Hoe haal je de stekker uit de ECU?
marcovdb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2006

Gepost: 27 augustus 2006 12:02 AM

Hallo allemaal,

Mijn eerste berichtje hier. Ik heb sinds een jaar een Saxo uit ‘97. Hij heeft af-en-toe wat problemen (zoals een onregelmatig “stationair” toerental van 1500-2000 rpm, wat waarschijnlijk leidt tot schokken tijdens het rijden.) en na wat zoeken op internet wil ik nu een aantal sensoren gaan doormeten. Ik heb de “Vraagbaak” en daar staat netjes in welke pinnentjes welke weerstand zouden moeten hebben. Alleen… ik krijg die stekker niet uit de ECU!
Er zit een metalen vergrendeling op en als ik daaraan trek komt de stekker netjes met 1 kant los, maar aan het andere uiteinde blijft hij steken met een soort weerhaken. Doe ik iets fout? Het kan toch niet zo moeilijk zijn? Maar goed, als iemand een idee heeft hoe ik dat ding los krijg, dan hoor ik dat graag. Ik heb een Saxo 1.1i, met motor code TU1M+ en een BOSCH MA3.1 ECU.

Alvast bedankt,
Marco

Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 augustus 2006 12:10 AM
  [ # 1 ]

Ik heb er ook al naar zitten kijken, maar het ziet er makkelijker uit dan dat het is..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 27 augustus 2006 03:15 AM
  [ # 2 ]

Zou je er wel aan beginnen asl je de stekker al niet los krijgt?  Very Happy

Je moet de metalen vergrendeling omhoog halen zodat die kant los is, dan kun je de stekker aan die kant voorzichtig omhoog halen en net voor hij zo’n 90 graden gekantelt is kun je hem aan de andere zijde los haken.

Het is mogelijk dat je de computer eerst los moet draaien, anders heb je te weinig ruimte Wink .

Profiel  
 
marcovdb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2006

Gepost: 27 augustus 2006 03:46 PM
  [ # 3 ]

Bedankt Blade, net de ECU losgeschroeft en de stekker losgehaald. Was niet zo moeilijk. Even meten en nu blijkt mijn “activator stationair toerental sensor” maar een weerstand van 4 ohm te hebben (terwijl het 36 ohm zou moeten zijn).
Even ge-googled en verrassend weinig resultaten gevonden. Dus ik heb geen idee wat die “activator stationair toerental sensor” nou precies doet. Weet iemand dat?

Gr,
Marco

Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 27 augustus 2006 04:48 PM
  [ # 4 ]

Die regelt jouw stationair toerental, wordt normaal gesproken stationaire regelmotor genoemd. Deze zit, als je voor de auto staat, rechts van het gasklephuis.

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 27 augustus 2006 05:12 PM
  [ # 5 ]

In gewoon Nederlands heet dat een stationair regelklep


GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
marcovdb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 26-08-2006

Gepost: 27 augustus 2006 05:24 PM
  [ # 6 ]

Oftewel een stappenmotor, toch? Dan valt het kwartje Idea
Op dit forum en overal op internet hebben mensen vergelijkbare problemen (fluctuerend stationair toerental, verlaagd stationair toerental met airco / lichten aan) met altijd als suggestie dat de stappenmotor schoongemaakt zou moeten worden. Dat ga ik vanavond eens proberen… Ik heb goede hoop dat ik dan eindelijk van mijn problemen af ben.  Cool

Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 augustus 2006 04:03 PM
  [ # 7 ]
marcovdb schreef:

Oftewel een stappenmotor, toch? Dan valt het kwartje Idea
Op dit forum en overal op internet hebben mensen vergelijkbare problemen (fluctuerend stationair toerental, verlaagd stationair toerental met airco / lichten aan) met altijd als suggestie dat de stappenmotor schoongemaakt zou moeten worden. Dat ga ik vanavond eens proberen… Ik heb goede hoop dat ik dan eindelijk van mijn problemen af ben.  Cool

Meet ‘m voor de grap nu (na de operatie) nog eens?

Het lijkt me in generieke zin gesproken sterk dat een blijkbaar foute waarde (iig buiten het domein) op een sensor opgelost kan worden door een handeling aan de actuator (in dit geval de stappenmotor).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook