Hallo allemaal,
Tijd voor de volgende klus, vervangen centrifugaalregelaar.
ik heb een mooie gereviseerde voor een 23ie, en die wil ik zaterdag gaan inbouwen. Werkplaatshandboeken heb ik bij de hand, maar wie heeft er nog andere nuttige tips omtrent deze klus.
In principe ziet het er simpel uit, als is de omschrijving in het handboek uitgebreid….. (dat belooft meestel niet veel goeds).
Grootste probleem voor de amateur zonder speciaal gereedschap is het uitlijnen van het geheel denk ik, maar misschien heeft iemand hiervoor nog een simpele tip?
Alle hints zijn welkom!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Dus je komt niet naar de sleuteldag?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Jawel, het vervangen wil ik juist daar gaan doen.
Tenminste, als het meezit (de dame staat inmiddels 5 weken stil, dus straks maar eens kijken of ze überhaupt gewekt wil gaan worden ).
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Re: Vervangen centrifugaalregelaar
superpetur schreef:Hallo allemaal,
Grootste probleem voor de amateur zonder speciaal gereedschap is het uitlijnen van het geheel denk ik, maar misschien heeft iemand hiervoor nog een simpele tip?
Alle hints zijn welkom!
MVG, Peter
tip van de week: een goed timmermans oog
heb het op die manier gedaan en heb hem/haar nog niet horen klagen.
gewoon zien of de riem er op het oog mooi op/om-zit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Gelukkig ben ik er zaterdag met mijn timmermansoog!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Komt dat ff mooi uit!
Is het handig om deze klus aan te vangen met een verwijderd spatbord?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Peter, zorg voor 2 nieuwe trillingsdempertjes. Daarmee zit de regulateur gemonteerd op de 10 mm bout.
Bovendien moet de regulateur uitgelijnd worden met enkele ringetjes voor bout 10 mm.
Verder is het een eenvoudig klusje voor jou.
Cees
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
superpetur schreef:Komt dat ff mooi uit!
Is het handig om deze klus aan te vangen met een verwijderd spatbord?MVG, Peter
hoeft niet; met het verwijderen van de slang tbv de luchtinlaat moet het ook lukken
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Trillingdempertjes? Dat wordt even opzoeken en kijken waar die zitten, en ik dank niet dat ik die op tijd kan ritselen. Morgen maar eens naar informeren, maar bedankt voorde tip Cees.
Als het gelukt is, gaat het ruilertje weer jouw kant op!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:Trillingdempertjes? Dat wordt even opzoeken en kijken waar die zitten, en ik dank niet dat ik die op tijd kan ritselen. Morgen maar eens naar informeren, maar bedankt voorde tip Cees.
Als het gelukt is, gaat het ruilertje weer jouw kant op!MVG, Peter
als je die 2 dempertjes morgen bij chyparse besteld heb je ze vrijdag ochtend binnen
eigenlijk zijn het de ophangrubbers van de regelaar.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Zo, die zit erin :fijnsturen
Met hulp van de clubleden is het op zich piccobello voor elkaar gekomen. Handig zo’n sleuteldag met een klus die je vantevoren aanmeldt, en waarvoor de helpers klaar staan. nogmaals mijn dank daarvoor.
Maar nu de hamvraag, werkt het ook…..... Vervangen van de regelaar zelf kostte me een uurtje of 2. enige oponthoud veroorzaakt door het wederom ontbreken van draadeinden op de gereviseerde regelaar. Natuurlijk, dat had ik vantevoren kunnen weten, met het stuurhuis was het al net zo, maar toch kostte het mij weer 15 minuten om de oude draadeindjes los te wurmen.
Inbouwen en afstellen ging met een winkelhaak prima. Nieuwe stelring ertussen en klaar. Geen trillingsdempers op de scharnieras, en die op de bout voor de spanner was nog half goed. Die zou ik in de toekomst nog wel kunnen vervangen, ik weet nu hoe het moet.
Grootste uitdaging, afstellen slipmoment. Basisafstelling niet mogelijk door het ontbreken van een lange schroevendraaier waarmee je het versnelde toerental kunt regelen (volgens een mede sleutelaar zou het element dat het toerental regelt bij koude motor wel eens kaduuk kunnen zijn).
Als je rem intrapt, versnelling inlegt verandert er niks aan het toerental, dus daar klopt nog iets niet vermoedelijk.
Tsja, in de werkplaats een afstelling gekozen, rondje gereden weinig problemen. Op weg naar huis bij de eerste rotonde was het echter al feest. Vals plat (om het makkelijker te maken), voorzichtig gas bij geven totdat madam van haar plaats af kwam. Helaas, toen begon het gedonder dat ze schokkend en bokkend wegkwam, met opgloeiende stoplamp met oliedruk. (die blijft ook tevoorschijn komen als je te langzaam rijdt….. sensor rot of oliepomp….)
Met de werkplaatshandboeken op de achterbank de eerstvolgende vlakke strook asfalt opgezocht, en daar het slipmoment steeds bijgesteld. Echter, het schakelen verliep nog steeds wat schoksgewijs, dus vlakbij huis nog twee keer een half slagje uitgedraaid. Nu ging het beter, en bleef het schokken achterwege. Echter, ik ben nog niet 100% tevreden met de afstelling. Ik denk dat als ik de dame in de 1 heb gezet, en ik de rem loslaat, de dame uitzichzelf moet wegkruipen, zonder gas erbij. Dat lukt nu nog net niet, en daar moet een oplossing voor komen.
Ik kan het slipmoment nog wel bijstellen, maar wellicht zie ik iets anders over het hoofd, zoals de toerenval bij intrappen van de rem.
Tips zijn welkom, maar de uitvoering kan op zich laten wachten.
En moprgen eens een koude start maken, om te zien of de zagende motor nu verleden tijd is.
Een welbestede sleuteldag, op naar de volgende in oktober, want ook vandaag waren er weer nieuwe gezichten.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
maar het is ook niet fff de koppeling afstellen; je zult ze toch alle 4 moeten doorlopen te beginnen met de basis afstelling.
om te beginnen wordt er meestal licht gedacht over de afstelling van de koppelingsontvanger maar niks is minder waar !!!! ik weet niet of dat ook in het werkplaatshandboek staat maar maar deze moet je net zolang mee afstellen tot de slinger (langzaam) gaat draaien.
dit geeft aan dat de koppeling aangrijpt cq slipt.
hierdoor gaat de auto kruipen als ie in z’n 1 staat.
dan de rest…..... koppelingsregellaar,koppelingsregelaar tbv stationair- loop en tenslotte de koppelingscorrector.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Klopt in principe wel denk ik.
Maar….. als voorheen (voordat de centrifugaalregelaar eruit gehaald is) alles goed stond, ik vervang alleen de centrifugaalregelaar, dan zou toch alleen het slipmoment daarvan aangepast hoeven te worden?
De handeling met de slinger heb ik nog nooit uitgevoerd, maar ik ben wel van plan om inderdaad “even” alles van voren af aan te doen.
Wat ik momenteel mis zijn: lange schroevendraaier, electronische toerentaller (niet het geval in het dashboard) en zekerheid dat alle injectiecompnenten juist werken.
Ik zal de boeken er nog op naslaan, en een afspraak maken met de garagist, om over een week of wat eens langs te gaan. Ben ik daar, dan is de dame op bedrijfstemperatuur, en daar zijn wel lange schroevendraaiers en als het meezit ook een toerenteller. En hij weet wel hoe ie die moet aansluiten lijkt mij.
Maar bedankt voor je reactie, want die 4 stappen worden inderdaad wel eens “ruim gezien”....
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik weet hier niets van, maar ik kan je wel vertellen dat ik laatst met een DS-specialist over het afstellen van de halfautomaat sprak, en hij zei dat het absoluut essentieel is dat je met de basisinstelling begint, en dan een voor een alle volgende instellingen volgens het handboek afloopt. Als je zomaar ergens in het midden begint, komt het nooit goed volgens hem. Dus… ik zou het wel weten als ik jou was.
Heel veel succes en ik vind het heel interessant om de voortgang aan je auto te volgen!
superpetur schreef:Klopt in principe wel denk ik.
Maar….. als voorheen (voordat de centrifugaalregelaar eruit gehaald is) alles goed stond, ik vervang alleen de centrifugaalregelaar, dan zou toch alleen het slipmoment daarvan aangepast hoeven te worden?
MVG, Peter
waarom vervang je dan de cetrifugaalregelaar (ctreg)als alles !!!! goedstond : ik leid uit je 1e toelichting af dat het niet goed werkte en dat je daarom o.a. de ctreg hebt vervangen.
ik zou inderdaad net zoals jij het eerst proberen dmv het alleen afstellen van de ctreg maar als het dan nog niet lukt alles opnieuw afstellen te beginnen met de basis afstelling
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ha Peter, je bent in iedergeval thuisgekomen. Nu nog even de puntjes op de i. Anders moet je van de week of zo even bij mij langskomen, kunnen we eens rustig kijken of alles van de ie goed is en dan de zaak afstellen. Heb hier alles liggen. Zal zometeen even de foto bewerken waar jij op staat voor La Bombe, wat voor kleur haar had je gehad willen hebben?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)