Herstel electra na uitbouw startonderbreker BXgti automaat92
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 23 oktober 2004 12:05 AM

Hum, heb net een nieuwe aankoop gedaan en kom (bij politicontrole) pijnlijk achter een mankement in de elektra, mogelijk veroorzaakt door beunhazerij met een startonderbreker.
De boel is er uitgehaald door vorige baas, maar nu mankeert het aan stroom op de startmotor. ERRUG naar met een auw-tomaat Surprisedops:

En het ergste is dat ik er geen last van had, maar mijn vriendin wel. Heb juist een andere BX gekocht opdat zij weer met vertrouwen in de auto zal stappen. Vorige liep warm enhet gas deed maf (bx16 tri uit 88 met koppakkingproblemen, zie mijn andere onderwerp daarover).
Nou ga ik dus de elektra te lijf en wil ik de bekabeling weer herstellen van relais/zekeringkast-contact-startmotor.
Het lijkt erop dat de printplaat waar de zekeringen en de relais opzitten kapot is; soms dooft de dashboardverlichting als ik er aan rommel (ik hoor je denken: NIET ROMMELEN!).
Maar als je weg mag rijden bij een politiecontrole, maar je KAN NIET dan is dat quite f**8chtig! Surprisedops:

Wie heeft nog wat elektraspul en kennis ?
Heeeel graag. Misschien in ruil voor wat onderdelen van mijn ouder break,  misschien in ruil voor de hele break (zonder voorscherm, want die wil ik in de gti bouwen.

met groet,
mcvdberg

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 23 oktober 2004 04:19 AM
  [ # 1 ]

de reden dat ik hem niet zou kopen is persoonlijk…..ik heb een hekel aan automaten Confused
ik vind met een automaat het hele rijden geen drol meer aan…maar goed, dat was niet de vraag.

elektronica is en blijft altijd lastig, misschien dat je schema’s op de kop kan tikken. ga je die vast bestuderen. scheelt misschien al een hele hoop dan.  Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 oktober 2004 04:56 AM
  [ # 2 ]

Op de download server kun je de Haynes BX downloaden, het schema daarin is wel lastiger te begrijpen maar geeft meer info als je het éénmaal door heb. De schema’s in de vraagbaak zijn wat maklijker.

Of probeer het eens bij een specialist die gespecialiseerd in elektra, Simpele Ziel heeft mij ooit verteld dat er in Den Haag zo een specialist zit. Weet de naam van die garage niet meer.

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 23 oktober 2004 12:09 PM
  [ # 3 ]

ouwe man

ik vind met een automaat het hele rijden geen drol meer aan…

Ja vortex, het is iets anders nu, maar het is of lijkt mij nu een uitkomst ivm autodelen.

Okay, ga kijken in get schema en heb ook al een beunhazige noodoplossing opgedroomd (over bezetenheid gesproken); een nood-stroom-touwtje van de accu naar de startermotor, alleen voor de nood.

met groet en een werkeloos linkerbeen, Wink
mvdb

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 27 oktober 2004 04:30 AM
  [ # 4 ]

het "spook van de startonderbreker" ontmaskerd!

Het vreemde fenomeen van plots niet willen starten van mijn automaat ligt heel waarschijnlijk aan de afstelling van de keuzehendel (de pook van de automaat); hij kan/mag alleen kunnen starten in de parkeer- en neutraalstand (volgens P.H. Olving) en door uitproberen weet ik dat er ook gestart kan worden in “A” (Arrière = Drive) en “R”.
Noodoplossing wordt dus rommelen met de ‘wandelstok’ en uiteindelijk de bedieningskabel en keuzehendel afstellen.

Tenzij iemand nog uit ervaring mij iets anders kan adviseren?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 27 oktober 2004 04:11 PM
  [ # 5 ]

Kan je niet klooien met de stand van de automaat om hem toch te laten starten? Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een CX prestige waarvan de indicator ook hele andere dingen aangaf dan de daadwerkelijke stand van de automaat.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 28 oktober 2004 02:54 AM
  [ # 6 ]

noodoplossing voor niet starten

JA, heb al met mijn co-pilote doorgenomen wat- en hoe te doen wanneer het ons weer zou overkomen.
Erg genoeg is het tot nu toe alleen haar overkomen en dat is niet leuk voor haar. Maar dit laatste inzicht maakt alles weer een stuk dragelijker.
Het wordt schakelen metlinkerhand aan de ‘pook’, voet op de rem en starten met rechts. Eigenlijk heel eenvoudig en ik hoef niet te rommelen met bedrading.
EWn ... heb mogelijk een prima startmotor reserve achterin liggen. Vorige eigenaar heeft ook startproblemen gekend.

Nu het stuurhuis; dat kan mogelijk ook eentje worden ZONDER stuurbekrachtiging. Krijg je alleen maar spierballen van en er kan minder aan kapot.
Hopelijk passen break-stuurhuizen ook op gti ivm breder spoor (wel een paar cm, moet wel te stellen zijn)

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 29 oktober 2004 01:26 PM
  [ # 7 ]

Startduivel nog steeds niet verholpen

POTGROND!
Gisteren weer en vanochtend ook weer; niet aanslaan van de startmotor.

Rommelen met de keuzehendel (zoals de pientere pook genoemd wordt) geeft geen uitkomst.
Zemeteen weer even proberen.
Kloppen van de startmototr doet ook nada.

POTGROND!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook