Uit de laatste berichten van de TS maak ik op dat de voorraadbol toch wel degelijk z’n beste tijd heeft gehad en is het dan niet zo dat de pomp ook een stuk harder moet werken dan bij een goede voorraadbol!? Als ik goed zit, dan zou het dus kunnen zijn dat de problemen idd voorlopig verholpen zijn met een nieuwe voorraadbol en op termijn met een nieuwe pomp.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Uit de laatste berichten van de TS maak ik op dat de voorraadbol toch wel degelijk z’n beste tijd heeft gehad en is het dan niet zo dat de pomp ook een stuk harder moet werken dan bij een goede voorraadbol!? Als ik goed zit, dan zou het dus kunnen zijn dat de problemen idd voorlopig verholpen zijn met een nieuwe voorraadbol en op termijn met een nieuwe pomp.
Sja, met 9 sec. (wat als laatste gepost werd) ben ik “not impressed”.
In geval van een nieuwe voorraadbol is 9 sec. trouwens veel teveel. Maar goed, ik heb helaas al te vaak voorraadbollen vervangen om dan te constateren dat het geen fuck helpt omdat je te maken hebt met een compleet systeem waarbij je ook de retourstromen moet meenemen in de diagnostiek. Retourlekkages kunnen net zo goed hoge tikfrequenties veroorzaken als een slechte voorraadbol. Zeker met oudere hydrauliques is dat het geval. Veerpoten, drukregelaar, remservo: allemaal componenten die het feestje kunnen bederven.
Om het goed te weten zou je de druk van die voorraadbol eens moeten laten meten. Of wat ook kan: hoe lang hoor je hem sissen als je de ontlastschroef opent direct nadat de motor is afgezet. Als dit een paar sec. duurt dan heb je gewoon een goeie voorraadbol.
Sowieso heeft de voorraadbol maar een kleine invloed op de stuurbekrachtiging. Als de voorraadbol geheel plat is, dan zal je stuurbekrachtiging daarvan te lijden hebben. Maar met een tijd tussen de tikken van 9 sec, kan je voorraadbol echt niet plat zijn.
Moet effe vermelden (maar waarschijnlijk al bekend ) dat Paskwal mijn broer is en we al heel veel samen aan de Xant hebben gedaan en iedere keer dachten we dat we er waren omdat dan de intervallen van de pomp stukken minder waren.
Wat is in het verleden (zeg maar 1 jaar) gedaan: Pasqual vul me maar aan indien ik wat vergeet…...
*lekke leiding vervangen wat aan de veerpoot zit aan de bijrijderskant
*lekke remklauw vervangen
*opbrengst verdeler
*zo’n beetje alles eigenlijk wat daarom heen hangt en er mee te maken heeft
*filters schoon gemaakt
*verse LHM en helemaal gespoeld
*bollen gevuld, voorrad bol ook maar die was nog geen jaar oud
Ik vergeet vast nog iets…...
elke keer hadden we het idee dat we het euvel dan eindelijk gevonden hadden omdat de intervallen veel langer waren dan 8 ‘a 9 seconden maar na een paar dagen/weken weer hetzelfde gezeur. Nu dan met dat klapperen en stuurbekr. erbij.
Ook een fiks aantal keren gymnastieken bracht effe soelaas, maar daarna weer dezelfde intervallen.
Voorraad bol is te proberen en de goedkoopste oplossing denk ik maar daarna begin ik toch meer te denken aan een verrotte pomp?
Of toch weer de opbrengstverdeler?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ZX1.4i schreef:Schijnt dat de voorraad bol niet echt geschikt is om bij te vullen, deze bol krijgt hogere drukken en dus een zwaardere belasting voor zijn kiezen.
Onzin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een slechte hoofdbol vullen kan prima goed gaan. Als de druk echter onder de 15 bar is moet je hem niet vullen. Je zit dan aan een nieuwe bol.
Meten is weten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:ZX1.4i schreef:Schijnt dat de voorraad bol niet echt geschikt is om bij te vullen, deze bol krijgt hogere drukken en dus een zwaardere belasting voor zijn kiezen.
Onzin.
Onzin of niet, ik vul voorraadbollen ook niet meer bij. Ben er al een keer mee stil komen te staan (en je schrikt best hoor als je remmen niks meer doen)
Heb ook al een paar keer meegemaakt dat bijgevulde bollen overlijden. En daar is de voorraad bol toch net even te belangrijk voor.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
oké, een hoop info, bedankt daarvoor,maar helaas ook een aantal tegenstrijdigheden. als mijn pomp echt zo slecht is, hoe kan het dan dat de xant van laag naar helemaal hoog in zo’n 10 á 15 sec klaar is? dat duidt toch niet op een slechte pomp? wat ik misschien wel kan vermelden is dat de auto na parkeren binnen een uur op z’n gat ligt, zowel achter als van voren. ( geen antizink, gewoon 4 bollen + voorraadbol )
wat betreft de lekstromen controleren: dit is inderdaad makkelijk na te kijken, maar: wat is een goede retourstroom en wat is een overvloedige retourstroom? spreken we dan over druppelen of stromen? ik kan dit niet beoordelen. wat betreft de locktite gebruiken om de pomp af te dichten: bij ons in de werkplaats ( kraanverhuurbedrijf ) gebruikt men een bepaald type locktite om hydro-pompen af te dichten en brandstofpompen, waar toch ook redelijk wat druk op komt. dit spul is hittebestendig tot 1500 gr. C. dus niet alleen om bouten mee te zekeren.
zou toch het proberen waard moeten zijn?
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Een rondje hydraurincage (speciale Total spoelvloeistof) kan wonderen doen. Heb ‘t bij de GSA toentertijd 2x moeten doen, de 1e keer had ik te weinig geduld
- auto in laagste stand
- ontlastschroef open
- LHM-vat helemaal leeggieten
- filters goed schoonmaken met bijv. wasbenzine en laten drogen
- vergeet het onderste schijf-filter niet in het vat en de drap daaronder
- ook in de vlotterbuis e.d. kan veel drap zitten
- vullen met hydraurincage
- motor starten, omhoog laten komen, tot max. peil vullen met de hydraurincage
- en dan: ALLE ontluchtingsnippels gebruiken, in ieder geval voor de remmen heb je een helper nodig (op de rem trappen terwijl je de nippel open draait tot er heldere rincage uitkomt en weer dichtdraaien). Niet lui zijn, ook die vastzittende nippels bij de achterschijven gewoon eerst 3 dagen met kruipolie laten inwerken zodat je ze niet van de remklauw afbreekt Gebruik hierbij goede steunen onder de auto, la voiture kan bij ontluchten bedenken om op d’r kont te gaan liggen!
- omdat je steeds weer vloeistof afvoert het peil in de gaten blijven houden.
- flink rijden ermee, lekker 1000 km in een week of 2, af en toe de auto goed hoog-laag spelen
- en dezelfde truc volledig herhalen maar nu met LHM vullen
- ook het ontluchten dus weer, je wilt niet weten hoeveel drap zich daaromheen kan verzamelen.
Met alleen schone LHM of Rincage komt die drap wel een beetje los blijkbaar, maar kan er niet uit en komt dan weer in je systeem te zwerven. GOED reinigen helpt natuurlijk niet als er iets echt kaduuk is (ja de drukregelaar van de GSA moest toch ook vervangen), maar het maakt het diagnose (laten) stellen een stuk eenvoudiger.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
ik ben gisteren ff bij een citroën-dealer langs geweest en die heeft mij geadviseerd om eerst de retourleidingen op de veerpoten voor los te trekken en te controleren. bij gezonde pootjes mag het hoogstens druppelen, bij versleten pootjes spuit het er uit. mocht dit zo zijn, is het toch vreemd dat je zoiets niet merkt aan het rijgedrag. affijn, ik ga zaterdag eens ff checken. als de veerpootjes nog goed zijn, ga ik de voorraadbol op druk controleren. hopelijk heb ik dit weekend beet.
om alvast op de zaken vooruit te lopen: heeft er iemand nog goeie!!! veerpoten liggen? is er verschil in opbouw bij type 1 en 2?
ik zal jullie in ieder geval dit weekend nog ff updaten over mijn bevindingen.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Om op het vorige antwoord even een vervolg te geven zijn we gisteravond maar weer een met zijn tweeen onder de kap gedoken
Retourleidingen op de veerpoten losgetrokken en onze conclusie was dat die niet overvloedig LHM rondstrooien, het bleef bij wat druppels dus we kunnen er wel van uitgaan dat de veerpoten nog redelijk gezond zijn. (gelukkig!)
Daarna de voorraadbol vervangen (die was dus 2 maanden geleden gevuld) voor een oud exemplaar wat nog in de garage lag. Geen enkel verschil…...intevallen van de pomp niet beter of slechter
Maw, conclusie dat de gevulde bol niet goed is?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Daarna de voorraadbol vervangen (die was dus 2 maanden geleden gevuld) voor een oud exemplaar wat nog in de garage lag. Geen enkel verschil…...intevallen van de pomp niet beter of slechter
Maw, conclusie dat de gevulde bol niet goed is?
Wat weet je dan van die oude bol? Misschien is die wel net zo rot of goed als die bol die net gevuld is. Als je niks van die oude bol weet, dan is het een test van 2x niks.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hier is hoe je te werk gaat.
Je moet zeker weten dat alle bollen helemaal goed zijn. Dan haal je de dunne leiding van je HDregelaaraf en dopt het gat af met een dichtgesoldeerd warteltje. Nu starten en kijken wat de HD regelaar doet: Is ie stil dan is ie goed. Slaat de pomp nog steeds aan( vaker dan om de 5 minuten of meer: dan is de HD regelaar slecht.
Bij een goede ga je op zoek naar het verdeelblokje en heb je een goed boek nodig hoe de leidingen lopen. Op het verdeelblokje kan je steeds een deel van het systeem afdoppen en zo kijken in welk deel de lekkage zit!
Snel zakken: als de motor uit is houdt de hoofdbol het systeem zo lang mogelijk op druk. Als er nu een lekkage is en het systeem is snel van druk af is blijft deauto staan op de bol druk afgesloten door de hoogte regelaars. Nu komt het: Al se aut een heel klein beetje zakt en de hoogte regelaar gaat druk vragen uit het hoofdsysteem verdwijnt alle boldruk uit de veercylinder want het hoofdsysteem is drukloos! effect: de auto valt snel naar beneden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Hier is hoe je te werk gaat.
Je moet zeker weten dat alle bollen helemaal goed zijn. Dan haal je de dunne leiding van je HDregelaaraf en dopt het gat af met een dichtgesoldeerd warteltje. Nu starten en kijken wat de HD regelaar doet: Is ie stil dan is ie goed. Slaat de pomp nog steeds aan( vaker dan om de 5 minuten of meer: dan is de HD regelaar slecht.
Bij een goede ga je op zoek naar het verdeelblokje en heb je een goed boek nodig hoe de leidingen lopen. Op het verdeelblokje kan je steeds een deel van het systeem afdoppen en zo kijken in welk deel de lekkage zit!Snel zakken: als de motor uit is houdt de hoofdbol het systeem zo lang mogelijk op druk. Als er nu een lekkage is en het systeem is snel van druk af is blijft deauto staan op de bol druk afgesloten door de hoogte regelaars. Nu komt het: Al se aut een heel klein beetje zakt en de hoogte regelaar gaat druk vragen uit het hoofdsysteem verdwijnt alle boldruk uit de veercylinder want het hoofdsysteem is drukloos! effect: de auto valt snel naar beneden…
Hmm, een afgedopte wartel gebruiken is eigenlijk wel een heel simpel edoch geniaal idee om de rest van t systeem uit te sluiten! Goed idee in elk geval.
Hier nog wel wat kanttekeningen/voer voor discussie.
Wat betreft afdoppen. Ik vraag me af wat er gebeurt als je de uitgang op de debietverdeler afdopt aangezien de sb. normaal gesproken een constante stroom te verwerken krijgt waarbij pas als er bekrachtiging gevraagd wordt, de sb weerstand gaat geven. Vergelijk dit met een stroombron.
Je moet geen uitgangen afdoppen die geacht worden een constante stroom te leveren.
Bij de BX/Xantia zit er een veiligheidsklep die er tevens voor zorgt dat er geen druk kan teruglekken van het veercircuit naar het remcircuit. M.a.w.
Als je drukregelaar slecht is en je veer veerbollen zijn goed, dan staat je accubol vrij snel plat na het afschakelen van de motor, maar de wagen kan nog dagen overeind blijven staan. Voorwaarde voor het overeind blijven is wel dat de veerpoten en de remservo nauwelijks retourlekkage hebben en dus dat de veerbollen goed zijn.
Ter illustratie: je kan rustig de accubol/drukregelaar drukloos maken. De wage blijft dan gewoon op dezelfde hoogte staan. Pas als de druk in de vering door retourlekkage wegstroomt zal de wagen gaan zakken.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Wat weet je dan van die oude bol? Misschien is die wel net zo rot of goed als die bol die net gevuld is. Als je niks van die oude bol weet, dan is het een test van 2x niks.(quote serge )
die ouwe bol was de vorige bol die ik had vervangen omdat ie plat was, dus een test van 2x oké, dacht ik zo, waarde serge. waar haal jij de wijsheid vandaan dat ik niets van die oude bol weet? misschien een kristallen (voorraad)bol? ik probeer gewoon samen met jullie er achter te komen wat er met mijn HP-systeem aan de hand is. mijn conclusie is dusver: de veerpoten zijn oké, de voorraadbol is verdachte no. 1. nml: deze bol heb ik nieuw gekocht bij een automat. zaak ongeveer 6 mnd geleden, de interval van de drukregelaar is nooit oké geweest ( oude bol plat, nieuwe gemonteerd- geen verschil, 4 mnd later gevuld-geen verschil) morgen haal ik een nieuwe en die zet ik erop. is de interval dan nog niet groter, dan moet ik helaas verder zoeken met bovenstaande tips. ik vermoed en hoop ondertussen dat de “nieuwe” voorraadbol een kapot exemplaar is geweest.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:die ouwe bol was de vorige bol die ik had vervangen omdat ie plat was, dus een test van 2x oké, dacht ik zo, waarde serge. waar haal jij de wijsheid vandaan dat ik niets van die oude bol weet? misschien een kristallen (voorraad)bol?
De volgende keer als je een tekst quote om gepikeerd op te reageren, zou ik ‘m eerst eens goed lezen. Ik begin met de ‘vraag’ (zie -> ‘?’) “Wat weet je dan van die oude bol?”, dus laat het kristal en de wijstheid maar achterwege
Animal triste post coitum