Ik rij soms in een diesel van een ander merk, vandaar in ‘ander onderwerp’. Het is een 2,5ltr 6cyl in lijn. Sinds een half jaar start deze auto slecht, zowel warm als koud. Twee keer gloeien helpt niet, doorstarten is de enige remedie. Als ‘ie eenmaal loopt dan loopt ‘ie ook goed.
Tijdens het rijden valt op dat ‘ie enorme rookwolken achterlaat als je aan het optrekken bent, dit gebeurt vanaf het moment dat de turbo erin komt (ongeveer bij 2200rpm). Als je een tijdje constant 80 in z’n 5 rijdt en dan op wilt trekken komt het wel eens voor dat de turbo helemaal niet reageert (daar lijkt het tenminste op). Je ziet dan alleen heel veel rook maar het duurt echt meer dan 10 sec. om om de 90 te komen.
Wie kan er een gooi doen naar de problematiek van deze diesel?
Alvast bedankt!
hoe zijn de filters enz en de afstelling van de diesel
gok op verstuivers of anders een turbo porbleempje..
maar het gaat om de 2.5cil TD van BMW?(ook in de omega etc. geleverd?)
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:
maar het gaat om de 2.5cil TD van BMW?(ook in de omega etc. geleverd?)
Daar gaat het om ja 330.000km trouwens!
Afstelling zal wel goed zijn, brandstoffilter en oliefilter zijn vervangen, gloeibougies zijn nieuw (want afgelopen winter deed ‘ie het helemaal niet meer). Verstuivers zijn er nog niet uit geweest, ik denk zelf ook in die richting maar vind het raar dat ‘ie wel gewoon mooi loopt…
Dan kan het ook nog de turbo zijn, die wordt namelijk niet gebruikt bij stationair…
Ik weet niet hoe BMW het destijds opgelost heeft maar op de PSA TD motoren had de pomp 2 standen, 1 voor het stationaire gedeelte en 1 voor als de turbo begon mee te werken..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
maar meestal voel je echt wel dat de turbo erin komt, dan trekt ‘ie best wel goed door! De turbo zelf lijkt me dus wel in orde… Aparte stand voor turbo op de brandstofpomp heb ik eigenlijk nooit van gehoord, hoe werkt dat dan?
Nou, bij een normale diesel heb je slechts 1 kanaal, maar aangezien een turbo bij vollast meer lucht in de inlaat perst moet je dus ook op dat moment meer brandstof hebben…
Op dat moment gaat dus dat 2e kanaal werken…
die laat meer brandstof door waardoor…efin, de rest ken je wel…
Een ongeblazen diesel heeft dat niet, want die heeft constant de beschikking over dezelfde hoeveelheid lucht…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Simpele Ziel schreef:
Op dat moment gaat dus dat 2e kanaal werken…
die laat meer brandstof door waardoor…efin, de rest ken je wel…
Nee, meer lucht is niet gelijk aan meer brandstof. Juist door meer lucht via de turbo te krijgen(en dan specifiek zuurstof) wordt het mengsel explosiever en levert de betere verbranding meer energie uit dezelfde hoeveelheid brandstof.
Verkocht, helaas schade gereden!
uhm, kan ook, maar die 2e trap zit er echt op hoor
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
SZ youre right, toen ik het poste twijfelde ik al; ergens kan dat behoorlijk stuk extra vermogen nooit alléén door betere verbranding komen, dus zal het toch ook wel met meer brandstofinspuiting gepaard gaan.
Verkocht, helaas schade gereden!
in de schreder met dat ding
gaan we hier een beetje zeuren over bmw
dit is een citroen forum niet voor niets heeft citroen destijds bmw voor de rechter gedaagd de cx td 2 was wel degelijk sneller
zo nu jouw probleem het kan olie verbruik zijn via de turbo
maar waarshijnlijk zit het in het volgende
de [turbo]druk in je inlaat moet doorgegeven worden aan je brandstofpomp meganisch of elektrisch
bij mechanisch gaat dit nog wel eens met een simpelslangetje
lek lekkend bij slangklemmen : ops:
Verbruikt deze diesel ook olie?
Het slecht starten kan wijzen op:
- verkeerde afstelling van de pomp (is deze mechanisch of elektronisch geregeld?) of pomp defect
- slechte verstuivers.
- slechte compressie.
2e trap op een diesel? Het is geen carburateur!! Alles gaat met dezelfde plunjers, alleen door een ingenieus hydrodynamisch samenspel wordt er meer diesel ingespoten. ALs je hier meer over wilt weten zou ik het boek dieseltechniek (ik meen van de heer Trommelmans) eens naslaan.
Het komt er gewoon bot op meer dat ie meer diesel kan verbranden als je er onder hoge druk meer lucht inbrengt. Zonder die extra lucht zou ie gaan roeten.
Je kan alleen voelen of de turbo erin komt als de brandstofpomp een goed werkende turbocompensatie heeft. Als die niet goed werkt voel je niks van de turbo (en zou je een meter moeten hebben om het te zien). Overigens, als je de turbo kan horen fluiten is dat ook altijd wel handig.
Dat enorme roken als de turbo erin komt zou kunnen duiden op slechte vertuivers of een verkeerd inspuitmoment of slechte compressie. Wat ook nog kan is dat ie olie verbruikt via de turbo en dan gaat ie ook onwijs roken als de turbo op gang komt.
Is toch lastig te diagnosticeren, zoiets.
algra schreef:
bij mechanisch gaat dit nog wel eens met een simpelslangetje
lek lekkend bij slangklemmen : ops:
Dan zal ie te weinig brandstof inspuiten en gaat ie zeker niet roken. Je merkt dan ook (te) weinig van de turbo.
Brandstofpomp? Turbocompensatie?
volgens mij praten we met zijn alle over hetzelfde zonder dat we dat doorhebben…
Ik ga hier geen heel technisch verhaal uitleggen over wat ik gelezen heb over TD motoren want daar heeft Voge helemaal niets aan. Maargoed, meer info is welkom betreffende de 6 cilinder….
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Hij gebruikt in ieder geval geen olie, de pomp is volledig mechanisch, compressie was afgelopen winter nog prima in orde en alleen naar de verstuivers is nog niet gekeken (die verdenk ik dan ook, hoewel ik dan ook een slechte stationaire loop zou verwachten). Ik heb er vandaag ruim 200km mee gereden en de turbo voel je er prima inkomen.
Er is één moment waarop je de turbo niet voelt: je rijdt een minuut of 5 80km/u in de 5e versnelling (cruise control) en daarna geef je ineens gas. Er komt dan een enorme dosis roet uit de uitlaat maar er gebeurt echt helemaal niks, het duurt echt heeeeeeel erg lang voordat je op de 90km/u zit..
Zou het ook kunnen zijn dat ‘ie te weinig lucht krijgt? Roeten doet ‘ie namelijk altijd wel.
Het slechte starten is vooral bij warme motor trouwens, vanmorgen bij koude motor startte ‘ie best redelijk.
Ik heb nu gelukkig weer gewoon de Xantia voor de deur staan, die morgen een verwenbeurtje krijgt bij het plaatselijke poetsbedrijf alhier.
algra schreef:gaan we hier een beetje zeuren over bmw
Wie heeft het hier over BMW??
Omega dus
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI