Toerenteller rariteiten en piepend/slippend ‘iets’
Cheezus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79

Gepost: 02 september 2006 11:11 PM

Mijn toerenteller doet een beetje raar. Bij stationair draaien blijft hij bijna op 0 staan en bij toerentallen <4000 heb ik het idee dat hij ongeveer de helft aangeeft. Bij hogere toerentallen schiet de naald plotseling omhoog om dan wel de juiste waarde aan te geven (gok ik).
Voor zover ik het begrijp krijgt de toerenteller z’n signaal van de ECU, ik heb al een beetje aan wat kabels lopen frotten maar een los/slecht contact lijkt me sterk omdat hij redelijk consequent niks of weinig aangeeft, het is niet dat hij af en toe gewoon goed werkt ofzo. Is de ECU dan in de war?

Verder heb ik ook last van een piepend iets als ik een tijdje niet gereden heb. Het klinkt alsof er iets slipt en na een tijdje gaat het over. Als de motor vrij draait is het geluid ook weg, dus alleen belast hoor je het. Is dit de koppeling misschien?

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 03 september 2006 01:15 AM
  [ # 1 ]

Toerenteller wel een goede massa??

Piepend iets bij bellast? v-snaar tje?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Cheezus
< 100 berichten
Rank

Gepost: 03 september 2006 03:06 AM
  [ # 2 ]
GoodOldDiesel schreef:

Toerenteller wel een goede massa??

Piepend iets bij bellast? v-snaar tje?

Waar moet ik kijken of de toerenteller goed massa contact maakt? Moet ik dan het console slopen en daarachter kijken?

V-snaar dacht ik in eerste instantie ook aan maar deze heeft toch niet zoveel te maken met bellasting van de motor? En hoeveel spanning moet hier opstaan? Ik kan hem vrij gemakkelijk een kwartslag draaien, een halve slag lukt misschien ook nog wel als ik m’n best doe.

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 03 september 2006 03:15 PM
  [ # 3 ]

Tja.. een v-snaar word op den duur wat oud en droog. Vaak komen er haarscheurtjes in te zitten en ziet men soms het canvas.

Als men met de duim in het midden drukt moet de speling om en nabij 1 cm bedragen zonder kracht te zetten, alsof je ene deurbel indrukt, 2 cm moet haalbaar zijn met iets meer kracht. Maar meer marge moet alleen haalbaar zijn met veel kracht.

Draaien van een snaar is zowiezo funnest,  kwartslag gaat, halveslag niet!

Wat die toerenteller betreft.. werkt dit ook samen met piepen vd snaar??

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Cheezus
< 100 berichten
Rank

Gepost: 03 september 2006 04:50 PM
  [ # 4 ]

Dan zal ik de V-snaar eens aanspannen of vervangen.
De toerenteller staat er los van, die blijft raar doen los van het gepiep.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook