Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nu mijn jongste uit de Maxi-cosi groeit, kom ik er weer achter hoe klein de GS eigenlijk is. Het idee is dus om de BX voortaan dagelijks te gebruiken, deze is toch een stuk praktischer dan de GS.
Het zal jullie dan ook niet vreemd in de oren klinken als ik daar nu dus een LPG installatie in wil zetten.
Voor ik zover ben, wil ik eerst dat ze technisch goed voor elkaar is. Een van de dingen die dan moeten gebeuren is de carburateur. Deze is nogal vernaggelt, de automatische shoke is er af, hiervoor is een handshoke gekomen. Men is echter vergeten de secundaire schoef hierbij “aan te sturen”. Het gevolg is dus dat het stationair toerental gelijk blijft bij shoke-gebruik.
Verder heb ik simpelweg geen lekker gevoel bij het ding, ik wil er eingenlijk gewoon een andere op.
Wie weet welke types ik kan gaan gebruiken en in welke wagens ze nog meer zitten. De BX-jes met carburateurs worden zeldzaam op de sloop, dus hoop ik dat ik het eenbeetje uit kan breiden naar Peugeot.
Hallo Patje!
Ik heb met hetzelfde probleem gezeten met mijn 19trs,
Ik heb destijds een carburateur gemonteerd van een peugeot 309 1.6, het voordeel hiervan is dat op een of andere manier de peugeots langer met handchoke geleverd zijn en deze carb wat vaker voor handen is, een carb van een 1600 past op een 1900 en vice versa, opties zijn volgens mij dus 309/405/(205?) en natuurlijk andere BX modellen met handchoke van 1600/1900.
Succes met zoeken/bouwen en voor hulp/afstelling heb je m’n telnr.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Re: Type carburateur 1.6TRS [1985]
patje74 schreef:Nu mijn jongste uit de Maxi-cosi groeit, kom ik er weer achter hoe klein de GS eigenlijk is. Het idee is dus om de BX voortaan dagelijks te gebruiken, deze is toch een stuk praktischer dan de GS.
Hoe herkenbaar Denk je dat een Maxi-cosi een groot onding is, blijkt dat nog maar relatief te zijn als je zo’n “9-18kg” stoel in je GS probeert te frotten. Stoel past precies, staat nagenoeg klem tegen de voorstoel. Beentjes, ach die leggen de kids maar in de nek?
Vandaar een XM naast de deur nu
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
choke
Je zou het via “de Belg” (Ruben) kunnen proberen. In België zijn ze veel langer doorgegaan met BX-en op carburateur. Dus daar liggen ze nog volop.
Re: Type carburateur 1.6TRS [1985]
Rogier Verhoef schreef:patje74 schreef:Nu mijn jongste uit de Maxi-cosi groeit, kom ik er weer achter hoe klein de GS eigenlijk is. Het idee is dus om de BX voortaan dagelijks te gebruiken, deze is toch een stuk praktischer dan de GS.
Hoe herkenbaar Denk je dat een Maxi-cosi een groot onding is, blijkt dat nog maar relatief te zijn als je zo’n “9-18kg” stoel in je GS probeert te frotten. Stoel past precies, staat nagenoeg klem tegen de voorstoel. Beentjes, ach die leggen de kids maar in de nek?
Vandaar een XM naast de deur nu
Het gaat wel OT, maar denk daar dan nog een paar opgroeiende kinderen, nog wat losse zooi en een rolstoel voor mijn gehandicapte dochter en je zult snappen dat ik m’n Evasion ook maar netaan pas vind….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bedankt voor de tips tot zover!
@Emiel, Ik heb (en houd ) zeker je nummer, bedankt voor je aanbod!
@Rogier, Gelukkig heb ik de ruimte om de GS er naast te houden. Ze blijft dus zeker, en ik zal haar natuurlijk ook nog aktief gebruiken. Alleen wisselen de BX en GS van taak.
@karel, Snappen doe ik dat zeker. Zo’n rolstoel neemt natuurlijk nogal wat ruimte in. Ik ben mijn kofferbak nu voor 75% kwijt aan een wandelwagen….
Even OT, voor LPG heb je natuurlijk maar érg weinig qua carb nodig. Zolang de gasklepas maar niet lekt of krom is mag er voor de rest bij wijze van spreken overal kauwgum in zitten. Een nette carb (monteren/hebben) en dan op LPG gaan rijden is misschien wel nodig voor de RDW-keuring maar niet voor het rijden op LPG, en als ie uitdroogt (vlotter, sproeiers) gaat ie erg hard achteruit. Zodra je voor LPG betaalt ga je zeker niet voor je lol op benzine rijden schat ik zo…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb de gewoonte om met grote regelmaat op benzine te blijven rijden. Dat doe ik nu in mijn GS, en zal ik in de BX ook zeker blijven doen. Ik wil het benzine-verhaal dus ten aller tijde operationeel houden.
Ook mijn HY heb ik voor de vakantie weer op benzine laten rijden.
Kortom, uitdrogen zal bij mij niet zo snel gebeuren. En ik wil de mogelijkheid houden om op benzine te kunnen rijden. Dat is wel zo handig op vakantie, zo kan ik alle argumenten t.a.v. de beperkte actieradius ook gelijk achter mij laten.
En om in de vakantie op benzine te rijden, neu, daar heb ik geen lol in. Maar ik vind het ook zeker niet erg. Dan rijd hij even net zo duur als dat hij normaal ook zou zijn. Maar ik ben nu eenmaal erg LPG-minded, en dat niet alleen uit financieel oogpunt.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vraagje, een Peugeot 205 GTI uit ‘86, heb ik kans dat daar een passend exemplaar in zit?
Edit; volgens de RDW gaat het om een 1580 cm3. Maar toch laat ikhem liggen. Het ding heeft altijd op LPG gelopen en wil niet op benzine lopen. Waarschijnlijk dus zo’n krent die nooit een drup benzine gebruikt heeft….
gti
Denk het niet..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
GoofBlikscha schreef:gti
Denk het niet..
Eh… oh ja… ops:
Ik heb nog wel een orginele Solex voor je die nog geen ton heeft gedraaid.
Echter vind ik een Weber prettiger af te stellen, alleen die zijn weer moeilijk te vinden.
Ajeto!!!
De carburateur die is toegepast in een BX 16 , een tweetraps Weber of Solex, werd ook in bepaalde FIAT’s gemonteerd. Het is een algemeen toegepaste carburateur die volgens mij op vele oudere Europese auto’s is toegepast. Kijk is rond op de sloop!
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@mike
Ik zal je aanbod zeker in mijn achterhoofd houden. Maar…. vandaag ben ik nog even bezig geweest, bougietjes vervangen, luchtfiltertje enzovoorts… Tijdens het prutsen merkte ik dat hij aanzienlijk beter begon te lopen als ik aan de stationair-sproeier ging morrelen.
Helaas had ik geen tijd meer om verder te gaan, maar ik krijg zo’n beetje het idee dat het allemaal mee valt.
Wordt vervolgd!