Ik heb voor 300 euro een vakantieauto gekocht,waarschijnlijk tuf ik er de winter ook maar me door om m,n gti turbo te sparen.
Het gaat om een groen metallic bx 19 tzd ‘92 met 192000 km met een paar maanden apk.
Naast de standaard luxe is de auto voorzien van borbet velgen die voorzien zijn van chevrons,originele accesoire?.
Ook heeft de bx houtinleg en een origineel electrisch schuifkanteldak.
Het onderhoudsboekje zit er nog bij en is nog afgestempeld tot 160000 km in ‘04 door de dealer dus de km-stand is aanneembaar.
Optisch wat gebruiksporen o.a een deukje in het rechter voorscherm.
Die is vrij simpel te vervangen door een exemplaar in kleur.
Ik ben bezig de auto een grote beurt te geven,gaat in delen gebeuren in weekenden.
Vandaag heb ik de lhm ververst,en de voorbollen op druk gebracht.
Waarschijnlijk bleef de hoogteregelaar hangen,waardoor het systeem onder druk bleef,tjonge wat een smeerzooi.
Een distributieset en nwe voorschijven met blokken heb ik nu in bestelling staan.
Voor de rest start,en rijd ze super,goed op de bandjes nwe uitlaat.
Achterbanden zijn niet scheef afgesleten,geen gekraak dus de adals zullen ook nog wel aardig zijn.
Volgend weekend de olie verversen,de distributie plan ik even in.
Op zaterdag help ik altijd bij een citroenspecialist.
Als er een brug vrij is mag ik daar altijd gebruik van maken.
De rest van de reparaties/onderhoud zal ik ook een beetje bijhouden op deze topic.
Echt een leuke auto voor weinig geld.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Dat is netjes ja zo´n leuke TZD qua opties en stand .. en kleur
Voor dat geld !
Citroën D Special 1970
Onderhoud
Sinds ik de lhm ververst heb begint af en toe het stoplampje en het hydr. lampje te branden vaak maar even.
Er zit voldoende lhm in.
Het systeem was zwaar vervuild,en smeerde waarschijnlijk bijna niet meer.
Op de pomp zit behoorlijk wat speling,ik vermoed een te lage opbrengst.
Ik heb een cx pomp gevonden tussen m,n onderdelen,die op het vliegwiel na identiek is.
Misschien is het vliegwiel over te zetten,morgen in de garage een poging wagen.
Anders op zoek naar een 2dehands exemplaar.
Ik hoop morgen een dag voor mezelf te kunnen sleutelen,eens zien hoe de baas hierover denkt.
Dus motorolie en filter,brandstoffilter,voorraadbol en bollen achter vullen.
Distributie met spanrol vervangen,schijven en blokken voor vervangen.
Ashoes,en hydr.pomp vervangen,hoogteregelaars schoonmaken.
Dat zal mij als hobby-monteur wel niet lukken in een dag.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Re: Onderhoud
ray schreef:Ik hoop morgen een dag voor mezelf te kunnen sleutelen,eens zien hoe de baas hierover denkt.
Dus motorolie en filter,brandstoffilter,voorraadbol en bollen achter vullen.
Distributie met spanrol vervangen,schijven en blokken voor vervangen.
Ashoes,en hydr.pomp vervangen,hoogteregelaars schoonmaken.Dat zal mij als hobby-monteur wel niet lukken in een dag.
Gr Raymond
Dat weet ik wel zeker
(althans niet in je eentje)
Gisteren heb ik de ditributieriem en de spanrollen vervangen,kloteklus.
De schijven en de blokken zaten er zo op,de ashoes rechtsvoor ook.
Er loopt een slang naast het schutbord die naar een kunstofverdeelblok achter op de motor gaat,deze slang heb ik een aantal keer opzij gedrukt.
Gevolg,lekkage ,de boel losgeschroefd en er flink wat vloeibare pakking tussen gedaan,ik hoop dat het houd.
De hydrauliekpomp heb ik vandaag gedaan,het probleem is nog steeds niet opgelost.
De hoogteregelaar voor regelt ook niet meer af,schoonmaken of vervangen dus.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Vandaag een andere aandrijfas en debietregelaar gemonteerd,gelijk de bakolie maar ververst
De eerste debietregelaar die ik monteerde was defekt,leek net of de hydr.pomp aan het vastlopen was.
Op de een of andere manier kon hij z,n druk niet kwijt,natuurlijk eerst een andere pomp gemonteerd,die deed hetzelfde.
Daarna de 2de debietregelaar vervangen toen was het probleem opgelost.
Echt zo’n dag waar je niet vrolijk van word,de hoogteregelaar moet ook nog.
Over twee weken gaat de reis naar zweden,dan moet ze topfit zijn.
Gr,Raymond
Het was een cx of niks