Toen ik mijn auto een maand geleden kocht zaten de schroefjes van het distributieriem kapje los (vreemd want hij had toen pas 78.000km gelopen)
Nu heb ik steeds bij 2000 toeren een rammeltje in de auto.
Door het kap van de distributie er af te halen kan ik zien dat de riem bij dat toeren tal gaat trillen, vooral als ik het gas los laat.
Als ik met de hand de spanning voel dan lijkt deze te strak te staan?
Weet iemand of de riem gaat trillen als hij te strak staat, of is dit noraal dat deze gaat trillen. Omdat het kapje bij de koop los zat vertrouw ik het niet helemaal.
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
Ik zou als ik jou was gewoon terug gaan naar de garage/bedrijf waar je de auto gekocht hebt, en het probleem uitleggen ik neem aan dat je er wel garantie op heb. Mij lijkt het niet erg safe als je distributieriem zo erg ligt te klapperen, kans op erafspringen/breken of verspringen wat uiteindelijk eindigt in veel schade.
Djoeri
Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk
Er af springen en verspringen doet hij niet want ik ben eerder bang dat hij de strak staat en een keer zal breken.
Ik heb hem overigens zonder garantie gekocht.
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
Kan ook zijn dat er een spanrol slecht is of los zit.
Komt vaker voor dan je denkt dat men enkel de riem vervangt en de rollen lekker laat zitten, terwijl ze net zo belangrijk zijn. Je kan de spanning controleren (als je er bij kan) door het lange stuk van de riem te draaien (twisten), je moet dan net een kwartslag kunnen draaien, meer of minder is fout.
PS: Nieuwsgierig vraagje, weet iemand wat voor een motor dat is de 1.6 16V in de C5? een TU zoals in de Xsara-2 en C3??
Ik kan hem moeilijk draaien omdat ik er slecht bij kan, maar een kwart slag kan ik hem niet draaien. Daarbij twijfel ik of je zo kunt zien of de spanrol nog goed is omdat je dan ook de nokkenassen of krukas draaien om de spaning van riem tijdens het twisten op de spanrol over te brengen.
groet
Frank
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
fengels schreef:Ik kan hem moeilijk draaien omdat ik er slecht bij kan, maar een kwart slag kan ik hem niet draaien. Daarbij twijfel ik of je zo kunt zien of de spanrol nog goed is omdat je dan ook de nokkenassen of krukas draaien om de spaning van riem tijdens het twisten op de spanrol over te brengen.
Met de “Twist-methode” kun je enkel de spanning van de riem controleren.
Dit is enkel ter indicatie, normaal gezien word de riem aangebracht en dan word er een apparaatje opgezet wat de riemspanning meet, hiermee word de juiste spanning afgesteld.
De spanrol kun je enkel controleren door de riem eraf te halen en de rol met de hand te draaien.
Ik denk dat je het beste naar een Citroen-Specialist kunt gaan voor dit probleem, aangezien je verder geen aanspraak kan maken op garantie.
de spanrol/ riemspanning stond compleet verkeerd, ik heb hem nu goed afgesteld en ik hoor hem ook niet meer trillen/klapperen.
Gr.
Frank
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Een C5 met rond de 80dkm, zonder garantie en met een verkeerde spanning op de D-Riem??
Das pas Vreemd
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Re: Ditributie riem spanning
Beste citroenrijder,
Auto gekocht met of zonder garantie, dat doet er in dit geval niet meer toe. Wees verstandig en zorg dat de auto zsm bij een citroendealer wordt nagekeken. Niet te lang wachten, dan ben je misschioen te laat. Oké, het zal wel wat kosten, maar dat staat niet in verhouding met een beschadigde motor en ellende daarvan door het breken danwel aflopen van een DB-riem.
Succes,
Roel van de Wal