Een paar weken geleden had ik een belangrijk gesprek en mocht dus niet te laat komen. Uiteraard zal het net die dag verkeerd lopen en kreeg ik op de snelweg een klapband net toen ik een vrachtwagen aan het inhalen was
Veilig de vluchtstrook op gereden, bix in de hoogste stand, reservewiel onder de bak uit, kapotte band eraf, reservewiel erop en wat schetste mijn verbazing…..ik had het verkeerde wiel
Die lag dus onder de bx van mijn broer die we de dag erna weg zouden brengen, er niet op lettend dat om de gaten een ringetje zit om de prog-schroeven geschikt te maken. We hebben toen het beste wiel met de beste band gepromoveerd tot mijn reservewiel.
Daar stond ik dan….geen reservewiel…..of toch?
Ik heb namelijk altijd materiaal bij me, gooi weinig weg en ik had nog andere wielbouten bij me van een Golf volgens mij, maar die waren in elk geval kort genoeg. Probleem was dat de schroefdraad niet helemaal klopte met als gevolg dat ik nu dus de schroefdraad in de wielnaaf naar de hopjes heb geholpen
Ik moest wat, kon niet te laat komen, en stond daar ook niet bepaald geweldig op dat punt van de snelweg.
Wat is nu het beste…..ik kan geen 19 mm tap vinden om te proberen de schroefdraad te herstellen. Misschien ben ik van plan de gehele wielnaaf maar te vervangen….is dit een beetje te doen?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
marc, ik heb vandaag nog ff nagevraagd voor je. je kan die tap gewoon lenen van de monteur op het werk, maar hij raadt het af omdat de kans dat je het erger maakt groter is dan dat je het weer goed krijgt. zeker met zoiets belangrijks als een wiel.
dus zeg maar wat je wil.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Re: Vraagje over de wielnaaf
marx-7 schreef:Een paar weken geleden had ik een belangrijk gesprek en mocht dus niet te laat komen. Uiteraard zal het net die dag verkeerd lopen en kreeg ik op de snelweg een klapband net toen ik een vrachtwagen aan het inhalen was
Veilig de vluchtstrook op gereden, bix in de hoogste stand, reservewiel onder de bak uit, kapotte band eraf, reservewiel erop en wat schetste mijn verbazing…..ik had het verkeerde wiel
Die lag dus onder de bx van mijn broer die we de dag erna weg zouden brengen, er niet op lettend dat om de gaten een ringetje zit om de prog-schroeven geschikt te maken. We hebben toen het beste wiel met de beste band gepromoveerd tot mijn reservewiel.Daar stond ik dan….geen reservewiel…..of toch?
Ik heb namelijk altijd materiaal bij me, gooi weinig weg en ik had nog andere wielbouten bij me van een Golf volgens mij, maar die waren in elk geval kort genoeg. Probleem was dat de schroefdraad niet helemaal klopte met als gevolg dat ik nu dus de schroefdraad in de wielnaaf naar de hopjes heb geholpen
Ik moest wat, kon niet te laat komen, en stond daar ook niet bepaald geweldig op dat punt van de snelweg.Wat is nu het beste…..ik kan geen 19 mm tap vinden om te proberen de schroefdraad te herstellen. Misschien ben ik van plan de gehele wielnaaf maar te vervangen….is dit een beetje te doen?
Is het een achternaaf of een voornaaf?
Volgens de literatuur _kun_ je geen buitenste naafdeel overzetten van de achternaaf; ik heb dit wel een keer gedaan bij een garage en dat heeft ruim een ton lang prima gefunctioneerd zonder gebrom. Het wiellager is gewoon blijven zitten, misschien hebben we zelfs het donor-lager overgezet.
Is het een voornaaf dan kan ik je aanraden een andere fusee op te snorren; de naaf en buitenste wiellagerschaal zitten ernstig aan elkaar vast geklemd. Het wordt dan wiellager plus naaf vervangen, en dat kost je zoveel meer dan een fusee van de sloop…
Ich bin ein Breaker
Het is de voornaaf, maar dan weet ik genoeg. Ga die binnenkort maar effe op de sloop scoren dan. Zet ik het hele zooitje om.
Nooit gedaan, maar zo moeilijk kan het niet zijn denk ik…
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Het is de voornaaf, maar dan weet ik genoeg. Ga die binnenkort maar effe op de sloop scoren dan. Zet ik het hele zooitje om.
Nooit gedaan, maar zo moeilijk kan het niet zijn denk ik…
Idd. geen risico mee nemen. Je kan of een losse wielnaaf vervangen, maar aangezien de binnenring van het lager nauwelijks van de naaf is te krijgen zonder deze te slopen zul je dan ook het wiellager moeten vervangen. Dat laatste heb ik een keer laten doen door de automaterialenzaak waar ik het wiellager gekocht had.
Het enige wat je nog wel ff moet checken van een donorfusee is of de fuseekogel hiervan goed is. Deze moet zo strak zijn dat je de bout (dat deel dat je aan de draagarm vastzet) met moeite met de hand kan verdraaien. Uiteraard moet het rubbertje eromheen goed zijn, maar dat kun je nog los vervangen als de fuseekogel zelf wel goed is.
Ok Marten,
Bedankt voor de tip
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer