Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Hoe herken je een lekke uitlaatspruitstukpakking?? Soms lees ik wel eens dat een TCT een lekke pakking heeft en dat het dan zoveel kost om dat te repareren dat de auto als sloper wordt bestempeld…...
Gaat de auto dan veel meer herrie maken? Verliest hij veel turbo-druk??
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik dacht dat ik met mijn vorige TCT ook een lekke pakking had, bleek een gescheurd turbohuis te zijn. Ruilturbo kost 650 eurie en is een klerewerk om er onder te zetten.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
een beetje klooien met een zeepoplossing (wanneer de motor nog niet te heet is) gaat niet werken zeker?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ik heb ergens een lek in m’n uitlaat zitten, maar ik kan hem niet goed traceren. Als ik m’n deur open doe, dan lijkt het alsof het de bekende 1e pot na de katalysator is….Toch maar eens van onderen koekeloeren.
bij de RGX motoren lijken scheurende turbo-huizen niet voor te komen, echter heb ik al een aantal lekkende pakkingen gelezen (oa die van xmme-tje)
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ds23man schreef:Ik dacht dat ik met mijn vorige TCT ook een lekke pakking had, bleek een gescheurd turbohuis te zijn. Ruilturbo kost 650 eurie en is een klerewerk om er onder te zetten.
GRG
Okee, maar hoe kom je er achter???
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:ik heb ergens een lek in m’n uitlaat zitten, maar ik kan hem niet goed traceren. Als ik m’n deur open doe, dan lijkt het alsof het de bekende 1e pot na de katalysator is….Toch maar eens van onderen koekeloeren.
bij de RGX motoren lijken scheurende turbo-huizen niet voor te komen, echter heb ik al een aantal lekkende pakkingen gelezen (oa die van xmme-tje)
klopt het lijkt dan alsaof het van voor onder weg komt..ik hoop het niet voor je
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Het is te doen, kijk eerst of het de spruitstukpakkingen zijn. Als hij op één cylinder lekt moet je dat goed kunnen horen, het komt dan om de vier werkslagen en dat moet je kunnen onderscheiden van een lekkende turbo of turbopakking.
Bij de laatste hoor je een veel regelmatiger klinkend lek met een veel hogere frequentie.
Als het de spruitstukpakkingen zijn is het relatief goed en goedkoop zelf te doen. Je moet wel soepele polsen hebben en geen handen van het formaat laadklep. Je hoeft dan niet de hele zooi er uit te sleutelen, als het los is kun je genoeg ruimte maken om de oude pakkingen er tussenuit te halen en de nieuwe te monteren
Inlaatbuis en turbobuis welke achter/boven het klepdeksel zitten er uit en je kunt goed bij de bovenste spruitstukmoeren. De onderste zijn moeilijk bereikbaar, die Fransen hebben niet gedacht dat het ooit nog eens los moest.
Als hij tussen het spruitstuk en de turboflens lekt moet je dat met een koude motor kunnen voelen met je vingers/handen, je voelt hem blazen.
Een eventuele scheur moet je met een klein spiegeltje kunnen zien in de meeste gevallen. In mijn ervaring lekt hij daar met een koude motor ook het hevigst. Tussen het spruitstuk en de turboflens zit een pakkingring, heel simpel ding maar moeilijk er uit te krijgen.
De turbo er uit sleutelen is een kleine ramp, vooral als je de torx bouten niet kan loskrijgen, maar met doorzettingsvermogen moet het lukken. Het is geen ingewikkelde constructie, maar je kunt er slecht bij. Het is een kwestie van moertjes los, olieslangen los en koelslangen los. Haal hem er uit via de bovenkant, een schaarkrikje tussen het blok en het schutbord voor de extra twee centimeters. Wel opletten waar je hem er tussen zet.
Kijk ook naar mijn allereerste post hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171383&highlight;=
Succes, vervang ook meteen de flexibele pakking tussen turbo en kathalisator als je toch bezig bent.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
xm'metje schreef:Willem schreef:ik heb ergens een lek in m’n uitlaat zitten, maar ik kan hem niet goed traceren. Als ik m’n deur open doe, dan lijkt het alsof het de bekende 1e pot na de katalysator is….Toch maar eens van onderen koekeloeren.
bij de RGX motoren lijken scheurende turbo-huizen niet voor te komen, echter heb ik al een aantal lekkende pakkingen gelezen (oa die van xmme-tje)
klopt het lijkt dan alsaof het van voor onder weg komt..ik hoop het niet voor je
Merk je er ook iets van qua prestaties???
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
De lekkage bij de uitlaat kan vaker voorkomen en kan te maken hebben met een pakkingring tussen het spruitstuk en de uitlaatpijp. Eerdere types hebben wel eens een gescheurd spruitstuk gehad en lekkage op het spruitstuk is altijd zichtbaar door een witte verkleuring rond de plek des onheils. Op die plek ontstaat door de lekkage een extra wrijving en zodoende wordt het daar heter.
Willem schreef:xm'metje schreef:Willem schreef:ik heb ergens een lek in m’n uitlaat zitten, maar ik kan hem niet goed traceren. Als ik m’n deur open doe, dan lijkt het alsof het de bekende 1e pot na de katalysator is….Toch maar eens van onderen koekeloeren.
bij de RGX motoren lijken scheurende turbo-huizen niet voor te komen, echter heb ik al een aantal lekkende pakkingen gelezen (oa die van xmme-tje)
klopt het lijkt dan alsaof het van voor onder weg komt..ik hoop het niet voor je
Merk je er ook iets van qua prestaties???
ik had dat idee van wel ja maar op een gegeven moment ga je je ook dingen inbeelden als het eenmaal zover is, voel je hem ook blazen onder de motorkap?
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Nee, ik vind ‘m niet echt blazen. Ik hoor nu te veel “rommel” op de achtergrond, sissende drukverdeler, rammelende hd-pomp en de 1e pot na de kat is niet fris meer.
Als ik m’n oor tussen de kop en het schutbord hou, dan lijkt het alsof hij daar ergens lekt, maar als ik ‘m in de hoogste stand zet en halverwege luister, lijkt het op die achterste pot (daar lijkt het ook vandaan te komen)
Vermogen is er wel, de turbo-klep op het schutbord laat wel van zich horen tijdens accelereren. Moet er wel bijzeggen dat m’n remmen nog steeds aanlopen.
Bij een koude start heeft ‘ie soms wat moeite met stationair draaien, als de accu los is geweest slaat hij soms af bij het omhoog komen. Na een paar dagen doet ‘ie dat niet meer, maar blijft het motormanagementlampje branden.
Ik heb eens een sheet bemachtigd waar een schema voor een uitlees-apparaat op stond, deze laten maken door een collega en eergisteren maar eens getest….Op de sheet werd aangegeven dat er een aantal stekkers bij een serie 1 en 1 grote 30 polige voor een serie 2 in de zwarte doos zouden zitten. Echter in mijn zwarte doos kan ik 1 2 polige zwarte stekker en 1 10 polige rond stekker vinden….....
Snap er niks meer van, geef mij maar een V6
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
deze gebruik ik als ik een eind ga rijden op mn Ducati-stukgaatie, neemt een hoop onnodige zorgen weg…
ieksEmmu schreef:
deze gebruik ik als ik een eind ga rijden op mn Ducati-stukgaatie, neemt een hoop onnodige zorgen weg…
ik denk dan toch om goed te oordelen voor jezelf dat je beter eerst de uitlaat kan doen en daarna verder checken ,bij mij voelde je hem toen duidelijk blazen bij het schutbord en brobbelen
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Beetje laat, maar heb je het al opgelost, of is het probleem er nog steeds?
Als je het lek wilt localiseren, neem dan een stuk slang en druk dat met een kant tegen je oor en tast met de andere kant de aansluitingen af. Je hoort dan prima waar het lek zit
Momenteel worden er 2 complete TCTs in onderdelen aangeboden op markplaats, waarvan 1 naar eigen zeggen met een praktisch nieuwe uitlaat.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ik heb dan wel geen TCT maar bij mijn Xm konden we het probleem eenvoudig localiseren door een doek tegen de uitlaat te houden (aan het eind dus he) Je zet dan druk op het systeem en dat komt er bij het lek goed voelbaar uit.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc