Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Nu is mijn XM pas drie dagen gereanimeerd ( andere dieselpomp gekregen wegens lekken en fout in de sensor )
krijg ik vanmorgen een rode kaart op de autokeuring voor te veel roet in de uitlaat .
Het betreft hier een 2.1 TD van 1994 met 250.000 km op de teller .
Wat kan ik hier aan verhelpen ???
Brandstoffilter en luchtfilter zijn nieuw .
Injectors zijn er nog nooit uit geweest , dus die ga ik eerst testen .
Kan de catalysator defect zijn ?
Wat met die klep die uitlaatgassen terug naar de inlaat stuurd ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Enkele dingen wat je kan proberen:
1. Gooi door de brandstof een reiningsmiddel voor dieselmotoren (vraag niet na de naam ops: , bij pomp te krijgen)
2. Ga een flink stuk om en trap hem even flink op z’n staart..
3. Tank eens wat V-power Diesel..
Nog een interessant stukje: http://www.katho.be/vhti/automechanica/dieseldi.htm
lnwendige vervuiling
Eén van de grootste veroorzakers van te hoge roetuitstoot is inwendige vervuiling. Vaak betreft dat de verstuivers, waarvan het vestuivingsbeeld door roetafzetting niet meer correct is. Maar ook de luchtinlaat kan ernstig door roet zijn vervuild, vooral bij diesels met turbo’s en EGR
Bij motoren die langdurig draaien met slecht functionerende verstuivers treedt zelfs roetafzetting op in de verbrandingskamer. Ook klevende zuigerveren zijn berucht, waardoor de compressie afneemt en het olieverbruik toeneemt.
Motoren die inwendig met roetaanslag zijn vervuild, lopen niet meer optimaal. Er is geen sprake van een optimale verbranding, omdat het schort aan een goede brandstofverneveling en luchtwerveling. Dat heeft invloed op de prestaties, het brandstofverbruik en vooral de uitlaatgassen. De inwendige vervuiling uit zich in een duidelijk hogere roetuitstoot.
Natuurlijk kan een te hoge roetuitstoot meer oorzaken hebben. Een vervuild luchtfilter is bijvoorbeeld funest voor de dieselmotor, maar ook een verlopen pompafstelling komt voor of een mechanisch defecte verstuiver. Toch leert de ervaring dat pompafstellingen niet zomaar verlopen en dat verstuivers zelden stuk gaan. Wel blijkt bijna elke dieselmotor last te hebben van inwendige vervuiling. Met speciale reinigingsmiddelen is deze roet- of koolaanslag op te lossen, die daarna met de uitlaatgassen mee uit de motor verdwijnt.
Overigens kan men het inwendig vervuilen van motoren zoveel mogelijk voorkomen door brandstof van goede kwaliteit te tanken en hoogwaardige motorolie te gebruiken. Ook de brandstof- en luchtfilters dient men tijdig te vernieuwen.
wbogaerts schreef:
Wat met die klep die uitlaatgassen terug naar de inlaat stuurd ??
Walter
de EGR? (ofwel ERG )
Dit probleem hebben wij laatst gehad met xsara picasso, liep nogal slecht bij starten, rookte veel en trok minder goed op. Bij intern onderzoekje bleek juist doordat EGR kapot was veel roet achter te blijven in de motor. Met een reiningsmiddel en een nieuwe EGR klep was dit weer gemaakt. Vooral het reiningsmiddel en de V-power Diesel rijd de picasso zelfs nog beter dan ervoor.
Was bij mij ook het geval bij de APK. Van de apk-meester kreeg ik de tip om een paar liter benzine in de tank te gieten en de dame ff flink op d’r staart te trappen. Volgens zijn zeggen kun je ongestraft 10% benzine aan diesel toevoegen, wat naar schijnt de motor (en dus de uitstoot) beter reinigt dan welk middeltje dan ook. Ik toen 5 liter benzine op 80 liter diesel toegevoegd en ben een middagje 70 in z’n 2 gaan rijden. Daarna was de uitstoot verminderd van 4.2 naar 1.7 en ik geloof dat voor mij de max 2.5 was.
Animal triste post coitum
diesel goed warm rijden voor de tc, zeker km of 50
maar eerst busje anti roet in de tank doen
en euh luchtfilter eruit halen wil al eens helpen ops: eigenlijk moet die erin zitten voor de tc maar heb er nog nooit op weten keuren
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
gewoon ff warm rijden die auto, en hem dan vol ga sop ze staart trappen, echt net of je de auto aan het mishandelen ben, dat wil zeggen doortrekken in iedere versnelling tot ie niet meer harder gaat daar ff in blijven rijden en dan pas opschakelen, doe dit tien minuten lang en ik garandeer je dat ie dan zonder problemen en benzine of diesel additieven door de keuring komt.
inderdaad, ,meestal helpt het wel om even 120 in zijn 4 ofzo te gaan rijden, i.i.g. flink in de toeren.
mocht dat niet helpen dan zijn de injectoren aan de beurt…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Draait de motor verder wel goed? Zijn de prestaties zoals ze voor de vervanging van de pomp waren? Voor je allerlei lapmiddelen gaat uitproberen is het wel goed om te weten of de basis goed is.
Normaal vervuilt een dieselmotor nogal als je er te gezapig mee rijdt. Zeker met een vroeg opschakelende automaat ervoor zal de motor best wel dicht kunnen koeken. Remedie is dan: goed warm rijden en eens lekker doorrijden. Spaar em niet. Haal eens een paar keer goed door tot 4000 toeren. Doe dit trouwens wel geleidelijk bij een motor die altijd gezapig wordt bereden. Een flinke snelwegrit met 180 in duitsland is ook altijd wel een goede remedie.
Zorg er sowieso voor dat de olie in goede conditie is en dat de distributieriem niet over zijn termijn zit. En zeker bij een motor die gezapig is bereden: rustig opbouwen.
Mocht je bovenstaande flink willen versnellen dan is een flesje diesel cleaner in de tank een alternatief. je hebt varianten die je in pure vorm aan de motor moet toedienen en varianten die je in de tank moet gooien (en zich dan mengt met de diesel). Idd. 10 % benzine is ook een geschikt alternatief.
Als je zover moet gaan dat het luchtfilter ervoor de keuring uitmoet, dan deugt er echt iets niet aan de afstelling.
mpostma schreef:
Als je zover moet gaan dat het luchtfilter ervoor de keuring uitmoet, dan deugt er echt iets niet aan de afstelling.
inderdaad maar het helpt wel
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hij is zeker niet tam gereden ( bewijs de talrijke boeten die mijn echtgenote verzameld )
Motor draaid en loopt even goed als voorheen , distributieriem is samen met de pomp vervangen . Olie en filters is tip top in orde .
Rooken bij het optrekken doet hij al lang ( kan je s’avonds zien in je spiegel ) en vorig jaar was het maar juist op de grens op de controle .
Als ik zo die nieuwe wagens zie optrekken aan de verkerslichten maken die ook wel stevige rookpluimen , dus ik dacht dat dit zo en beetje normaal zou zijn.
Mag je de pijp van de uitlatrecup afsluiten ??
Is met mijn ford transit van het werk ook gebeurd ( plaatje tussen flens)
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Wat ook - heel goed - helpt is er eens een halve tank sla- of zonnebloemolie bij te mengen…