schokkende BX - wat kan het zijn?
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 03 september 2006 01:02 AM

Hallo,

Sinds enige tijd valt het me op dat de BX lichtjes schokt/trilt/rammelt, maar dan ook ECHT alles in de auto. Ook passagiers zeggen dat het lichtjes schokt, of ze nou voor of achterin zitten. Het stuur voel je ook trillen,

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Mijn ideeen:
- kromme remschijven/remmenblokken die niet helemaal meer terugkomen: het valt me op dat als ik de auto HEEL langzaam laat rollen deze op een gegeven moment gewoon abrupt stopt. Je hoort ook zachtjes het iiiiiiii geluid wat je af en toe hoort wanneer je remt.

- banden die niet 100% goed uitgebalanceerd zijn, al heb ik 160kmh gereden met de BX, en dat gebeurt 99% trillingsvrij.

Het heeft niet te maken met de motor. Als je namelijk de koppeling intrapt en de auto laat rollen (bv bij 50kmh) blijf je het trillen voelen. Het lijkt ook niet echt snelheidsafhankelijk te zijn. Zelfs al rijd je heel langzaam voel je het toch nog trillen.

——————-
Nog een algemene vraag.. Als ik gas geef met de BX lijkt het alsof ik een mortier bestuur. Als ik op constante snelheid rijdt lijkt het alsof ik een BX heb. Het lijkt er dus op dat IETS van het hydraulisch systeem rot is.

Bij gas geven gaat de neus van de BX een stukje omhoog, mijn veerpootjes hebben in rijstand weinig lekretour, wanneer de pootjes niet in rijstand zijn heb ik een grotere lekretour, maar geen allesverwoestende stromen…

Bij gas geven gaat ook de kont van de BX omlaag, een rotte remservo zou dan voor problemen kunnen zorgen, aangezien de kont van de BX omhoog moet… Probleem is dat het nogal lastig is om de lekretour van de remservo te bekijken wanneer je op de achterkant van de BX staat te springen om deze omlaag te krijgen.

Heeft iemand een goede suggestie voor dit probleem (ook overigens voor het probleem met het schokken)?

Jaaaa, BX rijden blijft een avontuur, en het bevalt me prima Very Happy

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 september 2006 03:01 AM
  [ # 1 ]

Ik zou beginnen om even naar de remblokjes op de achteras te kijken.
Deze kunnen behoorlijk vastzitten!

 

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 03 september 2006 03:57 AM
  [ # 2 ]

Combinatie kromme schijven/niet terugkomende rem lijkt me niet. Als je de rem loslaat zal een eventueel kromme schijf bij de eerste passage het blokje en dus de remzuiger terugduwen, zolang je niet remt blijft het daarna vrijlopen. Het zal in elk geval niet zoveel aanlopen dat de auto gaat trillen.

Slecht gebalanceerde banden zou je moeten opmerken omdat dat heel snelheidsgevoelig is.

Tcoh iets met de motor? Misschien is die wel uit balans of is er iets niet jofel met een motorsteun.

Het trillen moet snelheidsafhankelijk zijn. Het wordt veroorzaak door iets wat beweegt en alles wat kan bewegen aan je BX heeft een variabele snelheid. De vraag is of het afhankelijk is van de snelheid van de auto of het toerental van de motor…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 september 2006 04:46 AM
  [ # 3 ]

Check toch je banden eens. Goed gebalanceerde banden is geen garantie voor een goede ronde vorm. Zijn ze niet gecupt? Cuppen is het ongelijkmatig afslijten van de banden, dit kan in de meest bijzondere en onlogische vormen psaatsvinden. Zelf heb ik gecupte banden gehad met diagonale slijtagevlakken over het loopvlak, op sommige plaatsen zat er nog 6mm profiel terwijl er 6CM verder niets meer op zat.
Vaak is dit een kwestie die op te lossen is door een ander merk banden te monteren. Het probleem komt dan zelden terug.

Je schijven, tja, dit kan je zelf controleren. Even op de krik en draaien maar, je ziet het dan vanzelf. Ik heb momenteel ook een beetje kromme achterschijf onder mijn GS. Ik merk het een beetje als ik een bochtje om ga, ook op het stuur trouwens. En inderdaad, dit gaat door de hele wagen heen.
@BxBandit
Een kromme schijf hoeft ook niet aan te lopen om trilling te veroorzaken, onballans is voldoende hiervoor.

Tenslotte nog een klein ideetje, zelf heb ik eens een trilling gehad die ik heb kunnen verheolpen door de velgen schoon te maken. Aan de binnenlant zat een lading opgedroogde drek.

Succes ermee!!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 03 september 2006 01:10 PM
  [ # 4 ]

De banden zitten er nog geen 1000 kilometer onder, ‘t zijn Michelin Energy’s, dus niet een of ander budget merk.
Kan het zijn dat ik toch enigzins kromme schijven heb, en dat mijn remklauwen enigzins vervuild zijn waardoor deze helemaal niet meer terug te duwen zijn?
Binnenkort krik ik de hele handel eens op en geef een lel aan elke band, kijken hoe soepel ze draaien.. Even voor de goede orde, moeten remblokken contact maken met de remschijf?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 03 september 2006 02:43 PM
  [ # 5 ]
patje74 schreef:

@BxBandit
Een kromme schijf hoeft ook niet aan te lopen om trilling te veroorzaken, onballans is voldoende hiervoor.

I stand corrected…  Wink

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 03 september 2006 04:11 PM
  [ # 6 ]

ik heb wel eens gehad dat er een zwaar trillen optrad bij (hard) remmen. er was een schijf te heet geworden en die zorgde er voor dat de blokken niet meer gelijkmatig aangrepen, maar schokkend.
wat je beschrijft bij het langzame rollen, lijkt er op dat er een rem aanloopt. ik zou dan ook daar eerst eens zoeken, want als die rem inderdaad continu aanloopt dan wordt die schijf ook lekker heet….
ik zie niet wat dat trillen direkt met het HP systeem te maken heeft, misschien veroorzaakt het indirekt wel het probleem, maar als ik het zo lees, dan is het eerder iets mechanisch.

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 03 september 2006 04:24 PM
  [ # 7 ]

Aanlopende remmen is inderdaad ook een optie, maar zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? remklauwen die niet goed terugkomen? Het is raar dat het niet hevig trilt bij het remmen zelf, dat wil dus zeggen dat de schijven nog enigzins recht zijn.
Qua remverdeling is het allemaal prima, hij trekt welliswaar een beetje naar links, maar alleen als je goed hard in de remmen gaat.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 september 2006 04:53 PM
  [ # 8 ]
deur63 schreef:

Qua remverdeling is het allemaal prima, hij trekt welliswaar een beetje naar links, maar alleen als je goed hard in de remmen gaat.

Dan zit het dus niet goed. Hij moet juist bij hard remmen rechtuit gaan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook