Citroën staat er nu niet direct bekend om z’n degelijkheid. Door de bank genomen valt het allemaal redelijk mee, maar er zijn idd van die typische dingetjes zoals 5 decenia lekkagegevoelige stuurhuizen, of b.v. de raammechaniek van de XM type II. Maargoed het is zoals het is; de XM wordt al 6 jaar niet meer gemaakt en dat mechanisme dus waarschijnlijk ook niet meer. Nu is het gewoon een kwestie van slim inkopen en een beetje huisvlijt en je hebt weer een prima raambediening. Er zijn hier legio mensen op het forum (incl ik) die een klein voorraadje bij elkaar sprokkelen aan onderdelen, voor het geval er eens zo’n gevoelig onderdeeltje de geest geeft.
Animal triste post coitum
Ik kwam enkele dagen geleden op Speurders of Marktplaats nog een elektrische raambediening tegen. Ze worden dus nog wel aangeboden. Zelf heb ik er eentje gehaald bij de schone sloperij in Marknesse. Kostte ongeveer 100 euri, en daarna enkele uren sleutelen, want bij een type II kom je er inderdaad niet makkelijk bij. Maar het is wel te doen.
En een setje Torx aanschaffen is bij een Citroen ook niet overbodig. Buiten het openen van de deuren heb je voor alles een Torx nodig.
XM 2.1D ‘92 (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)
Sorry, het is Nagele en niet Marknesse.
Maar ja, vanuit Zoetermeer maken die paar kilometers ook niet meer uit.
XM 2.1D ‘92 (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)
Ik vind het wel veel geld wat ik hier links en recht hoor wat betaald wordt voor raammechanismen. Ik heb een Gronings forumlid 2x meegeholpen met het slopen van een type II voor o.a. dit onderdeel en meer dan €35 p.s. werd er toch echt niet betaald.
Animal triste post coitum
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2862.jpg)
Totaal aantal Berichten: 478
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Begrijp ik het goed en is hier iemand op zoek naar een compleet mechanisme voor de bestuurderskant van de type 2 ?
Ik heb als het goed is zo’n ding liggen, verkeerd ingekocht, omdat ik het mechanisme zocht voor achter en type 1. Volgens mij heb ik er wel mee lopen rommelen, maar hij is nog compleet.
Mocht er interesse voor zijn, dan wil ik wel kijken of ik hem nog heb liggen. De prijs is zacht (ik heb er geloof ik 40€ voor betaald en speel het liefst quitte) en als ik er echt aan heb lopen rommelen dan kijk ik dat eerst na.
Ik hoor het wel, als ik moet gaan kijken in de berging.
Nu C5 tijger…
xm raammechanisme lv type 2
jazeker, ik zoek zo’n mechanisme. Geef me even je persoonlijk email adres. Dat werkt makkelijker. Het mijne is: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Groeten
Leo
xm ruit
ik heb een raammechaniek kunnen bemachtigen voor een verantwoorde prijs en zal jullie op de hoogte houden hoe het is verlopen met het monteren.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
De serie 2 raammechanismes zijn gewoon te repareren…....Hij gaat kapot doordat de staalkabel doorroest…...Via E-bay kan je kant-en-klare reparatie-sets met RVS kabel kopen voor 2 tientjes
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem,
Ik heb even gezocht op E-bay maar kom ze niet tegen,
heb je een linkje?
Grtz,
Sjako
En anders naar de fietsenzaak voor 2 RVS remkabeltjes en een paar afsluitoogjes. Kost minder dan een tientje, werkt ook perfect!
Jan
Hoe weet je dan de juiste lengtes? Met die gebroken kabel
is het niet meer zo makkelijk na te gaan…
Sjako
Beetje experimenteren. Je bevestigt ze eerst in het wieltje van de motor; daarna in het schuifding dat het raam op en neer laat gaan. Systeem moet een beetje onder spanning staan (de spanveren bij de motor pakweg een cm ingedrukt). Dan testen en als alles goed is de kabels afknippen en de bevestigingsoogjes in het schuifding goed vast aandraaien. D’r zijn trouwens een paar goede handleidingen op het XMNL forum van (inclusief foto’s).
Succes en groeten,
Jan
ruit van de linkervoordeur
dat schuifding in de deur heet volgens mij een raamgeleider. Dat is een onderdeel dat in de 2cv wereld onbekend is.
ruit xm
ik heb via de onderdelenlijn een mechaniek gekocht. er bestaan verschillen in deze mechanieken. Bij het defecte mechaniek liep de kabel open en bloot bij het ‘nieuwe’mechaniek zit er een kunststof huisje omheen. Het monteren van het mechaniek heeft ongeveer 2 en een half uur gekost.
xm lv ruit raam mechaniek
Ben ik er toch nog niet helemaal. Je hebt aan de bovenzijde van het deurpaneel dat schuifje van de vergrendeling. Als ik dat monteer en ik hoor keurig klik werkt de vergrendeling toch niet.Maar hoe krijg ik dat nu voor elkaar. Ik denk erover om het deurpaneel aan de onderzijde los te halen en het ijzertje vast te houden terwijl ik de plastic schuifje er van bovenaf op probeer vast te klikken. Weet iemand een andere oplossing?