Hallo allemaal,
Mijn eerste berichtje hier. Ik heb sinds een jaar een Saxo uit ‘97. Hij heeft af-en-toe wat problemen (zoals een onregelmatig “stationair” toerental van 1500-2000 rpm, wat waarschijnlijk leidt tot schokken tijdens het rijden.) en na wat zoeken op internet wil ik nu een aantal sensoren gaan doormeten. Ik heb de “Vraagbaak” en daar staat netjes in welke pinnentjes welke weerstand zouden moeten hebben. Alleen… ik krijg die stekker niet uit de ECU!
Er zit een metalen vergrendeling op en als ik daaraan trek komt de stekker netjes met 1 kant los, maar aan het andere uiteinde blijft hij steken met een soort weerhaken. Doe ik iets fout? Het kan toch niet zo moeilijk zijn? Maar goed, als iemand een idee heeft hoe ik dat ding los krijg, dan hoor ik dat graag. Ik heb een Saxo 1.1i, met motor code TU1M+ en een BOSCH MA3.1 ECU.
Alvast bedankt,
Marco
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
Ik heb er ook al naar zitten kijken, maar het ziet er makkelijker uit dan dat het is..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Zou je er wel aan beginnen asl je de stekker al niet los krijgt?
Je moet de metalen vergrendeling omhoog halen zodat die kant los is, dan kun je de stekker aan die kant voorzichtig omhoog halen en net voor hij zo’n 90 graden gekantelt is kun je hem aan de andere zijde los haken.
Het is mogelijk dat je de computer eerst los moet draaien, anders heb je te weinig ruimte .
Bedankt Blade, net de ECU losgeschroeft en de stekker losgehaald. Was niet zo moeilijk. Even meten en nu blijkt mijn “activator stationair toerental sensor” maar een weerstand van 4 ohm te hebben (terwijl het 36 ohm zou moeten zijn).
Even ge-googled en verrassend weinig resultaten gevonden. Dus ik heb geen idee wat die “activator stationair toerental sensor” nou precies doet. Weet iemand dat?
Gr,
Marco
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
Die regelt jouw stationair toerental, wordt normaal gesproken stationaire regelmotor genoemd. Deze zit, als je voor de auto staat, rechts van het gasklephuis.
In gewoon Nederlands heet dat een stationair regelklep
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Oftewel een stappenmotor, toch? Dan valt het kwartje
Op dit forum en overal op internet hebben mensen vergelijkbare problemen (fluctuerend stationair toerental, verlaagd stationair toerental met airco / lichten aan) met altijd als suggestie dat de stappenmotor schoongemaakt zou moeten worden. Dat ga ik vanavond eens proberen… Ik heb goede hoop dat ik dan eindelijk van mijn problemen af ben.
Saxo 1.1i Tropic 09-1997 TU1M+ motor
marcovdb schreef:Oftewel een stappenmotor, toch? Dan valt het kwartje
Op dit forum en overal op internet hebben mensen vergelijkbare problemen (fluctuerend stationair toerental, verlaagd stationair toerental met airco / lichten aan) met altijd als suggestie dat de stappenmotor schoongemaakt zou moeten worden. Dat ga ik vanavond eens proberen… Ik heb goede hoop dat ik dan eindelijk van mijn problemen af ben.
Meet ‘m voor de grap nu (na de operatie) nog eens?
Het lijkt me in generieke zin gesproken sterk dat een blijkbaar foute waarde (iig buiten het domein) op een sensor opgelost kan worden door een handeling aan de actuator (in dit geval de stappenmotor).
Ich bin ein Breaker