Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
gisteren reed ik een parkeergarage in en stuurde naar rechts. dat ging uiterst moeizaam, ik moest hem echt door een weerstand heen trekken, dus niet zoals wanneer net de drukregelaar opengaat, dat je ff weerstand voelt, zoals wel vaker. ook duikte de voorkant naar beneden. toen ik eenmaal weer recht stond, kwam de voorkant meteen weer omhoog. ook hoor ik af en toe bij het afremmen ( bijna stilstand, stationair ) een geluid, vermoedelijk van de drukregelaar dat klinkt als TAK,TAK,TAK. dus niet het bekende geluid van de drukregelaar (prfft).
wat kan ik uitsluiten naar mijn mening: de pomp, auto komt vlot omhoog, klinkt verder goed. de veerbollen en voorraadbol, zijn 1 maand geleden op druk gebracht.
wat kan er mis zijn: drukregelaar, heb ik vorig jaar vervangen.
opbrengstverdeler, ook vervangen maar je weet maar nooit.
ook kan het zijn dat er ergens vervuiling zit, hoewel ik 6 maanden geleden de LHM heb vervangen en het systeem gespoeld.
xantia: bouwjaar ‘93, 1.8-8v, type 1 met 6 plunjer pomp.
herkent iemand de klachten, dan hoor ik het graag.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Zit er nog genoeg LHM in het systeem?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
jazeker Serge, had ik misschien wel ff mogen vermelden. is ook vrij verse, mooi groen. alleen mijn indicator doet het niet meer, dus ik check altijd in de laagste stand. als de olie net boven de filters uitkomt. lijkt me wel voldoende, toch?
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Dat kan ik niet inschatten; op die manier heb ik nog nooit gepeild.
Het klinkt alsof je systeem veel moeite heeft om de zaak op druk te houden als er veel van ‘m wordt gevraagd, zoals het geval is wanneer je de stuurbekrachtiging aanspreekt, of remt. Ik gok dat het de pomp is die z’n beste tijd heeft gehad en de auto nog wel vlot uit de veren trekt, maar als er een paar dingen tegelijkertijd moeten gebeurden het niet meer trekt. Ik ben echter geen hydrauliek specialist, dus wacht nog maar ff wat reacties af van echte kenners op dit gebied.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
ik kan je melden dat mijn pomp er al eens af is geweest voor een andere, die helaas zo lek was als een mandje dus die heb ik er weer snel afgehaald en de orginele er weer op. dat lekke exemplaar heb ik nog en ik ben van plan om ‘m af te dichten met locktite. misschien is deze toch beter, ik heb niet de kans gehad om dit te beoordelen omdat ie er maar een dag op gezeten heeft.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
het lijkt erop dat er een bol kapot is of gaat komen
citroenc2 schreef:het lijkt erop dat er een bol kapot is of gaat komen
Denk het ook, onlangs was er ook een geval van iemand op het forum met een zwaar sturende Xantia.
Bleek uiteindelijk de voorraadbol te zijn, met de zoekfunctie moet je dat topic wel kunnen vinden.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
voorraadbol is onlangs op druk gebracht. dit is uiteraard geen garantie dat ie in orde is. ondanks dat er geen uitwendige lekkages zijn, en de auto veert als een zwevend tapijt, is de interval van de drukregelaar om de 9 seconden. dit is wel eens beter geweest. het probleem van dit alles is, dat het moeilijk te achterhalen is wat er nu werkelijk aan de hand is.
mocht ik willen weten of de voorraadbol toch plat is, moet ik ‘m vervangen of laten testen ( en dat kan hier in de omgeving niet, alleen vullen in Wijnandsrade, niet testen ) en is hiermee het probleem dan opgelost, of heb ik dan een nieuwe bol voor jan joker gekocht?
ik heb wel eens gelezen van mensen die een splinternieuwe bol kopen, die dan toch plat blijkt te zijn, kan mij uiteraard ook overkomen.
in ieder geval bedankt voor het meedenken, maar ik hoop toch op iets meer reacties. misschien zit er overeenkomst in de bevindingen / ervaringen.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Een voorraadbol moet al goed ‘op’ zijn wil je daar iets van merken tijdens het rijden en Pasqual zegt ‘m onlangs bijgevuld te hebben. Maargoed je kunt het makkelijk controleren; als ie tikt als een wilde, dan heeft ie z’n beste tijd gehad.
MarkV6 had echter dezelfde symptomen met z’n XM en daar bleek het eindelijk een rotte pomp te zijn.
Animal triste post coitum
ik heb het zelfde met de cx gti daar is de voorraadbol ook slecht van wat uiteindelijk ruselteerd in af en toe druk verlies bij het sturen
waarneer is de bol op druk gebracht als dat echt zeer kort is gewoon terug gaan en na laten kijken ik weet dat chyparse daar ook garantie op geeft weet niet hoe dat bij jouw garage is
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
die garage had niet de mogelijkheid om de druk te testen omdat hij van te voren nog nooit bijgevuld was dus nog geen fentiel. waarschijnlijk moet dat nu wel kunnen. ik zou eens kunnen bellen en vragen of ze me er bij willen helpen. als dit namelijk alles is ( de voorraadbol ) ben ik wel opgelucht.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Schijnt dat de voorraad bol niet echt geschikt is om bij te vullen, deze bol krijgt hogere drukken en dus een zwaardere belasting voor zijn kiezen.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
ik heb de voorraadbol gelijk met de voor-veerbollen laten vullen in juni en ik moet zeggen dat de auto meteen beter veerde, maar de interval van de drukregelaar was nagenoeg gelijk gebleven als vantevoren nml. zo’n 8 á 9 sec. de voorraadbol heb ik bij een automat. zaak gekocht zo’n 8 maanden geleden. het kan natuurlijk een slecht exemplaar zijn geweest.
maar ik dacht dat een voorraadbol pas echt slecht was, als de interval zo’n 2 á 3 sec. is. tijdens het optrekken hoor je de drukregelaar heel vaak en kort achter elkaar, maar in rust en stationair dus om de 8 á 9 sec. zit ik hiermee wel op het goede spoor met die voorraadbol?
misschien moet ik toch nog maar eens het systeem spoelen om er zeker van te zijn dat er geen opgehoopt vuil meer ergens de boel loopt te verstoppen?
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
citroenc2 schreef:ik heb het zelfde met de cx gti daar is de voorraadbol ook slecht van wat uiteindelijk ruselteerd in af en toe druk verlies bij het sturen
waarneer is de bol op druk gebracht als dat echt zeer kort is gewoon terug gaan en na laten kijken ik weet dat chyparse daar ook garantie op geeft weet niet hoe dat bij jouw garage is
Ik denk niet dat de CX met diravi te vergelijken is met de Xantia.
Ik heb vorig jaar ff rongereden met een platte voorraadbol (tikken om de 2 sec.). Dit had geen invloed op de stuurkbekrachtiging.
KAn zijn dat ie ergens anders nog veel retourlekkage heeft. Je kan dit bekijken door de retourslangen op het reservoir 1 voor 1 los te nemen en te kijken hoeveel eruit komt. Meja, als ie niet vaker dan eens in de 9 sec. tikt, dan denk ik dat je het probleem moet zoeken in de stuurservo zelf of de pomp heeft te weinig opbrengst.
Je zult toch echt eerst het ene( in dit geval voorraadbol) uit moeten sluiten, voordat je verder gaat met zoeken.
Locktite gaat denk ik niet werken om af te dichten (druk is +/-170 Bar!)
Elke 8-9 seconden een tik is echt te veel hoor
Overigens kun je op de sloop voor en appel en een ei een werkende indicator kopen (zit er nu gewoon een gat dan ofzo?)
jean99 schreef:Je zult toch echt eerst het ene( in dit geval voorraadbol) uit moeten sluiten, voordat je verder gaat met zoeken.
Locktite gaat denk ik niet werken om af te dichten (druk is +/-170 Bar!)
Elke 8-9 seconden een tik is echt te veel hoor
Ik vind dat wel meevallen. Het is wel vaak, maar mijns inziens nog niet frequent geneog om echt de stuurbekrachtiging over de zeik te helpen.