1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
pluskabel bij accu afgebroken
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 01 september 2006 07:35 PM

Hallo,

Toe ik vanmorgen de auto wilde starten, bleef de startmotor helemaal dood. De dikke stroomkabel die rechtsstreeks naar de startmotor loopt bleek precies afgebroken bij het koperen klemmetje van het ‘apparaat’ dat op de pluspool van de accu zit. Ik heb het koperenplaatje uit dit ‘apparaat’ gedraaid en geprobeerd in het gedeelte waar de stroomkabel wordt vastgeklemd open te maken door : te buigen / te zagen en met schroeven draaien/hamer open proberen te maken. Deze klem zit echt onwrikbaar dicht.

Heeft iemand nog een tip?  of moet ik maar direct proberen dit hele apparaat (waar dus ook die drukknop onder zit waarmee je motor kan starten) te vervangen door een nieuwe of andere gebruikte?

Of kan ik er eventueel ook een gewone nieuwe accuklem opzetten, zonder dat apparaatje?

gr. Peter

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2006 07:42 PM
  [ # 1 ]

Nee dat apparaatje heb je nodig! 
Heb je een goede soldeerbout?  soldeer de leiding vast.

Maak ff foto’s!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 01 september 2006 08:31 PM
  [ # 2 ]

Ik heb inmiddels een foto van 180 kb gemaakt, maar ik weet niet hoe ik deze op dit forum moet krijgen. Ik heb nl. geen website. Kan ik deze ook mailen?

gr. Peter

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2006 08:46 PM
  [ # 3 ]

Zie hier het Relais

Dat afgebroken deel kan je erafschroeven en heet stoken. Dan kan je het koper uit elkaar buigen ( want het zit gesoldeerd).

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 01 september 2006 08:55 PM
  [ # 4 ]

bedankt! ik heb het er al afgeschroefd en ga het maar is flink proberen te verhitten met mijn gas/soldeerbrander.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2006 08:57 PM
  [ # 5 ]

of ff op het gasfornuis…. Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gepost: 01 september 2006 10:37 PM
  [ # 6 ]

Gelukt !

Even een proefritje gemaakt en morgen wellicht nog even buurten bij de sleuteldag in Leek.

gr. Peter

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 02 september 2006 12:00 AM
  [ # 7 ]
makman schreef:

Gelukt !

Even een proefritje gemaakt en morgen wellicht nog even buurten bij de sleuteldag in Leek.

gr. Peter

Tot morgen!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 05 september 2006 06:19 PM
  [ # 8 ]

relais

Als hij nu weer kapot gaat kun je deze nieuw kopen bij de welbekende handelaren.
gr. Rens V

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 12 september 2006 01:24 AM
  [ # 9 ]

Als dit (hoogst ellendige) ding weer kapot gaat, kan je ook de aanschaf van een startmotor met geschikt “eigen” relais overwegen. Het “apparaatje” is dan overbodig, en je kan voortaan een gewone accuklem gebruiken. Misschien heb je al een geschikte startmotor!

Ik had die namelijk wel, maar de aansluitingen op het relais daarvan waren (logisch) overbrugd. Zodra via het “apparaatje” (het relais bij de accu, door gebruik van deze term te onderscheiden van het relais op de startmotor)startstroom werd geleverd, sloeg het relais zodoende vanzelf om. Aansluiten: bruggetje op startrelais bij startmotor verwijderen, leeggekomen aansluiting (andere gaat naar startmotor) met startknop verbinden, andere aansluiting van startknop op de + van de bobine. Voila!

Bij een contactslot zal het niet veel moeilijker zijn. Anderen weten vast welke startmotor je moet hebben. Ik zou nooit meer zo’n relais op de accu willen, alledrie de DS’en die ik heb gehad hadden daar problemen mee.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 september 2006 01:58 PM
  [ # 10 ]
Freek1971 schreef:

Als dit (hoogst ellendige) ding weer kapot gaat, kan je ook de aanschaf van een startmotor met geschikt “eigen” relais overwegen. Het “apparaatje” is dan overbodig, en je kan voortaan een gewone accuklem gebruiken. Misschien heb je al een geschikte startmotor!

Ik had die namelijk wel, maar de aansluitingen op het relais daarvan waren (logisch) overbrugd. Zodra via het “apparaatje” (het relais bij de accu, door gebruik van deze term te onderscheiden van het relais op de startmotor)startstroom werd geleverd, sloeg het relais zodoende vanzelf om. Aansluiten: bruggetje op startrelais bij startmotor verwijderen, leeggekomen aansluiting (andere gaat naar startmotor) met startknop verbinden, andere aansluiting van startknop op de + van de bobine. Voila!

Bij een contactslot zal het niet veel moeilijker zijn. Anderen weten vast welke startmotor je moet hebben. Ik zou nooit meer zo’n relais op de accu willen, alledrie de DS’en die ik heb gehad hadden daar problemen mee.

En er rijden hele volksstammen rond die er geen probelemen mee hebben.
PUNT TWEE en dat is een belangrijker punt:
Er zijn typen DS’en die de MIN schakelen naar het relais. Dit kan je niet zomaar op je startmotor aansluiten…..  Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 12 september 2006 03:02 PM
  [ # 11 ]

Dat is natuurlijk zo, het was meer als tip/alternatief bedoeld. Na ongeveer een ton dagelijks DS-rijden staat het ding bij mij op nummer ‘1’ van onbetrouwbare delen, maar uiteraard kan het net zo goed wél blijven functioneren.
Volgens mij had ik die schakeling aan ‘-’ en heb ik e.e.a. moeten aanpassen, maar dat herinner ik me niet goed meer (anderhalf jaar terug).

Toch heeft het ding bij mij tot gevaarlijke defecten geleid, met name op het punt van de wijze waarop het koperen plaatje bevestigd is. Die aansluiting is nogal eens onbetrouwbaar. Bij mij had het tot gevolg dat ik bij het aanzetten van het groot licht (donder, bochtige weg) door de plotseling stroomvraag helemaal stilviel en ook de verlichting geheel uitviel. Een linkere situatie heb ik in mijn autorijdend leven nog niet meegemaakt. Bij terugkoop van mijn ID vorige week vertelde de vorige eigenaar een soortgelijk verhaal: ineens helemaal stilgevallen.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 september 2006 05:51 PM
  [ # 12 ]

Als het “accu relais” aan vervanging toe is kan dat het geval zijn..

Ze zijn nog nieuw te koop en vele malen degelijker dan de relaistjes van de brezan…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 12 september 2006 06:08 PM
  [ # 13 ]

Die aansluiting van de koperen strip zit naast het relais. Het geschetste defect kan optreden terwijl het relais nog als nieuw is. Zo ging het bij mij althans. Dat is juist het lullige: het kondigt zich niet aan. 

Maar nogmaals, mijn betoog was meer bedoeld als “zo kan het ook”, niet als vastliggende wijsheid. Wat ook meetelde was, dat toen ik zocht een dergelijk relais niet makkelijk te krijgen was. Kennelijk is dat veranderd. En dat van de Brezan, daar kunnen we het over eens zijn!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 september 2006 06:39 PM
  [ # 14 ]

Niet als zodanig bedoeld ftreek!  Laughing

Freek1971 schreef:

Die aansluiting van de koperen strip zit naast het relais. !

Dat klopt. Ik maak mn accukabels zelf en de terminals die ik er op knijp soldeer ik ook altijd apart nog vast!

nadeel van de relais loze methode is dat de stroom voor de bendix van de startmotor door het contact slot loopt en aangezien je een elektromagneet schakelt zal er dus vonkvorming zijn bij het contact. Daar kan het contactslot eigenlijk niet tegen…
Ik heb daarom een dik elektrisch relais genomen die de stroom schakelt naar de bendix.

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 12 september 2006 07:00 PM
  [ # 15 ]

Ja, ik heb inderdaad ook gehoord dat die stroom voor het relais eigenlijk te hoog is voor het contactslot. Mijn knopje vaart er nog steeds wel bij, maar het contactslot is natuurlijk wat teerder gebouwd (en, neem ik aan, lastiger te vervangen als het fout gaat).

Corrosion sympa!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook