Schrapende ratelende bijgeluiden
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 24 augustus 2006 01:47 AM

Ik heb mijn auto een paar dagen uitgeleend aan mijn zoon en toen ik hem daarnet naar huis bracht viel mij op dat ik een ratelend beetje schraperig geluid uit het vooronder krijg.

Het is alleen onder het rijden met een belaste aandrijving, dus als ik de koppeling intrap is het weg. Het is het beste te horen in 1,2 en 3. In de hogere versnellingen verdwijnt het bijna en hoor ik het haast niet meer.

Bij het vervangen van het blok is er een klein beetje olie uit de bak gelopen (hooguit een koffiebeker vol) en we hebben dit al op het programma staan voor aanstaande weekend om de versnellingsbakolie te vervangen. Volgens Haynes moet dit om de 72.000 mijl en met 167.000 KM op de teller nemen we daar maar even geen risico mee.

De kans echter is dat dat niks oplost. Kan iemand misschien wat andere suggesties geven waar het aan kan liggen?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 augustus 2006 02:18 AM
  [ # 1 ]

Re: Schrapende ratelende bijgeluiden

ZX-Enschede schreef:

Het is alleen onder het rijden met een belaste aandrijving, dus als ik de koppeling intrap is het weg. Het is het beste te horen in 1,2 en 3. In de hogere versnellingen verdwijnt het bijna en hoor ik het haast niet meer.

Ook grappig de 405 met 1.6i van een maat van mij heeft het ook sinds kort.

Is zeer waarschijnlijk speling in het druklager, als je de koppeling (iets) intrap word het tegen de drukgroep aangedruk, weg speling, weg ratel. Is opzich niet erg, de auto kan zo nog duizenden kilometers mee rijden, maar het kan ook opeens einde koppeling zijn. Volgens mij noemt men deze ratel ook wel de bekende “koffie-molen”.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 24 augustus 2006 02:31 AM
  [ # 2 ]

Wel kut als je dat druklager een keer of wat in je handen hebt gehad de afgelopen 13 weken.

Lekker hoor…...

Kan het ook aan de afstelling van de koppeling liggen? Mijn kameraad die mij geholpen heeft met sleutelen zei zoiets geloof ik.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 augustus 2006 04:33 AM
  [ # 3 ]
ZX-Enschede schreef:

Wel kut als je dat druklager een keer of wat in je handen hebt gehad de afgelopen 13 weken.

Lekker hoor…...

Kan het ook aan de afstelling van de koppeling liggen? Mijn kameraad die mij geholpen heeft met sleutelen zei zoiets geloof ik.

Druklager opzich kost niet zo veel, dacht iets van 3 tientjes, meestal is het slim om de complete koppeling mee te nemen gezien het werk. Je krijgt dan een setje met druklager, drukgroep en de koppelingsplaat.

Schijnt dat je met het iets strakker zetten van de kabel de ratel tijdelijk kunt verbannen, maar niet voor lang. Ik ben niet een voorstander van om de kabel onnodig strak te zetten, voor je het weet trap je door de drukgroep heen en ben je nog verder van huis. Iemand op het forum hier had pas nog zijn koppeling onnodig wat strakker gezet, met als gevolg dat hij door de drukgroep trapte, einde koppeling.

Profiel  
 
Patrick
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 20-05-2004

Gepost: 24 augustus 2006 05:48 PM
  [ # 4 ]

ik heb lijkt wel bijna hetzelfde geluid sinds kort in mijn auto heb zitten.

wordt erger en minder erg als je naar links en rechts stuurt tijdens het rijden.

bij mij namelijk wel, ik heb de auto al even op de brug gehad en het geluid zat iig in de bak en als aan het wiel draaide (naar voor/achter) hoorde je wat in de bak tikken. een vriend zei dat het ook evt het diffentieel zou kunnen zijn dat los zit.

BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 24 augustus 2006 07:36 PM
  [ # 5 ]

Bij mij is het geluid weg als ik de koppeling indruk. Vandaar dat ik het probleem aan de motorzijde van koppeling drukgroep wel verklaarbaar vind.

Als dit bij jou niet het geval is dan (afgaande op wat ik hier vaak lees) moet het in de aandrijving zitten en dan is het dus de bak of een aandrijfas.

Van de bak heb ik gelezen dat dat notoire “jankers” kunnen zijn in een ZX. Die gaan dan nog een behoorlijk deel van het autoleven al jankend mee volgens de experts hier.

Als ik me even baseer op wat ik hier verder gelezen heb, dan denk ikzelf eerder aan een aandrijfas. Dat is volgens de kenners een zwak punt van de ZX.

Ik ga zelf eerst even de koppeling bijstellen. Tenslotte is bij mij alles losgeweest en als door het bijstellen de koppeling kapot gaat dan moet dat maar. Als ik de boel nu los ga halen dan moet ik evengoed de koppeling en zo vervangen.

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook