Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hallo allemaal,
Ik heb een vreemd probleem. Ik heb laatst bij een DS-specialist (Rob van Berlo) kleppen laten stellen en laten doorsmeren. Sinds de auto terug is, merk ik vreemde geluiden als de motor goed warm is, zeg na een half uurtje rijden op de snelweg. Dit gebeurt vooral bij het optrekken in 1e en 2e versnelling en dan klinkt er een soort donker vroemen onder de auto. (Een beetje alsof het een sportwagen is.) Dit gaat gepaard met merkbaar vermogensverlies. Zelfs al op de snelweg merk ik een paar keer dat de auto ineens iets langzamer gaat rijden bij gelijk gasgeven naarmate hij warmer wordt. Bij koude motor treedt het probleem niet op en klinkt alles normaal.
Ik ben teruggeweest en de specialist dacht dat het naverbranding in de uitlaat is, wat zou kunnen komen door te vroege ontsteking. Contactpunten, condensator, verdelerkap en bougiekabels vervangen, contactpunten en ontsteking afgesteld, en toen liep de motor veel mooier, maar na een kwartiertje rijden merkte ik weer dat het probleem niet was opgelost.
Volgens hem zou het ook kunnen komen door verkeerde afstelling van de kleppen, maar hij achtte de kans klein dat hij daar een fout zou hebben gemaakt. Ik heb net de klepspeling gecontroleerd en die was prima. Een inlaatklep stond iets te ruim (0.05 te veel) maar dat zal toch niet de oorzaak zijn.
Hebben jullie nog ideeen over wat de oorzaak zou kunnen zijn? Hij gaat er verder naar kijken als hij terug is van vakantie in september, maar ik wil er graag zelf ook wat meer van begrijpen.
Heel erg bedankt!
Frederik.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zitten er ook nieuwe bougies in? Zitten die allemaal goed vast? staat er vocht in de vierde bougiegschacht?
Wat is de ingestelde klepspeling? Rijdt de auto op lpg?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bedankt voor je reactie… Bougies zijn zo’n 5000 km geleden vervangen. Het zijn NGK en ik heb er al die tijd probleemloos mee gereden. Er staat wel soms olie in de bougieschachten, maar geen water lijkt me. Ik kan nog eens de vierde schacht grondig bekijken. Wat zou dit betekenen? Olievuldop en koelvloeistof ziet er goed uit, dus de koppakking lijkt me ook goed.
De auto rijdt op LPG en de klepspeling staat op 0.20 inlaat, 0.25 uitlaat bij koude motor. Alleen 1 inlaatklep staat dus ook op 0.25 maar dat heb ik even zo gelaten. Het probleem doet zich overigens net zo goed bij benzine voor als op gas.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vocht in de 4de schacht ( die zit namelijk onder het gat in de regengoot) verdampt als de motor warm wordt en dan gaat bougie 4 doorslaan en doet cylinder 4 niet of minder mee….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Interessant, zeker gezien het weer van de laatste tijd! Ik wilde even kijken maar het begon juist te regenen toen ik de motorkap opendeed. Wel zag ik dat het rubber in de regengoot niet 100% meer is. Het is al eens vastgekit zo te zien, maar dat is weer een beetje losgeraakt. Het zou dus goed kunnen dat het hierlangs lekt.
Hoe kan ik de schacht goed schoonmaken? Gewoon de bougiekabel los, de isolator eruit en met een schone doek erin?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk maar even of je isolator pijpje nat is! DIe rubberdop moet echt goed afsluiten.
Droogmaken met perslucht oid. Of de bougie er effe uit en dan de motor een paar keer rond laten gaan zonder te starten….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hm, het isolatorpijpje is een beetje nat van de olie onderaan, maar ik kan er verder geen vocht op zien. Ik ga sowieso het rubber preventief vernieuwen.
Nog andere ideeen? Volgens Van Berlo kon het ook nog eventueel de bobine zijn, maar dan zou de motor afslaan als hij heet is, je bv. van de snelweg afkomt, en dan voor het stoplicht staat te wachten. Dat gebeurt niet, stationair loop hij nog best goed met hete motor.
Ik had ook last van een ronkend (te luid) lawaai als de motor iets of wat op bedrijfstemperatuur begon te lopen. Bij het optrekken een diepe rroooaarr en weinig vermogen.
In mijn geval lag het aan de lagerschalen van de nokkenas.. niet zo’n fijn nieuws…
Maar zoals bogaard als suggereerde, die rubberdop moet idd 100% waterproof zijn, met dat typisch vochtprobleem heb ik ook even last gehad, en laaang achter gezocht..
Ik hoop voor jou dat het het laatste is.. en niet je lagerschalen..
succes
groeten
vik
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik lees nu nog een oud bericht na, waarin Bogaard zei dat het na het correct afstellen van de kleppen als ze te nauw stonden (en dat was bij mij zo), nodig is om een half uur lang meer dan 4000 toeren te rijden om ze weer ‘schoon’ te maken.
Zou dat in dit geval ook kunnen helpen, of gaat het om iets heel anders?
Bedankt…
Frederik
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan hebben ze lang echt veeel te strak gestaan.. Lijkt me niet..
Doe een compressietest en je weet het.
Ook als eens meegemaakt: de nieuwe bougie zit los of de kabel zit er niet goed op…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Doet de auto het altijd als ze warm is,of treed het niet continue op?
Doet ze het in alle toerentallen,of juist in een bepaald gebied?
Naverbranding door te vroege ontsteking kan niet: óf de ontsteking staat te vroeg,waardoor ze vaak warmer wordt (en de kans bestaat op smelten van de zuiger),óf de ontsteking staat te laat waardoor de uitlaatklep heet wordt en je knallen hoort in de uitlaat (meestal bij afremmen op de motor).
Ik denk aan een doorslaande bougie (wat al eerder is geopperd).
Dat zou betekenen dat óf de bougie kapot is,óf de bekabeling (electrode in de verdelerkap).
De weerstand neemt namelijk toe naarmate onderdelen warmer worden.
Aangezien een bougie weinig kost,en een verdelerkappie ook niet eigenlijk,zou ik mijn aandacht daar eens vestigen.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De auto doet het—meestal—als ze heet is. Soms zijn er ook geen problemen. De geluiden vinden eigenlijk vooral plaats bij het optrekken, niet bij het afremmen op de motor en het zijn ook niet echt knallen.
Ik ga sowieso de bougies vervangen voor de zekerheid. Verdelerkap en bougiekabels zijn al vervangen. Gat boven de vierde bougie is nu ook goed gedicht. Verder ga ik ook een compressietest laten doen.
Weer bedankt en ik houd jullie op de hoogte!
Frederik
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Uitslag compressietest was perfect, rond de 9.5-10. Bougies vervangen maar dat hielp niets. Maar ik heb gemerkt dat het geluid van onder de achterbank vandaan komt, en daar zit de uitlaat heel dicht tegen de bodem aan. Nu had de garagist de uitlaat juist wat hoger gezet om te zorgen dat de demper hoger boven een soort steuntje zit zodat hij DAAR niet tegenaan kan klepperen… maar ik vermoed nu dat de uitlaat gewoon tegen de bodem rammelt en dat je dat hoort. Waarom dat alleen gebeurt bij hete motor is mij een raadsel, maar ik ga wel vragen of hij de uitlaat weer wat lager zet. Je blijft er mee bezig…
eeuhm.. aluminium hitteschild kan ook wat trillen tegen de uitlaat. die zit daar met twee bouten aan vast en kan los zijn of erdoorheen getrokken/getrilt. ?? eens aan trekken!
Bij het optrekken een diepe rroooaarr en weinig vermogen... gat in je uitlaat? (bv in de eerste kromming onder de auto net voor het flexstuk) daar blijft vaak vocht achter. dan heb je ook dat geluid, en weinig vermogen, en loopt ie 1 op 10 :~(
.komma