Ik heb hier op de zaak nog wel wat “diesel pompjes” liggen.
Ze zijn alleen een beetje groot
mpostma schreef:
Wat ik begreep uit de vraagstelling: werkt een dieselpomp op een turbodiesel of omgekeerd. DAT zou ik niet doen.
vraag was of 1 van die 2 zou passen—> ik heb ergens nog een stukke tzd automaat en een tzd turbo liggen.
(eigenlijk heb ik ze gedoneerd aan Jaqcues Moenen)
Dus die mag ik vast wel hebben of voor heel weinig terugnemen.
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Niet uit een van mijn eigen gedoneerde slopers, maar een ander:
Tis wel een bosch pomp (heeft ook zijn voordelen mbt ppo natuurlijk)
Maar gelukkig alle leidingen ook nog heel en mocht ik hem voor niks hebben.
vanavond (als het droog is) eruit frotten.
en zondag met hulp derin zetten.
Ik neem aan dat het verstandig is om de distributieriem ook meteen te vervangen? die gaat al weer 40.000 km mee namelijk.
verder nog hints of tips om meteen mee te nemen?
groeten,
Ondar eendrijder
- en bijna weer xantia, wat wel fijn zou zijn met dit weer -
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:Ik neem aan dat het verstandig is om de distributieriem ook meteen te vervangen? die gaat al weer 40.000 km mee namelijk.
verder nog hints of tips om meteen mee te nemen?
Ik had van Marten begrepen dat je de riem kan laten zitten, het pompwiel heeft 2 gaten waardoor je een bout in het blok kan draaien. Ik vroeg me altijd al af waarom dat wiel 2 gaten had om het te fixeren
De riem vervang je niet effe, dat is wel meer werk, en 40K is niet zoveel, de riem kan nog makkelijk tot 100K mee.
Bosch pomp? ik neem aan dat je de verstuivers dan ook overzet of de huidige laat afstellen voor de Bosch pomp.
ZX1.4i schreef:Ondar schreef:Ik neem aan dat het verstandig is om de distributieriem ook meteen te vervangen? die gaat al weer 40.000 km mee namelijk.
verder nog hints of tips om meteen mee te nemen?
Ik had van Marten begrepen dat je de riem kan laten zitten, het pompwiel heeft 2 gaten waardoor je een bout in het blok kan draaien. Ik vroeg me altijd al af waarom dat wiel 2 gaten had om het te fixeren
De riem vervang je niet effe, dat is wel meer werk, en 40K is niet zoveel, de riem kan nog makkelijk tot 100K mee.
Bosch pomp? ik neem aan dat je de verstuivers dan ook overzet of de huidige laat afstellen voor de Bosch pomp.
Als je gewoon de aanwijzingen in vraagbaak of diesel haynes opvolgt, moet het te doen zijn. Je zult wel de nieuwe pomp weer moeten afstellen. Dit kan op de offciele methode met meetklokjes en houtje-touwtje op gevoel.
oude pomp zojuist er af gesloopt (eehh gedemonteerd)
Was wel een takkeklus trouwes, die bout van het distributiewiel (dat ding daar ja) zat muur en muurvast, maar is nu los (en me hand doet nu behoorlijk zeer van het losschieten)
Leidingen has ik al los en meegenomen, verstuivers moet ik nog deraf halen, misschien morgen of anders maandag.
Distririem inderdaad lekker laten zitten en vastzetten met een bout.
Haynes diesel hebbik helaas niet.
In ieder geval distributieriem vastzetten, zodat die op zijn plek blijft.
groeten,
Ondar
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:Was wel een takkeklus trouwes, die bout van het distributiewiel (dat ding daar ja) zat muur en muurvast, maar is nu los (en me hand doet nu behoorlijk zeer van het losschieten)
Dat ding kan inderdaad behoorlijk vastzitten, je heb blijkbaar geen verlengstuk gebruikt?
Voor het vastzetten zou ik dat wel doen, of nog beter met een momentsleutel op het voorgeschreven moment vastzetten. Zojuist opgezocht, voor het wiel van de pomp is dit 50nm.
ZX1.4i schreef:Ondar schreef:Was wel een takkeklus trouwes, die bout van het distributiewiel (dat ding daar ja) zat muur en muurvast, maar is nu los (en me hand doet nu behoorlijk zeer van het losschieten)
Dat ding kan inderdaad behoorlijk vastzitten, je heb blijkbaar geen verlengstuk gebruikt?
Voor het vastzetten zou ik dat wel doen, of nog beter met een momentsleutel op het voorgeschreven moment vastzetten. Zojuist opgezocht, voor het wiel van de pomp is dit 50nm.
50 Nm valt nog wel mee. Das is met een normale ratel goed te doen.
Succes verder!!
Nou pomp zit er op, leidingen overgezet.
Klopt het dat het verschil in leidingen em zit in welke aansluiting waarheen gaat, bij Lucas 2x onder op de pomp = 2x rechts op de motor en bij bosch 2x voorkant op de pomp = 2x rechts op de motor.
Na starten slaat hij aan en gelijk weer af.
Na dit enige malen geprobeert te hebben begon het filterhuis te lekken bij een wit kraantje achtig ding.
Filterhuis is dus ook vervangen nu.
Verstuivers niet kunnen vervangen (had geen goeie dop en steeksleutel/ringsleutel kreeg ik er niet tussen bij allemaal. (Kep met veel moeite 3 losgekregen bij de sloopmotor)
Gister gauw nog even de juiste dop gehaald (verlengde dop 27 à €15.80) voor de verstuivers. Nieuwe brandstoffilter en wat brandstofslang.
Ga ik vanmiddag of anders morgenavond de verstuivers omzetten.
(vanavond helaas niet, dan moet ik mee naar Pearl Jam van me vriendin)
En als hij het dan nog niet doet, dan weet ik het niet meer.
groeten,
Ondar Eendrijder
- en amateur sleutelaar -
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:En als hij het dan nog niet doet, dan weet ik het niet meer.
Ben je in grote lijnen bekend met de afstelprocedure van de pomp? Als je deze hebt gewisseld kom je er niet mee weg om de oude pomp te merken en de nieuwe precies op dezelfde plek weer vast te zetten. Vergelijk het maar met contactpuntjes afstellen.
we hebben wel een beetje gedraait en geprobeerd met de pomp,
Je kan de locatie van de oude pomp zien, eerst op die plaats, telkens klein stukje draaien: dan wat hoger nog wat hoger, weer stukje trug enzo voorts, telkens zelfde effect.
Soms slaat ie ff aan en dan gelijk weer af weer af.
Zo naar huis en dan als ik het haal nog ff verwisselen.
groeten,
Ondar Eendrijder
-toch wel blij dat die het wel gwoon doet-
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
voor het echte afstellen zul je toch het meetklokje uit de kast moeten halen.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.