Na diverse malen als gast al de nodige info via het forum te hebben achterhaald ga ik nu ook actief het forum op!
de reden is de volgende.
Wanneer ik mijn Dsuper5 in de hoogste stand zet voor controle van de LHM blijft ie aan de achterkant op het hoogste punt hangen wanneer ik de handbediening weer lager zet. Pas wanneer ik de stand in de rijstand zet lazert de auto in één keer naar beneden; lijkt me nie goed voor de lakzakjes!
Van de week heb ik de lekzak linksachter vervangen, en daarna het schildje weggehaald waarachter de hoogteregelaar en bediening van de rijhoogte zit. De schanierpunten stonden droog. De buitenste bij de koker was verroest. Ik heb er de nodige kruiphoogte op gespoten en een nachtje laten trekken. Vervolgens een flinke klodder vet opgedaan en alles weer in elkaar gezet. Met als gevolg dat het niets geholpen heeft!!
Hoe nu verder? Graag hoor ik de nodige tips en trucs hoe dit te verhelpen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het lijkt alsof je hoogte regelaar aan vervanging toe is. Het centrale asje blijft hangen. Je kan deze dingen uitelkaar halen en heel secuur schoonmaken. Soms helpt dat voldoende. anders een gereviseerde erin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat betekent dat de hoogteregelaar gedemonteerd moet worden. Op zich lijkt me dat niet zo’n klus. Maar er gaan wel de wilde verhalen van rond van knappende leidingen die dan in het geheel vervangen moeten worden. Of valt dat risico wel mee?
Volgens mij is er al lange tijd daaraan niets gedaan.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lekker in de kruipolie en met een goede leidingsleutel proberen of de wartel los wil en de leiding niet meedraait! als je de leiding ziet torderen METEEN stoppen.
Gaat vaak goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je moet eerst eens kijken of het hefboompje aan de achterkant van de hoogteregelaar (dus voor de kijker rechts) goed te bedienen valt. Die zit soms vast in z’n scharnierpunt. Verder kan het ook goed zijn dat de stangetjes vast zitten en je hoogteregelaar wel goed is (was bij mij zo). Je kunt dit makkelijk zien door iemand anders de hoogte te laten verstellen terwijl jij kijkt of die beweging via de stangetjes ook daarwerkelijk bij de hefboom van de hoogteregelaar aankomt. Als je de hefboom met de hand heen en weer drukt moet de hoogte van de auto direct ook varieren.
Succes, kruipolie was bij mij niet genoeg… wat uiteindelijk hielp was het stangetje boven de hoogteregelaar demonteren zodat je alles weer gangbaar kunt maken.
Ok, ik moet dus eerst die stangen en scharnierpunten goed controleren. Kan dat zonder probleem uit elkaar gehaald worden?.. en daarna weer zonder probleem in elkaar. Moet er dan nog de rijhoogte worden gesteld?? Of moet dat alleen wanneer de hoofteregelaar wordt vervangen. Dan voorzie ik het probleem dat de gastank in de weg ligt. Die is gemonteerd op de bak waarin die (stabilisator)stang in ligt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hoogte wordt idd bepaald door de klem op de stabilisatorstang. Laat die zitten. Haal eventueel de hoogte regelaar eraf om maak alles goed schoon. Hiermee verstoor je de setting niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
vorige week kwam mijn achterkant niet meer omhoog. ik dus ook linksachter op onderzoek. dat is niet grappig alsie beneden staat!
anyway:
het kan ook zijn dat de stang die van voor naar achterloopt door de dorpel klemt. dat was bij mij zo.
deze loopt door drie geleiders en als er eentje schrankt…. en dat kan best na 40 jaar.
in dit geval gaat de hoogte hendel ook redelijk zwaar en schokkerig ?
.komma
Nou, het gaat niet soepel. In het verleden, toen alles nog goed werkte, ging het een stuk soepeler….......
Ho ben je erachter gekomen dat het euvel in de dorpel zit/zat??
zo:
eerst denken aan hoogte regelaar, wiel eraf, krik eronder, (die volgorde )kap eraf en id, beetje roest : hoopvol! kruipolie, vet… geen enkel effect. (herkenbaar?)
nagedacht over systeem, geprobeert het hendeltje inde regelaar zelf in te drukken, dat kon redelijk. van achter aan de hendel\stang getrokken. niets!
toen dorpel bekeken. de stang was onder de spanning helemaal krom gan staan en zocht ook voorin in de auto naar ruimte. trok in hoek van uitsparing voorin.
er is ook en geluid dat erbij hoort, als ie in een andere hoogte gaat lijtk ie erin te schieten. een lage pong. dat is de spanning van de stang die dan erdoor heenschiet. herkenbaar?
uiteindelijk was een van de ogen krom getrokken waardoor de stang helemaal geklemd was. en hij deed al een jaartje niet soepel functioneren.. telaat!
groetjes
succes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan voor de test het dorpel stangetje eens afkoppeleln van de hoogte regelaar. Dat kan in de hoek bij de dorpel waar ie van langsrichting naar dwars gaat.
Nu kan je zonder de handle binnen testen of je de achterkant op en neer kan laten gaan door aan het stangetje te trekken en te duwen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
hier heb ik ook een vraagje bij. sorry hoor,maar ik heb glijkaardige problemen bij de SM!
Als ik de Dames moet uit de garage halen moet ik ze allereerst in hoogste stand zetten om over de drempel te geraken! Eens buiten gereden,zet ik de SM weer in rijstand,waarbij je de 2 tussenstanden moet voorbij gaan!juist?
nu,als ik van in hoogste stand onmiddelijk naar rijstand ga,dan ploft ze ineens vooraan naar beneden! doe ik het stand per stand,dan werkt alles normaal! RAra,wie weet wat er scheelt hier,of is dit de normale gang van zaken? De DS doet dit ook,maar niet zo wild,tenzij ze in hoogste stand staat,ik de motor stil leg ,en haar dan laat zakken naar rijstand! dan gaat ze ook redelijk wild met een bonk omlaag.
ook hier graag een goed antwoordje please
Dominique;
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blooper,
Dat kan door een slechte hoogteregelaar voor. Door het commando in de rijstand te zetten gaat de hoogteregelaar drukweglaten maar door slijtage schiet ze haar doel voorbij. Ook door vervuiling aan het stangetje dat tussen je as en de regelaar zit kan dit optreden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Sander,
Kijk eens in de kofferbak onder de afdek plaat. Ik heb het zelfde euvel gehad alleen niet zo extreem als jij. Er zitten daar 2 stangen één om de hoogte te bepalen één voor de koplamp hoogte. Bij mij was het zo dat het hefboompje op de “torsiestang??” een beetje los zat. Waardoor hij wel aangreep maar naar verloop van tijd weer zakte. Misschien heb je er wat aan?
@lopezdijkstra:
Mijn gastank ligt daarop…....... kan er dus moeilijk bij.
Door allerlei andere zaken ben ik er nog niet aan toegekomen om iets aan het euvel te doen. Ik heb eerder al de stangetjes nabij de hoogteregelaar in de (kruip)olie/vet gezet, maar dat heeft nie gewerkt.
(Vanochtend bleef de auto weer op hoogte staan na de oppompen van de achterbanden)
Wordt vervolgd…....
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat bij mij goed werkte was het stangetje dat over de hoogteregelaar heen loopt losmaken van de hoogteregelaar. Dan kun je alle scharnieren vrij bewegen en gangbaar maken. Als-ie nog aan de hoogteregelaar vast zit kun je weinig en kruipolie deed bij mij ook helemaal niets…