Simpele Ziel schreef:De 1.8D heeft een mechanische pomp die bijgesteld kan worden…(brandstof/lucht verhouding)
Dat slecht starten lijkt een vacuum probleem wat veel 1.8 en 1.9 diesels hebben…
Leg dat eens uit ?
Het probleem van het knijpbalgje Bram , door haarscheurtjes in de opvoerleiding loopt de diesel terug naar achter de tank in waardoor die in het begin geen of niet voldoende brandstof krijgt..
Verder bepaalt de pomp de verhouding tussen lucht en brandstof…
Stel, je hebt voor de juiste verbranding 1 deel brandstof nodig en 1 deel lucht…
Als je de pomp te rijk zet(te veel brandstof) dan zal ie “verzuipen” en dus niet goed lopen…
Als je de pomp te arm stelt (te weinig brandstof. stel 1 deel diesel op 2 delen lucht) loopt ie ook niet goed…
In dit geval van de C15 lijkt het erop dat de pomp te arm staat.. dit kan zijn om bijv voor de technische keuring een betere CO waarde te halen..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Hoe kan ik controleren of dat mengsel goed is? Is het moeilijk af te stellen (voor de garage bedoel ik dan) Ik rij ook wel op PPO, kan dat er iets mee te maken hebben?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
soapwater schreef:Hoe kan ik controleren of dat mengsel goed is? Is het moeilijk af te stellen (voor de garage bedoel ik dan) Ik rij ook wel op PPO, kan dat er iets mee te maken hebben?
Greetz
Gooi er maar eens een (volle) tank gewone diesel in en kijk dan eens hoe hij loopt.
Ik denk dat het daar zeker mee te maken heeft.
soapwater schreef:Hoe kan ik controleren of dat mengsel goed is? Is het moeilijk af te stellen (voor de garage bedoel ik dan) Ik rij ook wel op PPO, kan dat er iets mee te maken hebben?
Greetz
Dat kan zeker…
Ik weet zo niet wat de precieze eigenschappen van PPO zijn maar ik gok dat je dan de pomp dan iets rijker moet zetten…
Bij de (diesel-vak)garage zullen ze dat vast wel kunnen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ga ik jullie ook in dit topic maar eens lastig vallen.
Volgens de RDW is het helemaal geen probleem als ik mijn GT wil ombouwen naar een diesel, als het maar wel een type blok is wat verkocht werd in het bouwjaar van mijn auto, namelijk 1985. Die blokken zijn natuurlijk niet te vinden maar ik kan ook nergens achterhalen (want ik ben mijn 1982-1988 vraagbaak kwijt) wat de naam was van die eerste incarnatie van de D9B. Verder weet ik dat het vermogen een paar PK is toegenomen maar ik vraag me af wat de verschillen zijn en of ik zo’n RDW man kan overhalen. Anders wordt het dus naar Lelystad en 350 euro ophoesten ipv 55.
Voordeel van de tweede optie is dat ik er gelijk een A8A in kan hangen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gek zeg, ik dacht dat de kennis hier zat. Zal ik maar dezelfde vraag stellen in het BX gedeelte?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
nou, als dieselleek, maar wel met een vraagbaak 82-86, heb ik besloten dat het bloktype 162 is.
1905cc, 65pk, en hij zat in de 19D, RD en TRD
dat zocht je toch?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Alcyone schreef:Ga ik jullie ook in dit topic maar eens lastig vallen.
Volgens de RDW is het helemaal geen probleem als ik mijn GT wil ombouwen naar een diesel
1) Uit belangstelling: waarom zou je dat nou willen doen? Als je de kilometerprijs naar beneden wilt hebben, is een gasinstallatie dan niet een iets eenvoudigere oplossing?
2) In een GT (met bijbehorend prestatieniveau) hoort natuurlijk een A8A / AJZ of weet ik hoe die 1800TD’s heten. Maak er meteen een 1900TD van, trekt beter en redelijk aanbod.
Misschien past dit project idd beter in het BX-subforum.
rb schreef:Alcyone schreef:Ga ik jullie ook in dit topic maar eens lastig vallen.
Volgens de RDW is het helemaal geen probleem als ik mijn GT wil ombouwen naar een diesel
1) Uit belangstelling: waarom zou je dat nou willen doen? Als je de kilometerprijs naar beneden wilt hebben, is een gasinstallatie dan niet een iets eenvoudigere oplossing?
2) In een GT (met bijbehorend prestatieniveau) hoort natuurlijk een A8A / AJZ of weet ik hoe die 1800TD’s heten. Maak er meteen een 1900TD van, trekt beter en redelijk aanbod.
Misschien past dit project idd beter in het BX-subforum.
waarom dat nou weer…..
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
hel1 schreef:nou, als dieselleek, maar wel met een vraagbaak 82-86, heb ik besloten dat het bloktype 162 is.
1905cc, 65pk, en hij zat in de 19D, RD en TRD
dat zocht je toch?
Dank je wel!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
rb schreef:Alcyone schreef:Ga ik jullie ook in dit topic maar eens lastig vallen.
Volgens de RDW is het helemaal geen probleem als ik mijn GT wil ombouwen naar een diesel
1) Uit belangstelling: waarom zou je dat nou willen doen? Als je de kilometerprijs naar beneden wilt hebben, is een gasinstallatie dan niet een iets eenvoudigere oplossing?
2) In een GT (met bijbehorend prestatieniveau) hoort natuurlijk een A8A / AJZ of weet ik hoe die 1800TD’s heten. Maak er meteen een 1900TD van, trekt beter en redelijk aanbod.
Misschien past dit project idd beter in het BX-subforum.
De reden is eenvoudig. Ik wil graag de automaat die ik heb liggen inbouwen maar wil niet gebukt gaan onder het enorme verbruik wat er gekoppeld zit aan een 1.9 met carb. LPG is op zich inderdaad interessant zeker omdat ik gisteren heb gesolliciteerd bij een LPG specialist in Arkel, maar inbouwen kost nog altijd meer dan ombouwen naar diesel (doe het zelf, overigens). Verder vind ik het verlies van bagageruimte ontzettend jammer en een ringtank is weer erg duur. Voordeel van LPG is weer dat ik de ontzettend stille loop van deze motor niet hoef te missen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Mag een ringtank trouwens wel onder in het rekje hangen?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Simpele Ziel schreef:Mag een ringtank trouwens wel onder in het rekje hangen?
Je schroeft ‘m natuurlijk vast aan de kofferbakbodem, het rekje haal je weg.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zolang hij niet het laagste punt van de auto is, mag het.