Hallo,
Een klein vraagje:
Bij het verwisselen van de bougies zat de eerste bougie onderaan volledig onder de olie en dit terwijl er in de schacht geen olie stond. Motor (DX2) loopt stationair ook ietwat onregelmatig ondanks een 123-ignition. Misschien Olie lekkage langs de zuiger of langs de koppaking? Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor de reacties!
Déesse - Alleen de naam al…...
als hij volledig en dan helemaal onderaan onder de olie zat dan kan ie ook niet gevonkt hebben: hetgeen weer betekend dat hij maar op drie poten
(lees bougies) loopt. als hij op drie poten loopt dat houd hij/zij in bij gasgeven.
je bedoeld dus niet rondom de bougie : want dan wordt het tijd om de klepdeksel ringen (4x) te vervangen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Inhouden bij gasgeven doet ie niet, volgens mij loopt ie niet op drie poten. Gisteren de betreffende bougiekabel losgetrokken en hiermee merkte ik een duidelijk verschil. M.a.w. de bougie vonkt nogt wel degelijk. De bougie schacht is droog.
Groetjes,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
waarschijnlijk koppakking. doe een compressietest, dat geeft zekerheid. weet je hoe dat moet?
Olie onderin de bougieschacht is vrijwel zeker het gevolg van een lekke afdichting. Wanneer je het kleppendeksel eraf haalt, kom je vanzelf de vier rubberen afdichtingsringen tegen. Vervang deze en het probleem is zeer waarschijnlijk verholpen.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Dit is de eerste keer (zie bovenstaand bericht) dat ik op dit forum zit. Heb eerst maar even de standaard ondertitel weggehaald. Wist niet dat die onder elk bericht kwam te staan en vond hem bij nader inzien nogal ouwbollig.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is goed marcel maar snoeki schrijft dat de schacht droog is.. er staat dus geen olie IN de schacht…..
Verder welkom hier!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je hebt gelijk. Maar dan moet Snoekie nog maar eens duidelijk uitleggen waar precies die olie op de bougie zit. Bij de elektroden of ter hoogte van het metalen deel waar je de sleutel op zet. Want dat is me ook na een paar keer aandachtig lezen onduidelijk.
Leuke site trouwens.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Marcel Gosselink schreef:Je hebt gelijk. Maar dan moet Snoekie nog maar eens duidelijk uitleggen waar precies die olie op de bougie zit. Bij de elektroden of ter hoogte van het metalen deel waar je de sleutel op zet. Want dat is me ook na een paar keer aandachtig lezen onduidelijk.
Leuke site trouwens.
thanx!
Inderdaad! vaag verhaal. Als je de bougie eruit draait en de schacht STOND vol olie dan dondert die olie in je cylinder en lijkt ie droog. De bougie daarentegen zit dan helemaal onder de (verse) olie. ook is je isolator pijpje dan vet…
Een vette zwarte bougie duidt op olieverbranding en dat kan komen door slechte zuigerveren, koppakking lek of slchte klepseals…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi allemaal,
Thanks voor de reacties.
Ik kwam de olie tegen ter hoogte van de elektrode, dus toch maar eens gaan denken richting koppaking, zuigerveren, klepseals. Nogmaals, de schacht en het isolatorpijpje waren droog (gecontroleerd voordat ik de bougie eruit haalde).
Groetjes,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Beschijf eens hoe het er precies uitzag. Een veel te rijk afgestelde motor maakt ook zn bougies zwart/vet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
citroen23 schreef:als hij volledig en dan helemaal onderaan onder de olie zat dan kan ie ook niet gevonkt hebben: hetgeen weer betekend dat hij maar op drie poten (lees bougies) loopt. als hij op drie poten loopt dat houd hij/zij in bij gasgeven.
Als ik op deze opmerking mag inhaken: Zou dit zich ook uiten in een zwaar motor geluid? De mijne klinkt momenteel als een tank, loopt onregelmatig en houdt in als ik gas geef…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. zoals snoeki al zei: haal de bougie kabel er eens af en kijk of dat verschil maakt: Geen verschil betekent dat deze cylinder NIET mee doet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik zou zeggen, kijk eens naar de uitlaat. komt daar donkerblauwe rook uit? dan heb je een te vette te rijke vieze verbranding en vette bougies
per ongeluk met de sjoke rijden zorgt voor dit effect. maar luchtschroef verkeerd ook!
bij en diep geluid en inhouden… heb je misschine een lek in je uitlaat. dan gaat er ook vanalles fout, wel mooi geluid! alsof je in en tractor rijdt
.komma
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dirkman schreef:ik zou zeggen, kijk eens naar de uitlaat. komt daar donkerblauwe rook uit? dan heb je een te vette te rijke vieze verbranding en vette bougies
per ongeluk met de sjoke rijden zorgt voor dit effect. maar luchtschroef verkeerd ook!
bij en diep geluid en inhouden… heb je misschine een lek in je uitlaat. dan gaat er ook vanalles fout, wel mooi geluid! alsof je in en tractor rijdt
ik meende dat blauwe rook olieverbruik betekende?
een te rijke verbranding geeft volgens mij zwarte rook
de mijne geeft mooie lichtgrijze ,doorzichtige rook tot
ze op temperatuur staat,dan zie je niets meer,zelf niet bij volgas
en als ze draait,vind ik toch,dan ruik je een goede verbranding!
Als ik de SM start,dan ruik ik meteen dat ze lichtelijk olie verbruikt!! en ook als ze koud staat zie je lichtblauwe rook,dus… olieverbruik!!
Snoekie, was de electrode ook vet?
Net terug uit Zuid Frankrijk en een vergelijkbaar probleem gehad. De bougie was vet op de draad maar de electrode zelf mooi schoon. Wel zat er aan het eind van de draad, bij de kraag, een randje versteende olie. Deze bougie heeft er dus niet goed in gezeten en misschien is daardoor op een of andre manier olie langs de draad kunnen lopen. Heb nu de rotzooi zowel van de bougie als het bougie-gat weggehaald en ga over een paar dagen kijken of de bougie droog is gebleven.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)