Even een vraagje aan de medeforumers….
Kunnen jullie aangeven waar precies de EGR klep zit in een C5 2.0 Hdi?
Is het veel werk om het spul los te maken?
Heb al veel gelezen over dit onderwerp, maar kan niet vinden waar ’ t ding precies zit.
Groeten,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
En terwijl we toch bezig zijn :
Waar zit dat ding precies bij een 2.2 HDI svp ?
Dank
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Wat wil je er aan “los” maken als ik vragen mag en waarom? :
ik heb al een poos af en toe in het display de melding “storing uitlaatgas” staan.
Na een poosje reset de zaak zich blijkbaar weer, maar het komt regelmatig voor.
Als ik het forum zo eens doorlees zie ik dat het vaak om de egr klep gaat.
Preventief wil ik kijken of ik ook bagger in het klephuis heb en of de soldeerverbindingen nog correct zijn.
Dus weet iemand waar dat ding precies zit?
Alvast bedankt!
Groeten,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
wellicht zit hier iets bij
stuur anders fff een pb’je naar deeluh
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor je reactie!
Dat draadje heb ik inderdaad al eens doorgelezen, daarom denk ik ook dat in mijn geval de egr klep de oorzaak is.
Helaas staat daar nergens vermeld waar hij precies zit en wat er allemaal los moet.
Vandaar mijn vraag…..
Vriendelijke groet,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Het gaat in dat topic trouwens over een 2.0i 16v (benzine dus).
Jij hebt volgens je eerste bericht een HDI….......
Ik heb nog nooit problemen gezien met een EGR-klep van een 2.0 HDI 8v
En de melding “storing uitlaatgas” is gewoon een standaard melding als er zich een probleem (storing) voordoet in het motormanagement.
Ik zou dus de auto eerst een keer laten uitlezen en kijken welke storing er opgeslagen is.
Waarschijnlijk is het namelijk iets anders dan de EGR-klep.
Hier heb je een schematisch overzicht van van de 2.0l (DW10ATED)
gr.
Frank
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
Blade_ schreef:Het gaat in dat topic trouwens over een 2.0i 16v (benzine dus).
Jij hebt volgens je eerste bericht een HDI….......Ik heb nog nooit problemen gezien met een EGR-klep van een 2.0 HDI 8v
En de melding “storing uitlaatgas” is gewoon een standaard melding als er zich een probleem (storing) voordoet in het motormanagement.
Ik zou dus de auto eerst een keer laten uitlezen en kijken welke storing er opgeslagen is.
Waarschijnlijk is het namelijk iets anders dan de EGR-klep.
Ik denk dat een heleboel mensen op dit forum meer willen weten over die EGR-klep omdat de super-garagehouders met hun super-lexias alleen maar kunnen vaststellen dat er niks mis is, of dat een “simpele reset” het zaakje zogezegd oplost”.
Er is blijkbaar een groot verschil tussen wat een bestuurder op de baan meemaakt en wat een Lexia meet op een stilstaande wagen.
EN het ziet ernaar uit dat de garagehouders de gemakkelijkste (Lexia-weg) kiezen.
Of zie ik het verkeerd ?
Vriendelijk verzoek om GEEN commentaar te geven indien je nog nooit onoplosbare problemen gehad hebt.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Bedankt voor het schema.
Natuurlijk laat ik hem ook even uitlezen, maar als ik de probleemlijst zo eens lees, is het ook voor de garagehouders niet altijd eenvoudig een diagnose te stellen, ook niet na uitlezing van de storingsmelding.
Ik zal even vertellen wat ik vorige week meemaakte op de terugweg uit Zwitserland met de caravan er achter;
Ter hoogte van Frankfurt, op de autobahn, kapte de motor er ineens mee!
Ik kon nog net ontkoppelen en de auto op de vluchtstrook zetten, net voor een afrit. Levensgevaarlijk!
Storingsmelding: storing uitlaatgas.
Na ca 2 minuten gewacht te hebben, de wagen opnieuw gestart, voorzichtig weggereden, nagenoeg direct hetzelfde.
Weer even gewacht, opnieuw gestart en vervolgens tot aan huis (Drenthe) geen enkel probleem meer gehad.
Onderweg in Duitsland nog even getankt, en na het starten geen oplichtend servicelampje meer gezien.
Ik denk dat dit voor een garagehouder moeilijk te vinden zal zijn, maar ik laat er wel even naar kijken.
We zijn ons in ieder geval doodgeschrokken!
Groeten,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Frenchie schreef:
Ik denk dat een heleboel mensen op dit forum meer willen weten over die EGR-klep omdat de super-garagehouders met hun super-lexias alleen maar kunnen vaststellen dat er niks mis is, of dat een “simpele reset” het zaakje zogezegd oplost”.
Er is blijkbaar een groot verschil tussen wat een bestuurder op de baan meemaakt en wat een Lexia meet op een stilstaande wagen.
EN het ziet ernaar uit dat de garagehouders de gemakkelijkste (Lexia-weg) kiezen.Of zie ik het verkeerd ?
Vriendelijk verzoek om GEEN commentaar te geven indien je nog nooit onoplosbare problemen gehad hebt.
1. Problemen die zich soms voordoen zijn in de regel moeilijk op te lossen met 100% zekerheid.
2. Er zullen ongetwijfeld garagehoduers zijn die de makkelijke weg kiezen, maar lang niet iedere garagehoduer doet dat. Er zijn ook garagehouders die echt hun best doen het probleem van de klant op te lossen.
3. Ik vindt jouw reactie zwaar overdreven en eigenlijk ook overbodig om zo’n reactie te geven. Maar dat krijg je vaak met mensen die denken alles beter te weten .
4. Mijn advies voor de TS was alleen maar om te voorkomen dat hij dingen gaat doen die achteraf dus overbodig blijken te zijn omdat de storing misschien wel in een ader gebied zit, zoals brandstofdruksensor o.i.d..
Jongens, niet aangebrand gaan doen hoor!
Jullie hebben me in ieder geval al prima geholpen.
Natuurlijk zal mijn garagehouder (BM in Groningen) zijn best doen om het probleem te localiseren.
Maar ik mag ook graag zelf even kijken naar bv slechte contacten, verstopping e.d.
Groeten,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Blade_ schreef:
Maar dat krijg je vaak met mensen die denken alles beter te weten .
Ho maar Blade_, ik heb niet de indruk van mezelf dat ik alles beter weet hoor. Wel integendeel (ik weet van wagens de ballen af), maar ik heb zelf ook een probleem met mijn C5 waarvoor hij telkens weer aan de Lexia gehangen wordt : de oplossing heeft die Lexia nog steeds niet gegeven.
Hij zal dat waarschijnlijk ook nooit doen, want hij is (volgens mij - maar wie ben ik ?) niet geschikt om trillingen in de voortrein op te sporen. Daarom mijn botte opmerking dat vele garagehouders denken dat de wagen 200% in orde is wanneer de Lexia niets fouts vindt.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
@Frenchie: misschien bedoelde je het niet zo, maar zo kwam het wel over .
En als de Lexia of een andere tester geen foutcode geeft is het niet altijd zo dat er geen mankement is. De computer in de auto moet het “defect” namelijk wel als storing herkennen. Dit hoeft niet altijd zo te zijn als een sensor bijvoorbeeld een afwijkende waarde geeft die wel binnen de toleranties van de computer valt.
Om een auto uit te lezen voor trillingen is trouwens wel raar, of hebben we het over trillingen van de motor?
Blade_ schreef:@Frenchie: misschien bedoelde je het niet zo, maar zo kwam het wel over .
En als de Lexia of een andere tester geen foutcode geeft is het niet altijd zo dat er geen mankement is. De computer in de auto moet het “defect” namelijk wel als storing herkennen. Dit hoeft niet altijd zo te zijn als een sensor bijvoorbeeld een afwijkende waarde geeft die wel binnen de toleranties van de computer valt.
Om een auto uit te lezen voor trillingen is trouwens wel raar, of hebben we het over trillingen van de motor?
Het zijn trillingen (eerder schommelingen/snokjes) in het stuurwiel die niet te wijten zijn aan onballans.
Het zijn de foutjes in het wegdek die via de directie naar het stuurwiel overgebracht worden. Op een “biljart-wegdek” is er geen vuiltje aan de lucht. Van zodra het wegdek wat oneffenheden of onregelmatigheden vertoont vertelt het stuurwiel mij dat allemaal haarfijn.
Over een goed geplaatst riooldeksel rijden resulteert soms in een hevige schok in het stuurwiel, maar soms voel ik er helemaal niets van terwijl het om hetzelfde riooldeksel gaat.
De stuurstang is al vervangen, de 4 wielen werden al een 10-tal keer geballanceerd, en verder heeft de Lexia al ettellijke 10-tallen keren verteld dat mijn C5 volledig in orde is.
Dit speelt vanaf het ogenblik dat ik de wagen kocht = 4 jaar = 70000 Km.
Ik begin er echt genoeg van krijgen, want dit is zeer vervelend en oncomfortabel.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat