hoe warm wordt de koelvloeistof bij een bx 1.9 gti ongeveer?
in mijn ZX is de normale temperatuur 90 graden met uitschieters naar 97 als ik file rij ofzo.
in de bx is ie tussen de 60 en 70 graden met uitschieters naar 80 - 90 graden als ik heeeel lang stil sta met draaiende motor. ik krijg het idee dat de thermostaat open blijft staan of niet goed werkt
(zou wel gelijk het verbruik van 1 op 9 verklaren met bijna alleen maar snelweg )
en hoe kan ik het beste de motorruimte schoonmaken? ik dacht zelf om gewoon de tuinslang erop te zetten maar kan dat kwaad? en als het kan moet dat dan met draaiende motor of met stilstaande motor?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat ie 80 graden moet zijn, maar vertrouw niet te veel op je metertjes…
Sommige auto wasserettes hebben warme ontvetter voor onder de kap.. Dat werkt goed. Motor mag uit. Nietteveel in je inlaat spuiten en niet op de knal hete uitlaat!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In principe kun je ervan uitgaan dat de verticale stand van het wijzertje de bedrijfstemperatuur hoort aan te geven, d.w.z. ong. 80 graden bij een BX.
60/70 graden is te koud en kan komen door een defecte of een te vroeg openende thermostaat.
Eric Vertogen schreef:In principe kun je ervan uitgaan dat de verticale stand van het wijzertje de bedrijfstemperatuur hoort aan te geven, d.w.z. ong. 80 graden bij een BX.
60/70 graden is te koud en kan komen door een defecte of een te vroeg openende thermostaat.
hmm das lekker dan
hij blijft echter zo koud, ook al rij ik echt een flink stuk ( > 30km)
dan hoort ie uiteindelijk toch wel warmer te worden?
en hij loopt wel op als ik stilsta
maar het leek me ook al niet helemaal gezond.
wat kost een nieuwe thermostaat? en is dat zelf te vervangen?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Eric Vertogen schreef:In principe kun je ervan uitgaan dat de verticale stand van het wijzertje de bedrijfstemperatuur hoort aan te geven, d.w.z. ong. 80 graden bij een BX.
60/70 graden is te koud en kan komen door een defecte of een te vroeg openende thermostaat.hmm das lekker dan
hij blijft echter zo koud, ook al rij ik echt een flink stuk ( > 30km)
dan hoort ie uiteindelijk toch wel warmer te worden?
en hij loopt wel op als ik stilsta
maar het leek me ook al niet helemaal gezond.
wat kost een nieuwe thermostaat? en is dat zelf te vervangen?
Een thermostaat kost enkele euro’s en is heel erg simpel te vervangen door twee boutjes van het thermostaathuis los te draaien.
Met mijn 16V heb ik hetzelfde euvel gehad. Daarin zat een thermostaat die bij 70 graden al openging, waardoor de temperatuur ook niet boven de 70 graden uitkwam.
Nu met de juiste thermostaat is dat rond de 80 graden.
Als je voor de auto staat zie je zowel links als rechts een dikke slang naar de radiateur gaan. De dikke slang aan bestuurderskant kun je volgen richting motorblok en dan kom je bij het thermostaathuis. Hier zie je twee boutjes (ik geloof dopje 12 of 13). Twee boutjes lodraaien, en je ziet de thermostaat zitten.
Let wel dat er enige koelvloeistof kan wegvloeien en doe dit alleen bij koude motor.
Let erop dat je de thermostaat op dezefde manier plaatst als de oude thermostaat.
Een thermostaat die te vroeg opengaat of constant openstaat zorgt ervoor dat continu of erg vroeg van de koelende werking van de radiateur gebruikt gemaakt wordt. Hierdoor komt de koelvloeistof niet op temperatuur en de olie dus ook niet.
Ik heb van de week de radiateur vanuit de motorruimte schoongespoten met de “Hot Wax” optie bij de wasstraat. Blaadjes en alle andere troep aan de voorkant word er dan uitgespoten, de temperatuur van mijn ZX komt nu niet boven de 90 graden meer uit, voorheen was het ook 95 a 100 graden.
ZX1.4i schreef:Ik heb van de week de radiateur vanuit de motorruimte schoongespoten met de “Hot Wax” optie bij de wasstraat. Blaadjes en alle andere troep aan de voorkant word er dan uitgespoten, de temperatuur van mijn ZX komt nu niet boven de 90 graden meer uit, voorheen was het ook 95 a 100 graden.
Het gaat nu om een BX die te koud blijft, niet te warm….
gti temp
Hai Marc,
Zelf net een poos geklooid met koelsysteemproblemen; heb nu een gti die volgens de meter (niet te veel op vertrouwen) net onder de 90 blijft.
De fan heeft 2 snelheden; hij slaat aan op lage snelheid bij 85 en hoog bij 95, maar dat staat precies in de boeken. Er zitten 2 themokoppels in de radiateur.
Wat de thermostaat betreft: zelf een tijd zonder thermostaat gereden ... Iedereen hier op dit forum, vooral Eric Vertogen (en ikzelf ook in de auto) kreeg het er koud van. De motor ook. Maar het was een noodgreep. Een thuiskomer, verder moet je dat maar nooit doen.
Als je bang bent dat-ie te warm wordt zet je de kachel vol open en de blower richt je op deels geopende voorportierramen. Doen ze in de racerij ook: een sauna maken, alsof die vlamvertragende pakken niet warm genoeg zijn
Als het goed is zie je de watertemp dan meteen een graad of 5 zakken. Weer een paar pk meer op de straat, toch?
En anders neem je een koffiepauze ...
Moderne tijden, tied vor ‘t nije rieden
baai de wee, wat denk je van de 205 velgen?
Met groet
Andre ‘H6’ Citroen
Eric Vertogen schreef:ZX1.4i schreef:Ik heb van de week de radiateur vanuit de motorruimte schoongespoten met de “Hot Wax” optie bij de wasstraat. Blaadjes en alle andere troep aan de voorkant word er dan uitgespoten, de temperatuur van mijn ZX komt nu niet boven de 90 graden meer uit, voorheen was het ook 95 a 100 graden.
Het gaat nu om een BX die te koud blijft, niet te warm….
Ok, dat had ik even snel niet gezien.
Wat de te lage temp. betreft? ja dat heb ik wel vaker gezien bij PSA auto’s. Met name bij de 1.9D (ook de 1.5D in de Saxo) , maar ook de 1.8 16V in de Xantia. Is een temp. van 70 graden ipv 90 slecht voor de motor, of juist goed?
Re: gti temp
mcvdberg schreef:Hai Marc,
Zelf net een poos geklooid met koelsysteemproblemen; heb nu een gti die volgens de meter (niet te veel op vertrouwen) net onder de 90 blijft.
De fan heeft 2 snelheden; hij slaat aan op lage snelheid bij 85 en hoog bij 95, maar dat staat precies in de boeken. Er zitten 2 themokoppels in de radiateur.
In de radiateur zit bij de BX altijd slechts 1 thermocontact. Het verschil tussen één en twee snelheden van de fan zit in de aansluitingen op het thermocontact. Bij één snelheid van de fan, zit er een thermocontact met twee aansluitingen. Heeft de fan twee snelheden, dan heeft het thermocontact drie aansluitingen.
ik zal de thermostaat maandag proberen te vervangen, als ik er niet uitkom dan horen jullie dat hier
is het slecht voor het blok om met zo’n koude motor rond te blijven rijden?
ik vind trouwens dat als de bx nog koud is en net rijdt dat de stuurbekrachtiging vrij zwaar gaat. komt dat doordat de lhm aan vervanging toe is ofzo?
(dat gaat toch ook via de lhm?)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:ik zal de thermostaat maandag proberen te vervangen, als ik er niet uitkom dan horen jullie dat hier
is het slecht voor het blok om met zo’n koude motor rond te blijven rijden?ik vind trouwens dat als de bx nog koud is en net rijdt dat de stuurbekrachtiging vrij zwaar gaat. komt dat doordat de lhm aan vervanging toe is ofzo?
(dat gaat toch ook via de lhm?)
Koude motor is een verhoogde slijtage. Hoe sneller de motor op bedrijfstemperatuur, hoe beter.
Als de stuurbekrachtiging zwaarder gaat, dan is de eerste verdachte de LHM. LHM dient iedere 2 jaar danwel 60.000 km vervangen te worden.
bron voor meer info
http://www.tramontana.co.hu/citroen/cooling/cooling.html
Hier heb ik een tijd geleden e.e.a. gelezen, maar heb uit het hoofd een beetje kul geciteerd.
Ben abuis over twee thermokoppels, maar best is als je bovenstaande site zelf leest en vertaald.
Lijkt me zeer leerzaam.
Hoop je op weg te helpen,
met groet,
mvdb
Ik heb volgens mijn meter een te hoge motortemperatuur. Ik heb zelf de temperatuurmeter geinstalleerd (d.w.z. de sensor voor het oranje lampje verwijderd, een temperatuurgever er voor in de plaats geschroefd, het draadje achterop t dash verplaatst)
Maar zoals je ziet op de foto is hij te warm… :
Als ik flinke stukken rijdt gaat de temp naar ongeveer 100 graden op het metertje….
Ligt dat dan aan de temp.gever of aan het metertje?? Of zijn er andere oorzaken aan te wijzen als: een verstopte radiator, etc.
Hoe kan ik het beste zoeken naar de oorzaak?
It was the ZL-28-RV…..
Nu ik dit allemaal zo lees wil ik ook weten wat de temp. van mijn bix is.
Kijk ik op me dash!!! Zit daar geen temp meter!
Was dat nou?
Mvg Joost
Maktub schreef:Nu ik dit allemaal zo lees wil ik ook weten wat de temp. van mijn bix is.
Kijk ik op me dash!!! Zit daar geen temp meter!
Was dat nou?Mvg Joost
Welk type BX heb je? Een 1.4 ofzo? In de 1.4 zit zowiezo geen tempmeters, in sommige luxe uitvoeringen van een 1.6 wel, en in de 1.9 zowiezo…. correct me if i’m wrong
Ik heb hem er bij mij zelf ingebouwd, zoals beschreven
It was the ZL-28-RV…..