Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Hallo,
Toe ik vanmorgen de auto wilde starten, bleef de startmotor helemaal dood. De dikke stroomkabel die rechtsstreeks naar de startmotor loopt bleek precies afgebroken bij het koperen klemmetje van het ‘apparaat’ dat op de pluspool van de accu zit. Ik heb het koperenplaatje uit dit ‘apparaat’ gedraaid en geprobeerd in het gedeelte waar de stroomkabel wordt vastgeklemd open te maken door : te buigen / te zagen en met schroeven draaien/hamer open proberen te maken. Deze klem zit echt onwrikbaar dicht.
Heeft iemand nog een tip? of moet ik maar direct proberen dit hele apparaat (waar dus ook die drukknop onder zit waarmee je motor kan starten) te vervangen door een nieuwe of andere gebruikte?
Of kan ik er eventueel ook een gewone nieuwe accuklem opzetten, zonder dat apparaatje?
gr. Peter
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat apparaatje heb je nodig!
Heb je een goede soldeerbout? soldeer de leiding vast.
Maak ff foto’s!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ik heb inmiddels een foto van 180 kb gemaakt, maar ik weet niet hoe ik deze op dit forum moet krijgen. Ik heb nl. geen website. Kan ik deze ook mailen?
gr. Peter
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zie hier het Relais
Dat afgebroken deel kan je erafschroeven en heet stoken. Dan kan je het koper uit elkaar buigen ( want het zit gesoldeerd).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
bedankt! ik heb het er al afgeschroefd en ga het maar is flink proberen te verhitten met mijn gas/soldeerbrander.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
of ff op het gasfornuis….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Gelukt !
Even een proefritje gemaakt en morgen wellicht nog even buurten bij de sleuteldag in Leek.
gr. Peter
makman schreef:Gelukt !
Even een proefritje gemaakt en morgen wellicht nog even buurten bij de sleuteldag in Leek.
gr. Peter
Tot morgen!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
relais
Als hij nu weer kapot gaat kun je deze nieuw kopen bij de welbekende handelaren.
gr. Rens V
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Als dit (hoogst ellendige) ding weer kapot gaat, kan je ook de aanschaf van een startmotor met geschikt “eigen” relais overwegen. Het “apparaatje” is dan overbodig, en je kan voortaan een gewone accuklem gebruiken. Misschien heb je al een geschikte startmotor!
Ik had die namelijk wel, maar de aansluitingen op het relais daarvan waren (logisch) overbrugd. Zodra via het “apparaatje” (het relais bij de accu, door gebruik van deze term te onderscheiden van het relais op de startmotor)startstroom werd geleverd, sloeg het relais zodoende vanzelf om. Aansluiten: bruggetje op startrelais bij startmotor verwijderen, leeggekomen aansluiting (andere gaat naar startmotor) met startknop verbinden, andere aansluiting van startknop op de + van de bobine. Voila!
Bij een contactslot zal het niet veel moeilijker zijn. Anderen weten vast welke startmotor je moet hebben. Ik zou nooit meer zo’n relais op de accu willen, alledrie de DS’en die ik heb gehad hadden daar problemen mee.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Freek1971 schreef:Als dit (hoogst ellendige) ding weer kapot gaat, kan je ook de aanschaf van een startmotor met geschikt “eigen” relais overwegen. Het “apparaatje” is dan overbodig, en je kan voortaan een gewone accuklem gebruiken. Misschien heb je al een geschikte startmotor!
Ik had die namelijk wel, maar de aansluitingen op het relais daarvan waren (logisch) overbrugd. Zodra via het “apparaatje” (het relais bij de accu, door gebruik van deze term te onderscheiden van het relais op de startmotor)startstroom werd geleverd, sloeg het relais zodoende vanzelf om. Aansluiten: bruggetje op startrelais bij startmotor verwijderen, leeggekomen aansluiting (andere gaat naar startmotor) met startknop verbinden, andere aansluiting van startknop op de + van de bobine. Voila!
Bij een contactslot zal het niet veel moeilijker zijn. Anderen weten vast welke startmotor je moet hebben. Ik zou nooit meer zo’n relais op de accu willen, alledrie de DS’en die ik heb gehad hadden daar problemen mee.
En er rijden hele volksstammen rond die er geen probelemen mee hebben.
PUNT TWEE en dat is een belangrijker punt:
Er zijn typen DS’en die de MIN schakelen naar het relais. Dit kan je niet zomaar op je startmotor aansluiten…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dat is natuurlijk zo, het was meer als tip/alternatief bedoeld. Na ongeveer een ton dagelijks DS-rijden staat het ding bij mij op nummer ‘1’ van onbetrouwbare delen, maar uiteraard kan het net zo goed wél blijven functioneren.
Volgens mij had ik die schakeling aan ‘-’ en heb ik e.e.a. moeten aanpassen, maar dat herinner ik me niet goed meer (anderhalf jaar terug).
Toch heeft het ding bij mij tot gevaarlijke defecten geleid, met name op het punt van de wijze waarop het koperen plaatje bevestigd is. Die aansluiting is nogal eens onbetrouwbaar. Bij mij had het tot gevolg dat ik bij het aanzetten van het groot licht (donder, bochtige weg) door de plotseling stroomvraag helemaal stilviel en ook de verlichting geheel uitviel. Een linkere situatie heb ik in mijn autorijdend leven nog niet meegemaakt. Bij terugkoop van mijn ID vorige week vertelde de vorige eigenaar een soortgelijk verhaal: ineens helemaal stilgevallen.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het “accu relais” aan vervanging toe is kan dat het geval zijn..
Ze zijn nog nieuw te koop en vele malen degelijker dan de relaistjes van de brezan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Die aansluiting van de koperen strip zit naast het relais. Het geschetste defect kan optreden terwijl het relais nog als nieuw is. Zo ging het bij mij althans. Dat is juist het lullige: het kondigt zich niet aan.
Maar nogmaals, mijn betoog was meer bedoeld als “zo kan het ook”, niet als vastliggende wijsheid. Wat ook meetelde was, dat toen ik zocht een dergelijk relais niet makkelijk te krijgen was. Kennelijk is dat veranderd. En dat van de Brezan, daar kunnen we het over eens zijn!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Niet als zodanig bedoeld ftreek!
Freek1971 schreef:Die aansluiting van de koperen strip zit naast het relais. !
Dat klopt. Ik maak mn accukabels zelf en de terminals die ik er op knijp soldeer ik ook altijd apart nog vast!
nadeel van de relais loze methode is dat de stroom voor de bendix van de startmotor door het contact slot loopt en aangezien je een elektromagneet schakelt zal er dus vonkvorming zijn bij het contact. Daar kan het contactslot eigenlijk niet tegen…
Ik heb daarom een dik elektrisch relais genomen die de stroom schakelt naar de bendix.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ja, ik heb inderdaad ook gehoord dat die stroom voor het relais eigenlijk te hoog is voor het contactslot. Mijn knopje vaart er nog steeds wel bij, maar het contactslot is natuurlijk wat teerder gebouwd (en, neem ik aan, lastiger te vervangen als het fout gaat).
Corrosion sympa!