Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Mijn broer rijd in een Turbo CT break van ‘96 nou heeft deze auto al vanaf het begin (ca 2003) koel problemen. Tijdens het rijden blijft de temperatuur goed (ca 80 - 85 graden) maar als je de auto stil zet lopen de koelvinnen (?) al op de eerste snelheid. Bij een koele/koude dag is er niks aan de hand als de de auto dan van het contact haalt stoppen de vinnen met draaien. Maar als de auto zwaar heeft moeten trekken of op een hete dag. Dan staat ie een aantal minuten nadat het contact af is gezet te koken, met gevolg dat er een grote plas koelvloeistof onder de auto ligt. We hebben al geprobeerd om de auto eerst op contact te houden totdat de vinnen stoppen maar dat gebeurd pas na een lange tijd. De 2de snelheid van de vinnen doet het wel maar alleen als het contact ingeschakeld is (de turbo D van m’n ouders ook zonder contact). Nou hebben we laatst nadat de auto 100 km zwaar heeft moeten trekken de motorkap opengezet en tot m’n verbazing gingen de vinnen na een tijdje stilstaan en was ook op de meter af te lezen dat de temperatuur mooi laag was. Wat is nu het probleem? Zou de 2de snelheid moeten werken zonder contact óf heeft de auto moeite met warmte afvoer omdat de kap zo vol ligt en zou er eigenlijk een soort luchtafvoer op moeten zitten? We hebben zelfs al zitten denken om er een soort luchthapper andersom op de kap te zetten.
(De thermostaat hebben we al verwisseld voor een “koude” maar dat zorgde ervoor dat de auto niet op temeratuur kwam, de originele thermostaat zit er nu in en is zo goed als nieuw dus kunnen we aannemen dat ie goed werkt)
Graag jullie ideeën hierover, het is geen fijn gevoel als de auto waar je trots en zuinig op bent staat te koken op de parkeerplaats.
Volgens mij geef je het goede antwoord zelf al door aan te geven dat met de “koude” thermostaat de motor niet op temperatuur kwam. Monteer is een andere iets minder koude thermostaat dan lijken mij de problemen opgelost. Vergeet niet je koelsysteem goed te ontluchten. Doe je dit niet goed dan kan dat ook dezelfde klachten opleveren.
Jan Staat
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)