU) en lekke koppakking was ook de kachelradiateur verstopt geraakt en deed de kachel het niet meer.
Bij de vervanging van de koppakking hebben we erg veel aandacht besteed aan het flushen van de kachelradiateur om de KVS er weer door te laten stromen. Dat was een lastig karwei en duurde een behoorlijke tijd voordat er weer een fatsoenlijke vloeistofstroom door de radiateur wilde.
Nu mijn blok weer draait en het koelsysteem weer op druk functioneert heb ik na minder dan 500 KM al gemerkt, dat de KVS alweer helemaal bruin is van de sludge die daarin opgelost is geraakt. Omdat wij het hele blok omgeruild hebben met 1 van de sloop kan dat eigenlijk alleen maar uit de kachel afkomstig zijn (ondanks dat die al gespoeld was). Overigens werkt de kachel nu weer perfect waar er voorheen maar een heel klein beetje warme lucht uit te krijgen was.
Nou wil ik niet de expert uithangen - ik ben verre van dat -, maar kan me heel goed voorstellen dat die defecte kachelradiatoren toch hun origine hebben uit de lekke koppakking. Als je de discussies hier volgt dan zie toch regelmatig een voorzichtig verband tussen die twee.
Zou het dan dus kunnen zijn dat de kachelradiateur ongemerkt kapot gaat omdat de koppaking lekt en dus het kachelradiateurtje verstopt raakt en wij gewoon de kachel niet aanhebben?
(en dus niet merken dat-ie geen warmte meer geeft)?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Nou wil ik niet de expert uithangen - ik ben verre van dat -, maar kan me heel goed voorstellen dat die defecte kachelradiatoren toch hun origine hebben uit de lekke koppakking. Als je de discussies hier volgt dan zie toch regelmatig een voorzichtig verband tussen die twee.
Het is omgekeerd, een lekke kachelrad. kan leiden tot een lekke kop als je er niet op tijd bij ben.
De kop (hoogste punt) stroomt leeg en raakt oververhit, met als gevolg een lekke kop.
Jawel, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Alleen bij mij was de radiator niet lek. Ook na de wisseling van het blok niet.
Jos van der Voort
Hmmm nu begin ik toch erg te twijfelen of mijn koppakking niet ook kapot is..( hoe kan je dat testen ? )
Maar goed eerst zaterdag ( alweer ) die kachel vervangen..
Kan hem gelukkig nog ruilen…
Ff een vraagje…wat kost een nieuwe koppakking erop laten zetten ?
En even offtopic: wat kost een stuurkogel ( fuseekogel )...
Moet rechtsvoor een nieuwe hebben…
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
BlaZe schreef:Ff een vraagje…wat kost een nieuwe koppakking erop laten zetten ?
Kost toch wel een paar knaken, reken op min. €600 voor een 1.8i.
Als je het zelf doet, zal het c.a. €200 a €300 aan materiaal kosten, ligt er maar net aan hoe grondig je het wil doen.
ZX1.4i schreef:Kost toch wel een paar knaken, reken op min. €600 voor een 1.8i.
Als je het zelf doet, zal het c.a. €200 a €300 aan materiaal kosten, ligt er maar net aan hoe grondig je het wil doen.
Damn
Gelukkig heb ik de beschikking tot de garage van onze sponsor…
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Voor mijn 1.6 XU blok betaalde ik voor vlakken en complete pakkingset 193 euro
Jos van der Voort
BlaZe schreef:Damn
Gelukkig heb ik de beschikking tot de garage van onze sponsor…
Een garage scheelt al een hoop, hoef je niet buiten op straat te werken.
Verder is goed gereedschap tot je beschikking hebben ook wel handig, als je daar ook in moet investeren, is het soms goedkoper om het te laten doen. Bij mijn ZX heb ik de koppakking laten doen, erg handig was ik toen niet, maar ik had het zelf kunnen doen. Maar goed, ik had bijna geen gereedschap, en ik ben niet zo dol op lenen van een ander, dus heb ik de garage de auto laten fixen.
een lekke pakking kunnen ze meten dmv een appraat die meet of er co2 in het koelwater zit gisteren nagevraagt bij de citroendealer bij ons.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Het is omgekeerd, een lekke kachelrad. kan leiden tot een lekke kop als je er niet op tijd bij ben.
De kop (hoogste punt) stroomt leeg en raakt oververhit, met als gevolg een lekke kop.
Als je koelsysteem leegloopt via je kachelradiator loop je zeker het risico dat je je kop oververhit en dus je pakking molt als je doorrijdt. Zeker omdat de sensor voor de koelwatertemperatuur op een lager punt in het systeem zit. Bij mij was echter absoluut zeker eerst de koppakking lek (bij dat oliekanaaltje) voordat het gedonder met de kachelradiateur onstond. En ik heb een hele tijd, meer dan een jaar, doorgereden met dat lekje, omdat ik niet in de gaten had dat het wel eens vervelende consequenties kon hebben. Ik verloor tussen twee beurten nauwelijks olie (hoefde nooit tussentijds bij te vullen) en ik hing ook niet regelmatig met mijn snuffel boven de koelwaterdop (ik kon het nivo van buitenaf zien) zodat ik ook niet in de gaten had dat daar een raar brouwseltje ontstond. Ik wist helemaal niet dat dit een zwak punt van de auto was, totdat het gedonder begon en ik dit forum ging lezen. Een lekke kachelradiator merk je meteen als je je kachel aandoet als het koud is: je ruikt het en er ontstaat condensvorming op je voorruit. Het wordt minder als je de kachel uitdoet. Best kans dat ik allemaal kachels met productiefouten heb gehad, maar gelukkig is het wel over na het vervangen van de koppakking (en vlakken).
Hmmm nu begin ik toch erg te twijfelen of mijn koppakking niet ook kapot is..( hoe kan je dat testen ? )
Ga voor je motor staan met je gezicht naar de auto toe. Als je blok linksvoorbovenaan geen olie verliest (beetje zweten) en als je koelwater schoon is heb je waarschijnlijk geen probleem. Je koelwater is schoon als het niet bruin is en als er geen bruin/geel/witte mayonaiseachtige vette prut is afgezet op het deel van het vulkanaal onder de koelwaterdop dat boven water zit en op de onderzijde van je dop. Als je die symptomen wel ziet hoef je niet naar de garage voor een CO2 meting.