Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Type Benzine soort Lood Ron Schone motor Compr. Verh.
2cv 6 Normaal Zonder 91 “s6” 7,9
Axel 11 Super Met 98 Neen 9
Axel 12 trs Super Met 98 Neen 8,7
C15 Normaal Zonder 91 Neen 8,2
Visa/visa club Normaal Zonder 91 “s6” 8,4
Visa 11E/11RE Super Met 98 “s6” 9,7
Visa 14 TRS Super Met 98 “s6” 9,3
AX 10 E Normaal Zonder 91 Neen 8,2
AX 11 E/RE/TRE Euro95 Zonder* 95 “s6” 9,4
AX 14 TRE/TZS Euro95 Zonder* 95 “s6” 8,8
BX Euro95 Zonder* 95 Neen 9,3
Bx 14 E/14RE Euro95 Zonder* 95 “s6” 9,3
Bx 16 RS/16TRS Super Met 98 Neen 9,5
Bx 16 TRI (puls air) Euro Zonder 95 “s6” 9,8
BX 19 TRS Super Met 98 Neen 9,3
Bx 19 TRI (kat) Normaal Zonder 91 “K6” 8,4
Bx 19 TRS (kat, puls air) Euro Zonder 95 “K6” 8,4
BX GTI Super Met 98 Neen 9,3
Bx GTI 16V Super Met 98 Neen 10,4
Cx 20 RE Euro Zonder * 95 Neen 9,2
Cx 22 TRS Super Met 98 Neen 8,75
Cx 25 IE Super Met 98 Neen 8,75
Cx 25 IE (kat) Normaal Zonder 91 “K6” 8
Cx 25 IE turbo 2 Super Met 98 Neen 8,5
Cx 25 IE turbo 2 (kat) Normaal Zonder 91 “K6” 7,75
C 25 1,8L/2L Normaal Zonder 91 Neen 8
C 35 Normaal Zonder 91 Neen 8
* Met lood (98 RON) toegestaan
Opmerkingen:
“s6” – motor voldoet aan de schone grenswaarden – beperking van CH- en Nox- uitworp (tegen zure regen) (er is verschil tussen tot 1400 cm3 en boven 1400cm3)
“k6” – toepassing van een katalysator.
De auto kan uitsluitend op LOODVRIJE BENZINE rijden.
Door loodhoudende benzine wordt de katalysator vernield.
Benzinesoort: N.B. Lood is een element dat zorgt voor het smeren van de kleppen en draagt bij tot het verhogen van het octaangetal.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
beetje lastig lezen maar doe je best
voor de liefhebbers heb ik het in een word bestandje staan.
Had dit gevonden tussen citroen papieren in Eveliens auto
Ps begrijp ik eruit dat je bij een Katloze Bx GTI of GTI 16V mk1 loodvervanger moet gebruiken tbv klep smering en verhogen van octaangehalte ???
dus zuiniger en beter gesmeert rijden???
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Typisch dat de 1100 blokjes in de Axel en de Visa lood nodig zouden hebben.
Onze 205 rijdt al twee ton op loodvrij (wel 98) en daar zit bij mijn weten hetzelfde blok in.
Ik zie trouwens ook nergens de combinatie 98 zonder lood.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
zonder lood zou wel kunenn maar met lood zou beter zijn voor de smering
98 zonder lood bestond in die tijd nog niet
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Je mist nog een 2cv zonder s6 die op 98 hoort te lopen. En 2cvtjes van voor 70 - 75 die lood nodig hebben.
Mij hebben ze trouwens altijd geleerd dat lood niks doet voor je octaan, daar moet je octane booster o.i.d. voor hebben.
Re: Welke benzine moet in mijn auto (modellen omstreeks 1988
McDean schreef:2cv 6 Normaal Zonder 91 “s6” 7,9
ligt bij een eend meer aan het blok dan aan het bouwjaar.
vanaf 1987 zijn eenden met 2 blokken geleverd.
1 die echt op 98/super moet, en de andere die 95 kan. 91 is echt te laag
ideale octaan voor een eend is 97 (v-power).
Lood heeft idd niks met octaan te maken, maar met de smering van kleppen en klepzittingen.
Octaan heeft met compressie te maken. Hoe hoger de compressie, hoe hoger het octaangetal moet zijn.
lood hoeft bij een eend vanaf bouwjaar 70 niet meer. Die blokken moeten wel op 98/super rijden
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Bedankt voor de aanvulling Tom!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
CitRoel schreef:Je mist nog een 2cv zonder s6 die op 98 hoort te lopen. En 2cvtjes van voor 70 - 75 die lood nodig hebben.
Mij hebben ze trouwens altijd geleerd dat lood niks doet voor je octaan, daar moet je octane booster o.i.d. voor hebben.
Dat klopt deels. Je octaangetal verandert niet, maar de kans op pingelen wordt wel verlaagd door lood. Dat is ook de reden dat ze het in de jaren twintig zijn gaan gebruiken.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Alcyone schreef:CitRoel schreef:Je mist nog een 2cv zonder s6 die op 98 hoort te lopen. En 2cvtjes van voor 70 - 75 die lood nodig hebben.
Mij hebben ze trouwens altijd geleerd dat lood niks doet voor je octaan, daar moet je octane booster o.i.d. voor hebben.
Dat klopt deels. Je octaangetal verandert niet, maar de kans op pingelen wordt wel verlaagd door lood. Dat is ook de reden dat ze het in de jaren twintig zijn gaan gebruiken.
Dat zou betekenen dat de verbranding zou verbeteren/vollediger worden door loodvervanger, en dus zuiniger zou gaan lopen/meer vermogen zou hebben.
Heb je hier ook een technische verklaring voor, behalve dat de kleppen (een heel klein microscopisch….) beetje beter hun werk zullen doen bij structureel gebruik van loodvervanger?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
patje74 schreef:Alcyone schreef:CitRoel schreef:Je mist nog een 2cv zonder s6 die op 98 hoort te lopen. En 2cvtjes van voor 70 - 75 die lood nodig hebben.
Mij hebben ze trouwens altijd geleerd dat lood niks doet voor je octaan, daar moet je octane booster o.i.d. voor hebben.
Dat klopt deels. Je octaangetal verandert niet, maar de kans op pingelen wordt wel verlaagd door lood. Dat is ook de reden dat ze het in de jaren twintig zijn gaan gebruiken.
Dat zou betekenen dat de verbranding zou verbeteren/vollediger worden door loodvervanger, en dus zuiniger zou gaan lopen/meer vermogen zou hebben.
Heb je hier ook een technische verklaring voor, behalve dat de kleppen (een heel klein microscopisch….) beetje beter hun werk zullen doen bij structureel gebruik van loodvervanger?
http://www.chm.bris.ac.uk/motm/leadtet/leadc.htm
http://www.leadedpetrol.co.uk/
http://www.radford.edu/~wkovarik/ethylwar/
Ik zie dat ik het mis heb, tetraethyl lood is wel degelijk een octaan booster.
Maar ik heb meerdere bronnen… een hele leuke is het boek “Een kleine geschiedenis van bijna alles” van Bill Bryson. Dat gaat over de geschiedenis van de wetenschap. Het hoofdstuk over lood in de benzine gaat over het miskleunen van de wetenschap en de industrie. Helaas heb ik het niet bij de hand maar ik geloof dat in 1 van de links wel staat wie het ontdekt heeft en welke maatschappij is opgericht. Zelfs vandaag de dag beweert die maatschappij dat tetraethyl lood NIET schadelijk is voor de gezondheid.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
dus als je Bx oid op lood kan lopen is dat zuiniger / beter?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
McDean schreef:dus als je Bx oid op lood kan lopen is dat zuiniger / beter?
Als je lood in je injectiemotor gooit (katalysator) dan is dat funest voor je kat. Alleen de oude BX-motoren (achtergekanteld, 150-serie) moesten op gelood 98.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik heb een carb maar wel een kat…
als ik de kat weghaal
dan kan ik hem een octaan boost geven
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Dus een BX Sport zou eigenlijk ook met lood moeten.. een dorpie verderop hier heeft het nog aan de pomp als ik het goed heb gezien..
Groet, Marco
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
msk69 schreef:Dus een BX Sport zou eigenlijk ook met lood moeten.. een dorpie verderop hier heeft het nog aan de pomp als ik het goed heb gezien..
Neen.
De 150 motor is oeroud, ik geloof dat die begin jaren 70 al werd gebruikt.
De 159A & 159B zijn produkten van mid jaren tachtig.
Vergeet niet dat de kleppen alleen gesteld kunnen worden door de nokkenas te verwijderen. Dat kleppenstellen hoeft zo weinig te gebeuren dat dat het bewijs is dat de klepzittingen gehard zijn en je met een BX Sport nooit benzine met loodvervanger hoeft te tanken.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY