Diesel hulp gevraagd!!
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2680

Gepost: 04 september 2006 03:33 PM

Ik ben al een poosje bezig met het opknappen van een Ford 4600 Tractor.
(sorry geen citroën, maar ik heb een probleempje en heb absoluut geen verstand van diesel, ik hoop dat hier iemand er verstand van heeft)

Nou heb ik laatst de koppakking en vriesdoppen vervangen, de boel weer in elkaar gezet, ontlucht, gestart, prima. Maar na een uur of 2 lopen viel hij uit en was niet meer aan te krijgen. De boel weer ontlucht, zelfde verhaal. Toen zijn we het in de tank gaan zoekken. kraantje er uit, deze zat vol met drab. Na dit schoongemaakt te hebben, de boel ontlucht te hebben en gestart, liep hij goed, maar na een poosje begon hij op 2 cilinders te lopen, en was dus niet meer op toeren te krijgen. Alles weer gesloopt, ontlucht, gestart, dan loopt hij even goed, maar na enkele minuten houdt een cilinder er weer mee op.

Nou merkte ik zojuist tijdens het ontluchten dat de middelste injector (3 cilinder) minder diesel krijgt, in verhouding met de andere 2.
Nou moet ik zeggen dat tijdens de koppakking wissel de middelste zuiger erg schoon was, bijna geen roet. de andere 2 dus wel…

Is er een voor de hand liggende oplossing? Dieselpomp kapot? injector slecht? vervuild systeem?

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 04 september 2006 07:19 PM
  [ # 1 ]

Ik zit te denken aan vuil in de brandstofpomp, dat hij af en toe *opzuigt* en daardoor de boel (die ene cylinder) vervuilt ?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 04 september 2006 07:25 PM
  [ # 2 ]
Bram schreef:

Ik zit te denken aan vuil in de brandstofpomp, dat hij af en toe *opzuigt* en daardoor de boel (die ene cylinder) vervuilt ?

Daar lijkt het wel op ja. Zet er eens een goed dieselfilter voor en reinig de leidingen tussen filter en brandstofpomp. Als deze tractor een lijnpomp heeft ipv roterende pomp kun je per injector de opbrengst afstellen. Vraag eens bij een landbouwmechanisatiebedrijf of ze daar wat vanaf weten. Op auto’s worden dat soort lijnpompen vrijwel niet meer toegepast (mercedes gebruikte ze).

Profiel  

GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 04 september 2006 07:33 PM
  [ # 3 ]

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb daarstraks een nieuw brandstoffilter gehaald en gemonteerd, en hij loopt al een poosje zonder problemen. Ik ga zo een proefrit maken, het lijkt goed. Hij wil volgas, zonder dat er een cilinder uitvalt, en trekt ook goed op.
Toch wel vreemd dat het dan aan een filter zou liggen. Nouja ik vind diesel wel vaker vreemd. (maar toch komt er binnenkort een BX diesel Laughing )

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 04 september 2006 07:38 PM
  [ # 4 ]
GoofBlikscha schreef:

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb daarstraks een nieuw brandstoffilter gehaald en gemonteerd, en hij loopt al een poosje zonder problemen. Ik ga zo een proefrit maken, het lijkt goed. Hij wil volgas, zonder dat er een cilinder uitvalt, en trekt ook goed op.
Toch wel vreemd dat het dan aan een filter zou liggen. Nouja ik vind diesel wel vaker vreemd. (maar toch komt er binnenkort een BX diesel Laughing )

Niet zo vreemd: een dieselpomp is een zeer fijnmechanisch apparaat en elk vuildeeltje kan em intern beschadigen. Eigenlijk moet je zient te voorkomen dat er ook maar iets vuil in de pomp komt.

Trouwens, je kan wslk bij het filter ook water aftappen. Misschien is dat ook nog wel het probleem. Als je het filter schoonmaakt, dan loos je het wat er wat er in filter zit ook.

Water is zeer slecht voor de pomp, want hij kan hierdoor intern gaan roesten.

Profiel  

GoofBlikscha
> 2000 berichten

Gepost: 04 september 2006 07:41 PM
  [ # 5 ]

Ik heb het filterhuis gedemonteerd en helemaal schoon gemaakt. er lag wel wat rommel op de bodem, wat dus in de pomp zou kunnen komen. Er zat geen water in.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 05 september 2006 01:11 AM
  [ # 6 ]

Nou, dan denk ik dat je het probleem wel gevonden hebt. Smile

Uiteraard is het filter ook zeer essensieel voor een diesel…nooit op bezuinigen.
(moet dat trouwens ook nog bij mijn 1.7 TD doen, nu we het er toch over hebben) Surprisedops:

Overigens kan (normaal gesproken) die *rommel* onderin je filterhuis nooit in de pomp komen…immers hij zuigt de diesel door het filter heen en vuil ‘‘valt’’ dan naar beneden in het filterhuis. Cool

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook